کد خبر: ۶۹۹۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸ 04 January 2019

کلیسای مریم مقدس که کلیسای ارامنه ساکن شیراز است 355 سال قبل در زمان شاه عباس دوم صفویه ساخته شده است و همچنان میزبان مراسم مذهبی این اقلیت دینی در ایران است.کلیسای مریم مقدس در سال 1662 میلادی در محله قدیمی “سنگ سیاه” شیراز بنا شده‌است. در سال 1550 میلادی در محل کنونی کلیسا، کلیسایی کوچک وجود داشت که اطراف آن را خانه‌های ارمنیان ساکن شیراز احاطه کرده بود. این کلیسا نزدیک مسجد مشیر، جنب بازارچه ارامنه واقع شده است.

تابناک فارس به نقل از سیری در ایران:در تالار کلیسا گچبری‌هایی که می‌توان آن را از شاهکارهای سده یازدهم دانست؛ وجود دارد. داخل تالار و نمازگاه سقف نقاشی و گچبری شده و گنبدی شکل است. از خارج و در روی پشت بام اثری از گنبد مدور و گنبدی شکل دیده نمی‌شود. پشت بام تالار نمازگاه چهارگوش است.گفتنی است ارامنه فارس عمدتا در همین قرن و زمانی که شاه‌عباس گروه کثیری از آنان را از شهر جلفا وادار به مهاجرت به مناطق مرکزی ایران کرد در شیراز ساکن شدند.

شاه عباس صفوی در سال 1603 میلادی پس از آنکه جلفا را به تصرف خود درآورد تحت تاثیر رونق و ثروت این شهر قرار گرفت؛ در آن زمان ساکنان ارمنی جلفا از طریق تجارت کسب د‌رآمد‌ می‌کرد‌ند‌ و این شهر ‌از مراکز مهم تجاری شرق محسوب می‌شد‌. مناسبات اقتصاد‌ی ارامنه جلفا با اروپا به ویژه در تجارت ابریشم باعث شد شاه صفوی تصمیم بگیرد گروه زیادی از آنها را وادار به کوچ به مناطق مرکزی ایران از جمله شیراز و اصفهان کند. با کوچ ارامنه مسیر تجارت ابریشم از ایران می گذشت و امپراتوری عثمانی رقیب پادشاه صفوی ار چرخه این تجارت حذف می شد. کلیسای حضرت مریم در شیراز نیز در همین زمان و با سر و شکل و تزئینات زیبای عصر صفوی برای برگزاری مناسک ارامنه دایر شده است

کلیسای مریم مقدس شیراز
کلیسای مریم مقدس شیراز
کلیسای مریم مقدس شیراز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار