به گزارش افکارنیوز، آرتروز زانو یکی از بیماری‌هایی است که افراد زیادی به آن مبتلا می‌شوند، این بیماری زمانی رخ می‌دهد که فرد بیش از اندازه از زانوهای خود استفاده کرده باشد، برداشتن بارهای سنگین، انجام ورزش‌های سنگین بدون آمادگی و کار کردن بیش از حد در سنین بالا از عواملی هستند که باعث بروز آرتروز می‌شود.

این بیماری یکی از شایع‌ترین مشکلات عضلانی اسکلتی است که می‎تواند بر فعالیت روزانه زندگی افراد مبتلا اثر گذار باشد و منجر به بروز وابستگی و اختلال عملکرد در فعالیت و تعادل این بیماران شود.

آرتروز یک بیماری مفصلی است که با در ابتدا به طور تدریجی اندام فرد را تحت شعاع قرار می‌دهد اما به مرور و به صورت مزمن در بدن فرد پیش می‌رود و زندگی او را مختل می‌کند؛ زمانی که غضروف‌ها در بدن از بین می‌روند ساییدگی به وجود می‌آید و در نهایت فرد به آرتروز مبتلا می‌شود.

شایع‌ترین مفاصل درگیر آرتروز

در استئوآرتریت یا همان آرتروز تحلیل غضروف مفصلی و درگیری استخوان زیر غضروفی باعث التهاب بافت‌های اطراف می‌شود؛ این عارضه ممکن است هر‌یک از مفاصل را درگیر سازد، ولی مفاصل دست، پا زانو، ران و ستون فقرات، شایع‌ترین مفاصل درگیر این بیماری هستند.

آرتروز به معنی از بین رفتن غضروف مفصل است

سید محمد جواد مرتضوی متخصص ارتوپد، فوق تخصص جراحی زانو و لگن، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر انجمن جراحان ارتوپدی اظهار کرد: آرتروز به معنی از بین رفتن غضروف مفصل است، مفاصل زانو و لگن دچار از بین رفتن غضروف می‌شوند که در این صورت فرد به آرتروز مبتلا می‌شود؛ این بیماری به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که از شایع‌ترین آن شکستگی و تروما است که باعث می‌شود، ارتباطات مفصلی رخ دهد.

این فوق تخصص جراحی زانو و لگن بیان کرد: اغلب افرادی که پاهای پرانتزی دارند، دچار در رفتگی لگن و عفونت‌ها می‌شوند، همچنین بیماران خونی مانند هموفیلی، رماتیسم‌ها دچار آرتروز می‌شوند چرا که در تمام این افراد غضروف از بین می‌رود و دردناک می‌شود و این درد سبب می‌شود زندگی بیمار دچار مشکلات زیادی شود.

روش‌های درمانی آرتروز

مرتضوی ادامه داد: آرتروز را به روش‌های مختلفی درمان می‌کنند؛ در بعضی موارد اصلاح تغییر شکل اندام از پیشرفت آرتروز جلوگیری می‌کند، به طور مثال فردی که پاهای پرانتزی دارد اگر آن را درمان کند از پیشرفت آرتروز جلوگیری می‌کند؛ یکی دیگر از کارها تقویت عضلات است و افراد باید عضلات خود را تقویت و قوی کنند مثلا از آن مفصل بیشتر استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه پیاده‌روی یکی از بهترین کارهای برای پیشگیری از بروز آتروز است، گفت: به افراد توصیه می‌شود در طول  روز حداقل یک ساعت پیاده‌روی کنند چرا که با این کار می‌توان به راحتی از پیشرفت آرتروز جلوگیری کرد؛ در مواردی که آرتروز پیشرفت کرده باشد تزریق آمپول تقویت کننده موثر است، همچنین تعویض مفصل یکی از کارهای درمانی آرتروز است که با انجام این کار زندگی فرد بهتر از قبل خواهد بود.

بهترین روش در جلوگیری از بروز آرتروز

این فوق تخصص جراحی زانو و لگن تشریح کرد: اگر فردی دچار آرتروز خفیف باشد می‌تواند با ورزش از پیشرفت این بیماری جلوگیری کند، اما بعضی از ورزش‌ها مانند کوه‌نوردی، فوتبال، والیبال، بسکتبال، ورزش‌های پرشی و جهشی برای این افراد اصلا مناسب نیست و می‌تواند اثرات نامطلوبی در سلامتی فرد داشته باشد.

مرتضوی با اشاره به اینکه عمل جراحی برای تمام افراد توصیه نمی‌شود، گفت: عمل تعویص مفصل برای تمام افراد مناسب نیست و تنها در صورتی این عمل انجام می‌شود که این بیماری زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و زندگی او سخت شده باشد، برای اینکه کیفیت زندگی افزایش یابد باید این کار را انجام داد.

چه افرادی دچار آرتروز می‌شوند؟/از پیاده‌روی در طول روز غافل نشوید

وی یادآوری کرد: برخی از شغل‌ها در پیشرفت آرتروز تاثیر دارد و منجر به شدت این بیماری می‌شود؛ توصیه می‌شود افرادی که کارهای سنگین انجام می‌دهند و فشار زیادی روی زانو و لگن  آنها وارد می‌شود، از انجام کار سنگین خودداری کنند و حتما روزی یک ساعت پیاده‌روی کنند تا سلامت زانوهایشان بازگردد.