عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه در جریان اعتراض کامیونداران نباید راضی نگه‌داشتن راننده سبب شود که دیگر هزینه‌ها از جیب همه ملت اعم از تولیدکننده و کشاورز پرداخت شود، افزود: دولت به جای اینکه به راننده یارانه دهد اقدامی انجام داده که چرخ اقتصادی قفل شده است و اگر قیمت حمل و نقل زیاد شود، تولیدکننده متضرر شده و این ضرر ممکن است دامن راننده را هم بگیرد.
کد خبر: ۶۹۹۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳ 03 January 2019

خسرو فروغان در کمیسیون تجارت، حمل و نقل، ترانزیت و گمرک با اشاره به 4 برابر شدن هزینه حمل و نقل گفت: کرایه بر اساس تن _ کیلومتر به نفع هیچ یک از ذینفعان حمل و نقل نیست؛وقتی هزینه‌ها گران می‌شود همه مردم به نوعی با آن درگیر می‌شوند.

وی با بیان اینکه در جریان اعتراض کامیونداران نباید راضی نگه‌داشتن راننده سبب شود که دیگر هزینه‌ها از جیب همه ملت اعم از تولیدکننده و کشاورز پرداخت شود، افزود: دولت به جای اینکه به راننده یارانه دهد اقدامی انجام داده که چرخ اقتصادی قفل شده است و اگر قیمت حمل و نقل زیاد شود، تولیدکننده متضرر شده و این ضرر ممکن است دامن راننده را هم بگیرد.

فروغان در تشریح این موضوع بیان کرد: به عنوان مثال باری که در گذشته یک میلیون تومان بوده امروز 4 برابر شده و تولیدکننده برای حمل بار با مشکل مواجه است پس ممکن است برای راننده نیز باری نداشته باشد.

وی تصریح کرد: اگر تولیدکننده کالا را متناسب با افزایش هزینه‌ها گران نکند، ورشکسته شده و کارگران بیکار می شوند که این موضوع عوارض اجتماعی به دنبال دارد که بیشتر برای دولت هزینه به بار می‌آورد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس با تاکید بر اینکه افزایش قیمت حمل و نقل اشتباه بوده است، عنوان کرد: با افزایش هزینه حمل و نقل تولیدکننده هم باید کالا را گران کند و از آن طرف تعزیرات وارد عمل شده و برای تولیدکننده مشکلاتی به وجود می‌آورد یا اینکه تولیدکننده مجبور به کاهش کیفیت تولید است.

فروغان با بیان اینکه برخی از تصمیمات کارشناسی نشده از ضربه ترامپ به کشور بدتر است، اظهار داشت: گرانی‌ها به نفع دولت و نظام هم نیست و پیشنهاد این است که گروهی برای بررسی بهتر این موضوع با حضور نماینده بخش دولتی و خصوصی تشکیل و مشکل حل شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که مشکل حل نشود می توان این موضوع را در شورای گفت وگوی استانی و کشوری مطرح کرد و راهکاری برای آن اندیشید ولی نکته مهم این است که باید واقعیات را در نظر گرفت و جزیره‌ای عمل نکرد.

افزایش 80 تا 90 درصدی قیمت حمل و نقل

علی یزدانی، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل استان فارس نیز در توضیخ تن _ کیلومتر گفت: کرایه حمل کالا توافقی است منتهی با توجه به اعتراض کامیونداران و اجحاف به رانندگان بحث تن _ کیلومتر مطرح شد و با وجود اینکه سازمان راهداری هم موافق این قضیه نبود برای حل مشکل رانندگان پیگیری شد و نهایت تن کیلومتر به نتیجه رسید.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت حمل و نقل 80 تا 90 درصد بوده است، افزود: این افزایش به نسبت نرخ عرف یا پایه بوده و حتی گاه تا 2 برابر و 5 برابر هم افزایش پیدا کرده البته اینها موردی بوده و شامل همه موارد نبوده است.

یزدانی با بیان اینکه این افزایش قیمت برای برخی از صنایع با حجم بالای کالا مشکلاتی را به وجود آورده است، عنوان کرد: در کنار همه این موارد باید به چند نکته توجه کرد، نخست آنکه کرایه‌های حمل کالا 3 - 4 سال افزایش نداشته و این کرایه مبنا است که می‌تواند افزایش یا کاهش یابد.

وی تصریح کرد: نکته دوم این است که این کرایه افزایش جبران مافات و سال‌های گذشته است و احتمال دارد سال‌های آینده این رقم ثابت بماند یا بر مبنای تورم افزایش پیدا کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار