نماینده بازاریان وکیل شمالی در خصوص صحبت های مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس مبنی بر اینکه «تنها در سال جاری حدود 300 میلیون تومان برای بهسازی و مرمت بازار وکیل شمالی هزینه شده»، گفت: در سال 97 و همچنین در سال 96 میراث فرهنگی هیچگونه هزینه ای صرف بهسازی و مرمت بازار وکیل شمالی نکرده است.
کد خبر: ۶۹۹۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴ 05 January 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:در هفته های اخیر بازار وکیل و بویژه تخریب آن در بخش شمالی از بحث های داغ بین دوستداران میراث فرهنگی و مدیران شهری بوده و بعضی اعضای شورای شهر شیراز از احتمال بروز خطراتی برای این بنا اخطار دادند که این مساله نگرانی هایی را در پی داشت، اما مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس در این باره نظری متفاوت دارد به نحوی که در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، نگرانی ها از احتمال تخریب بازار وکیل شمالی را بی اساس می داند.
'مصیب امیری' مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس چندی پیش در جمع خبرنگاران اعلام کرد که در سالجاری حدود 300 میلیون تومان برای مرمت بازار وکیل شمالی هزینه شده در صورتی که نماینده بازاریان وکیل شمالی این ادعا را تکذیب می کند و می گوید که میراث فرهنگی در دو سال اخیر هیچ گونه اقدامی برای بهسازی و مرمت بازار وکیل شمالی انجام نداده است.
بررسی بیشتر درباره وضعیت بازار وکیل شمالی نشان داد که نگرانی های ایجاد شده در هفته های اخیر زیاد هم بی مورد نبود و به گفته بسیاری از اهالی این بازار، احتمال تخریب بخش هایی از این بنا وجود دارد.
همانطور که اکنون گهگاه خشتی از سقف این بنا به پایین سقوط می کند و اگر زودتر چاره ای اندیشیده نشود به جز تخریب این بنای تاریخی، احتمال بروز حادثه ای تلخ و ناگوار وجود دارد.
بازارهایی در تراز بازار وکیل از جمله در تبریز وجود دارد که به همت مسئولان و بازاریان این شهر مرمت و بهسازی شده اند و حتی به ثبت میراث جهانی نیز در آمده اند اما وکیل شیراز و دوستداران میراث فرهنگی فارس همچنان چشم انتظار همتی برای ساماندهی این بازار هستند.
بازار وکیل با شماره 924 در تیرماه سال 1351 در فهرست میراث ملی به ثبت رسید،این بازار حدود 250 سال پیش به فرمان کریم خان زند بنا نهاده شد و با سقفی به ارتفاع 11 متر، بلند ترین بازار قدیمی ایران محسوب می شود که البته هم اکنون به دلیل خاکریزی کف این بازار ارتفاع طاق ها به 10 متر تقلیل یافته است.
در دوران قاجاریه در امتداد راسته شمالی بازار وکیل تا دروازه اصفهان بازاری با نام بازار نو ساخته شد که این مجموعه را توسعه داد.

* احتمال تخریب سردر ورودی بازار
یکی از کسبه بازار نو که رستورانش در امتداد بازار وکیل شمالی قرار دارد گفت: سردر ورودی بازار نو و بازار وکیل شمالی از سمت دروازه اصفهان که به شکل شیروانی ساخته شده، وضعیت بسیار خطرناکی دارد زیرا چوب هایی را که این سازه روی آن بنا شده موریانه نابود کرده و هر لحظه احتمال تخریب آن وجود دارد.
به گفته وی، میراث فرهنگی به این مساله اهمیت نمی دهد در صورتی که بازاریان تاکنون چندین مرحله این وضعیت را به کارشناسان این نهاد گزارش کرده اند اما ترتیب اثری داده نشده است.

* پاس کاری به جای مرمت و بهسازی
این کاسب بازار نو که ترجیح می دهد نامش برده نشود در ادامه صحبت های خود، بیان کرد: شهرداری شیراز و اداره کل میراث فرهنگی فارس در پاسخ به درخواست کسبه برای بهسازی سر در ورودی بازار نو و وکیل شمالی دائما ما را بین یکدیگر پاس کاری می کنند.
وی اظهار داشت فروشگاهش در سالهای اخیر به دلیل فرسودگی وضعیت بسیار خطرناکی پیدا کرده بود که بخش هایی از آن را خودش ترمیم و بهسازی کرده است.

* سرای گمرک وضعیت مناسبی ندارد
سرای گمرک یکی از سراهای بازار وکیل است که بازاریان این محل معتقدند: همانگونه که از اسم آن بر می آید این محل در دوران زندیه که شیراز پایتخت ایران بود، گمرک اصلی کشور محسوب می شد.
به گفته آنان کالاهایی که به ایران وارد می شد ابتدا به این محل آورده و سپس در سطح کشور پخش می شد.
کارشناسان میراث فرهنگی می گویند که این محل کاروانسرا بوده است.
سرای گمرک کاروانسرا بوده یا محلی برای توزیع بار، اکنون وضعیت مناسبی ندارد، چون تقریبا اغلب حجره های آن بلا استفاده مانده و یا به انبار مغازه ها تبدیل و یا کاملا رها شده در حال فرسایش و نابودی است.
معماری بی نظیر این محل، کتیبه و سازه آن قابلیت تبدیل شدن به جاذبه ای گردشگری دارد که نیاز است با همکاری مسئولان و کسبه برنامه ریزی درستی در این زمینه صورت گیرد.
یکی دیگر از حجره داران بازار وکیل شمالی که از سال 75 تاکنون در این محل کسب و کاری به راه انداخته به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون مشاهده نکرده در حوزه بهسازی این محل ارگانی دولتی و غیر دولتی کار مهمی انجام دهد.
'مرتضی اردبیلی' با اشاره به اینکه سقف مغازه ها را بازاریان با هزینه شخصی ایزوگام کرده اند، افزود: سرای گمرک واقع در بازار وکیل شمالی وضعیت نامناسبی به دلیل عدم استحکام دارد که ضروری است مسئولان امر در این مورد تدبیری بیندیشند.
وی ادامه داد: کف سازی بازار وکیل شمالی نیز توسط شهرداری شیراز در سالهای اخیر انجام شده است.

* در نگهداری بازار وکیل قصور شده
حجره داری دیگر در این بازار گفت: به دلیل نوع سازه، بازار وکیل مستحکم ساخته شده و مصالح خوبی در احداث آن به کار رفته اما هر بنایی نیاز به رسیدگی دارد و از این لحاظ درباره بازار وکیل قصور مطلق شده است.
'جعفر کامیاب' در پاسخ به اینکه مسئولان میراث فرهنگی می گویند بازاریان همکاری لازم برای بهسازی بازار وکیل انجام نمی دهند، اظهار داشت: حدود نیمی از فعالان بازار وکیل و نو، از جمله خود من مستاجر هستند و با وضعیت بازار اقتصادی کنونی مشارکتی در بهسازی این محل انجام نمی دهند و مالکان نیز به دلیل اینکه خود در این محل فعالیت و کسب و کار نمی کنند، اغلب این کار را انجام نخواهند داد.
وی ادامه داد: مجموعه زندیه و بازار وکیل، چشم و چراغ گردشگری فارس و ایران است و باید میراث فرهنگی و سایر متولیان امر به حفاظت از آن توجه ویژه ای داشته باشند در صورتی که اکنون این اهتمام از جانب مدیران دیده نمی شود.

*پله های از قلم افتاده
این کسبه بازار وکیل اضافه کرد: با وجودی که حدود دو سال از اتمام سنگ فرش کف بازار وکیل توسط شهرداری شیراز می گذرد اما تاکنون پله ای برای این محل ساخته نشده و با توجه به اینکه حدود یک متر ارتفاع ورودی مغازه ها تا کف بازار است این وضعیت مشکلات زیادی برای بازاریان و مشتری ها ایجاد کرده است.
کامیاب با اشاره به بروز حوادث متعدد به دلیل نبود پله در این محل و استفاده مغازه داران از انواع پله های غیر استاندارد و موقت پلاستیکی، چوبی و فلزی، اظهار داشت: میراث فرهنگی مجوز احداث پله به مغازه داران بازار وکیل نداده و این نهاد هیچگونه اقدامی برای ساخت آن نکرده است. به همین دلیل مشکلات بسیاری در پی این مساله ایجاد شده، بگونه ای که حتی خود من نیز به دلیل وجود پله های ناایمن مقابل فروشگاهم دچار حادثه و شکستگی پا و در نهایت 6 ماه ناچار به استفاده از عصا شدم.
این کاسب بازار وکیل شمالی ادامه داد: نمای داخلی سقف این بازار مهمترین بخشی است که توجه همه گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می کند و پیشانی بازار وکیل محسوب می شود اما اکنون به دلیل بارندگی های سالیان گذشته و نشتی آب بخش های زیادی از سقف بازار آسیب دیده و نمای بصری منحصر به فرد آن زیبایی خود را از دست داده که لازم است هرچه سریعتر سقف بازار مرمت و بهسازی شود.
وی بیان کرد: زمانی که مرمت و بهسازی بازار وکیل توسط متولیان امر انجام شود مغازه داران این محل نیز نسبت به انجام تعهدات خود و بهسازی داخلی حجره ها ترغیب خواهند شد که نمای داخلی و جداره فروشگاه ها را متناسب با دیگر بخش های بازار بهسازی کنند.

**جدا شده های خطرناک
نماینده بازاریان وکیل شمالی نیز ارزیابی خود از وضعیت این بازار را اینگونه بیان کرد که اگر در مورد وضعیت این محل به صورت جزئی و دقیق بررسی شود، نقاط حادثه خیز زیادی وجود دارد.
'علی اکبر عبداللهی'  گفت: به پشت سر خود نگاه کن، که خبرنگار با برگرداندن سر خود خشتی که دور آن را ملاتی خشک شده مانند سیمان و گچ پوشانده بود به ابعاد حدود 10 در 30 سانتی متر مشاهده کرد.
نماینده بازاریان وکیل شمالی، از صندلی که روی آن نشسته بود بلند شد و چند قدم برداشت و خشت را که در یکی از قفسه های فروشگاهش قرار داشت به دست گرفت و صحبت های خود را ادامه داد: این خشت متعلق بخشی از سقف بازار وکیل شمالی در مقابل فروشگاه من است که در حدود 20روز پیش از جای خود کنده و به پایین پرت شد که خوشبختانه با سر هیچکس برخورد نکرد وگرنه حادثه ای ناگوار را رقم می زد.
او اضافه کرد: هر ساختمانی نیازمند نگهداری و ترمیم مداوم دارد بویژه بازار وکیل شمالی و جنوبی که بیش از 270 سال از زمان ساخت آن در دوره زندیه می گذرد.
عبداللهی در پاسخ به این سئوال که آیا زمان ساخت و قدمت بازار وکیل شمالی و جنوبی با هم تفاوت دارد؟ گفت: این دو بازار هیچ تفاوتی در زمان ساخت ندارند و حتی در گذشته نیز به یکدیگر متصل بوده اند تا در دوره رضاشاه حدود پنج دهنه مغازه های میانی این بازار را تخریب کردند تا خیابانی که اکنون نیز در این محل وجود دارد، احداث شود و این امر باعث شده که بازار وکیل به دو بخش تقسیم شود.
نماینده بازاریان وکیل شمالی ادامه داد: چهاردهم مهرماه 96 کمیته ای برای ساماندهی وضعیت بازار وکیل شمالی با حضور مدیران استانی و شهرستانی از جمله مدیرکل میراث فرهنگی استان، شهرداری، سازمان برنامه و بودجه و معاون گردشگری استاندار فارس برگزار شد که خروجی این جلسه یکسری اقدامات برای بهسازی و ترمیم این بازار بود که بر دوش ادارات مختلف گذاشته شد.
وی اضافه کرد: براساس مصوبات کارگروه ساماندهی بازار وکیل شمالی وظایفی برای بخش های مختلف تعیین شد، از جمله ترمیم بهسازی داخل حجره و جداره بیرونی توسط بازاریان، بهسازی و مرمت سقف و پشت بام از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس و کف سازی این بازار توسط شهرداری شیراز انجام شود.
عبداللهی اشاره کرد: کف سازی بازار وکیل شمالی توسط شهرداری شیراز انجام شد و در سال 96 بطور کامل به اتمام رسید.
نماینده بازاریان وکیل شمالی با بیان اینکه مدیریت اداره کل میراث فرهنگی استان فارس برای بهسازی بازار وکیل شمالی اهتمام لازم را ندارد، گفت: براساس جلسه ای که در مهر ماه سال گذشته برگزار شد، اداره کل میراث فرهنگی فارس موظف شد تا ظرف مدت دو هفته نسبت به مرمت های ناتمام در سقف بازار وکیل و پشت بام این بنا اقدام کند که به رغم گذشت بیش از یکسال، هنوز این کار در بازار وکیل شمالی انجام نشده است.
عبداللهی با اشاره به اینکه بخشی از سقف بازار وکیل شمالی ایزوگام شده است، اظهار داشت: براساس نظر بعضی کارشناسان ایزوگام کردن سقف بازار وکیل متناسب با بافت این بنا نیست و اگر زیر نظر کارشناسان گل اندود می شد با بافت این محل همخوانی بیشتری داشت.

* رغبت بر باد رفته بازاریان
نماینده بازاریان وکیل شمالی با اشاره به اینکه حدود 100 حجره در بازار وکیل شمالی وجود دارد، افزود: با شرایط اقتصادی کنونی و عدم انجام وظایف محوله میراث فرهنگی نسبت به ترمیم و بهسازی این بخش بازار، انگیزه ای برای مشارکت از سوی بازاریان نیز باقی نمانده است.
وی اظهار داشت: حدود چهل سال است که در هر شرایطی به بازاریان گفته می شود که پول بدهید و هیچ زمان توجه به این قشر توام با حمایت نبوده و ضروری است که با توجه به شرایط کنونی اقتصادی برای بهسازی بازار وکیل شمالی با ارائه تسهیلات بدون بهره، بازاریان را به انجام این کار ترغیب کرد.
وی اشاره کرد: مالکیت املاک در سطح شهر شیراز بگونه ای است که مالک حق هرگونه بهسازی و توسعه ملک خویش را دارد در صورتی که در بازار وکیل مالک هیچ اختیاری در خصوص ملک خود ندارد و هرگونه مرمت و بهسازی محدود داخلی هم باید با نظر میراث فرهنگی باشد.
عبداللهی اشاره کرد: سال 95 پشت بام بازار وکیل شمالی تقریبا کمتر از 30 درصد مرمت و بهسازی شده اما هیچگونه کار مرمتی و بهسازی توسط میراث فرهنگی در خصوص مرمت سقف و نمای داخلی این بازار انجام نشده است.
وی اظهار داشت: در سقف بازار نو نیز حدود 40 درصد بهسازی انجام شده اما در مورد نمای داخلی و سقف هیچ اقدامی در این محل انجام نشده است.
عبداللهی با اشاره به اینکه تاکنون در خصوص مرمت سقف درونی بازارهای وکیل جنوبی، شمالی و نو هیچگونه مرمتی انجام نشده است، گفت: در زمینه مرمت و بهسازی بازار وکیل شمالی تنها در سال 95 پشت بام و جداره بیرونی ده طاق این بازار ایزوگام و ترمیم شده است.

* 300 میلیون نامعلوم؟
نماینده بازاریان وکیل شمالی در خصوص صحبت های مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس مبنی بر اینکه «تنها در سال جاری حدود 300 میلیون تومان برای بهسازی و مرمت بازار وکیل شمالی هزینه شده»، گفت: در سال 97 و همچنین در سال 96 میراث فرهنگی هیچگونه هزینه ای صرف بهسازی و مرمت بازار وکیل شمالی نکرده است.

** اخطار شوراییان به آوار شدن سقف
رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز نیز بیست و هشتم آذر ماه 97 در دیدار با اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس در مورد تخریب بازار وکیل شمالی هشدار داد و از احتمال اینکه هر لحظه ممکن است سقف این بازار بر سر مردم و بازاریان آوار شود، سخن گفت.
'سولماز دهقانی' افزود: بازار وکیل شمالی در حال فرو ریختن است و فریادرسی نیست، نه شهرداری بودجه‌ای برای مرمت دارد و نه این مساله برای میراث فرهنگی مهم است.
وی با بیان اینکه اعتبارات استانی پاسخگوی بحران بازار وکیل نیست، اظهار داشت: چندین بار این موضوع را با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در میان گذاشته‌ایم اما انگار آنها مسایل مهمتری دارند.
دهقانی ادامه داد: برخی طرح ‌های گردشگری شهر شیراز به اعتبارات ملی نیازمند است و با این اعتبارات قطره چکانی نمی‌توانیم شهر گردشگر پذیر داشته باشیم.

* شهروندان به کمپین نجات بازار وکیل بپیوندند
نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز یکم دی ماه 97 با انتشار توئیتی در فضای مجازی از رئیس جمهوری خواست که برای جلوگیری از تخریب بازار وکیل تدبیری بیندیشد.
در توییت 'ابراهیم صبوری' عنوان شده، بازار وکیل شمالی در حال فرو ریختن است و از رئیس جمهوری انتظار داریم با تدابیر ویژه، این بنای عظیم تاریخی دوره زندیه را نجات دهد.
صبوری از شهروندان نیز دعوت کرده که به کمپین نجات بازار وکیل بپیوندند.

* احتمال تخریب بازار وکیل شمالی صحت ندارد
اما دراین میان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، موضوع وضعیت بحرانی بازار وکیل و احتمال تخریب آن را رد می کند.
مصیب امیری اظهارات اعضای شورای اسلامی شهر شیراز درباره وضعیت بازار وکیل شمالی را غیر کارشناسی دانست و اظهار داشت: با وجود اینکه در سال جاری هنوز اعتبارات بازار وکیل از مرکز داده نشده، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از ابتدای سال 97 تاکنون سه میلیارد ریال صرف بهسازی پشت بام و سبک سازی آن کرده که تمام مستندات آن نیز موجود است.
وی با اشاره به عایق سازی سنگین پشت بام این بازار در دوران های گذشته، گفت: 70 درصد سقف بازار وکیل شمالی در سال 97، سبک سازی و ترک های آن ترمیم و در نهایت ایزوگام و آجر فرش شده است.
به گفته امیری، کف سازی این بازار نیز در سال جاری از سوی شهرداری شیراز انجام شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، افزود: مطرح کردن تخریب بازار وکیل کلی گویی است و این مجموعه به هیچ عنوان در حال تخریب نیست.
امیری ادامه داد: کمک خواهی اعضای شورای اسلامی شهر شیراز برای بهبود وضعیت بازار وکیل شمالی از رئیس جمهوری بدان معنی است که دولت به طور ویژه به این مساله ورود پیدا کند، در صورتی که دولت تاکنون سهم خود را در این زمینه انجام داده است.

* بازاریان سهم خود را پرداخت کنند
امیری تصریح کرد: لازم است کسبه بازار وکیل و فعالان این بازار نیز برای بهسازی و مرمت این مجموعه مشارکت کنند و سهم خود را بپردازند در صورتی که اکنون آنها سهم حداقلی در ترمیم و بهسازی این مکان دارند.
وی ادامه داد: بازار وکیل، محلی عمومی است و قانون مشخص کرده که برای بهسازی آن 80 درصد بازاریان و 20 درصد دولت مشارکت داشته باشند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: بازاریان اگر در هر نقطه از این کلان شهر فروشگاه داشتند باید اقدام به ترمیم و بهسازی آن می کردند، در صورتی که کسبه بازار وکیل به دلیل تاریخی بودن این مکان از مزایای ویژه تری نسبت به سایر بازاریان شیراز برخوردار هستند.
امیری افزود: بازار وکیل روزانه محل عبور و مرور تعداد کثیری از گردشگران داخلی و خارجی است و به تبع آن کسبه این مکان از فروش بیشتری برخوردارند و رونق اقتصادی همیشه در این مجموعه وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه در شرایط موجود کسبه بازار وکیل سهم زیادی برای ترمیم و بهسازی این بنا هزینه نمی کنند، اظهار داشت: بیشتر تقاضاها درباره ترمیم و مرمت بازار وکیل از دولت می شود در حالی که دولت به سهم خود در این محل کار انجام داده و در آینده هم انجام خواهد داد.
این مقام مسئول ادامه داد: بازاریان شیراز مشارکت درستی برای بهسازی این بنا ندارند در حالی که بازارهای تاریخی زیادی در کشور نظیر بازار تبریز وجود دارد که بازاریان در مرمت و بهسازی آن مشارکت کرده و این بناها بعد از ترمیم نیز ثبت میراث جهانی شده اند.
امیری اضافه کرد: بسیاری در شیراز برای انجام این کار تنها از دولت و میراث فرهنگی توقع دارند در صورتی که دولت تکلیف خود را در این مورد انجام داده و همواره بازار وکیل جزو اولویت ها بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: بهسازی بازار وکیل هر ساله در دستور کار میراث فرهنگی قرار داشته و سال آینده نیز برنامه ریزی جامعی برای ترمیم و بهسازی این مکان تاریخی در نظر داریم.

* متولی و مالک بازار مشخص است
شهردار بافت تاریخی شیراز نیز دراین باره می گوید: بازار وکیل یکی از آثار ثبت‌ شده میراثی است و همان ‌گونه که یک خانه یا بنای میراثی متولی یا مالک دارد، در بازار وکیل نیز مالک و متولی و وظایف هر دستگاه کاملاً مشخص است.
'هادی شهدوست' افزود: به‌ عنوان ‌مثال در جلساتی که بین مسئولان برگزار شد، مشخص شد که متولی سقف بازار اداره‌ کل میراث فرهنگی است و سال گذشته اقداماتی را نیز در این خصوص انجام داده است، مرمت جداره‌های داخلی بازار نیز بر عهده کسبه بازار است و کف بازار نیز بر عهده‌ شهرداری است.
به گفته شهدوست، بر همین اساس بود که سال گذشته میراث فرهنگی حدود 300 میلیون تومان را صرف مرمت سقف بازار کرد، معاونت خدمات شهری شهرداری شیراز نیز حدود 2 میلیارد تومان صرف مرمت کف بازار شهری و ایجاد کانال مشترک تأسیسات شهری کرد. شهرداری به بخش زیادی از تعهداتش عمل کرد و امروز این اقدامات را در بازار وکیل جنوبی آغاز کرده‌ایم.
وی اظهار داشت: مرمت و بهسازی معابر منتهی به بازار یا جداره‌های بیرونی بازار وکیل را نیز شهرداری منطقه بافت تاریخی انجام داده است.
شهردار بافت تاریخی شیراز ادامه داد: اما در خصوص ناایمنی‌های بازار وکیل، کسبه بازار باید ایمنی را رعایت کنند، به‌ عنوان ‌مثال کسبه نباید با توجه به ایمن‌ نبودن سیم‌ کشی‌های برق، منسوجات و مواد قابل اشتعال را با کشیدن یک پارچه، شب‌ها در محوطه بیرونی مغازه رها کنند.
به گفته شهدوست، برخی مغازه‌های ناایمن را شناسایی کرده‌ایم و طبق صورت‌جلسه‌ای که در حضور معاون دادستان امضا شد، در زمینه ایمن ‌سازی بازار اقدام خواهیم کرد.

* در ‌حال حاضر خطر قطعی برای بازار وکیل وجود ندارد
شهردار بافت تاریخی شیراز می‌گوید: واقعیت آن است که به بخش‌هایی از بازار وکیل به‌ عنوان ملک میراثی آسیب می‌رسد، اما این موضوع که برخی مسائل در خصوص فروریختن بازار مطرح شده، ما اطلاعی از آن نداریم.
وی افزود: با این‌حال آنچه ما مطمئنیم، آن است که در زمان حاضر خطری برای بازار وکیل وجود ندارد و دستگاه‌های مسئول نیز همه به وظایف قانونی خود در قبال رسیدگی به ایمنی و حفظ بازار تلاش می‌کنند.
شهدوست اظهار داشت: مجموعه شهرداری شامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و شهرداری منطقه بافت تاریخی موارد ایمنی را به کسبه اعلام کرده‌اند و حتی برای آن‌ها دوره‌های آموزشی برگزار شده، اما کسبه باید مغازه‌هایی را که به رسم امانت به آن‌ها سپرده شده، به‌خوبی حفظ کنند.
فارغ از هرگونه جریان سازی، اخطارهای مسئولان شهری و دوستداران میراث فرهنگی طی هفته های گذشته در خصوص بازار وکیل شمالی می تواند موجب جلب توجه مسئولان استانی و کشوری به این بنای تاریخی ارزشمند و حتی جذب بودجه ای ملی برای ساماندهی این سازه شود.
حال این انتظار در بین شهروندان، فعالان و دوستداران میراث فرهنگی وجود دارد که ابتدا دستگاه های متولی بافت تاریخی شیراز در عمل نسبت به حفاظت از این میراث غنی اقدام کنند و بازاریان بازار وکیل نیز در این امر مشارکت لازم را داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار