لیور اشناکنبرگ :با توجه به پیشینه تاریخی شیراز و وجود اشتراکات ادبی و فرهنگی متعدد به عنوان میراثی مشترک میان شهرهای دو کشور، تمایل دولت آلمان برای انجام تعاملات و مراودات اقتصادی و فرهنگی با شهر شیراز را اعلام می نمایم.
کد خبر: ۶۹۶۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲ 29 December 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا:الیور اشناکنبرگ که در دیدار معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز سخن می گفت، اظهار داشت: شرکت های چند ملیتی آلمان علاقه مند به فعالیت در ایران هستند.
معاون سفیر آلمان در ایران نیز در این دیدار ضمن مثبت خواندن مذاکرات صورت گرفته در سفر به شیراز، از سیاست تمرکز زدایی دولت آلمان روی پایتخت و توجه به شناسایی ظرفیت های سایر شهرهای ایران در حوزه های فرهنگی،اجتماعی، علمی و اقتصادی سخن گفت.
وی اظهار داشت: با توجه به پیشینه تاریخی شیراز و وجود اشتراکات ادبی و فرهنگی متعدد به عنوان میراثی مشترک میان شهرهای دو کشور، تمایل دولت آلمان برای انجام تعاملات و مراودات اقتصادی و فرهنگی با شهر شیراز را اعلام می نمایم.
اشناکنبرگ با اشاره به ساختار سیاسی و حکومتی آلمان و با تاکید بر استقلال عمل شهرداری ها اطمینان خاطر داد: موضع دولت آلمان در خصوص ارتباط شهرهای این کشور با شیراز، ترغیب و تشویق آنها به گسترش مراودات و مناسبات با شهرداری شیراز است.
معاون سفیر آلمان در ایران با استقبال از برگزاری رویدادهای فرهنگی به مناسبت دویستمین سالگرد انتشار دیوان غربی شرقی از آمادگی این سفارتخانه برای رونمایی از یادمان گفتگوی حافظ و گوته در شیراز خبر داد و اعلام کرد: این موضوع به عنوان یک رویداد شاخص در تقویم کاری سفیر آلمان گنجانده شده تا در بهار سال آینده، در راس یک هیات بلند پایه به این شهر سفر کنند.
وی با استقبال از پیشنهاد معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز مبنی بر مشارکت، نظارت و تبادل دانش و تجربه از سوی مشاوران آلمانی در پروژه های شهری شیراز از جمله تراموا، راه اندازی سیستم جداسازی آب شهری از آب مورد نیاز فضای سبز و راه اندازی تصفیه خانه محلی شیراز، ابراز امیدواری کرد: با رفع موانع سیاسی شاهد حضور بیشتر سرمایه گذاران آلمانی در شیراز باشیم.
معاون سفیر آلمان در ایران ارسال دعوت نامه رسمی شهردار درسدن آلمان برای حضور شهردار شیراز در راس هیاتی بلند پایه در این شهر را مثبت و زمینه ساز گسترش همکاری های دیپلماتیک، فرهنگی و عمرانی میان شیراز و شهرهای آلمان دانست.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز نیز در این دیدار که به منظور بررسی راهکارهای گسترش همکاری های فرهنگی و اقتصادی این شهر با شهرهای وایمار و درسدن آلمان برگزار شد، افزود: شهرهای تاریخی جهان، به خاطر ظرفیت های گسترده فرهنگی، ادبی و تاریخی،عملکرد هدایتی دارند و فرآیند جهانی شدن را شتاب می بخشند.
هاشم پور اظهار داشت: ایجاد پیوند خواهر خواندگی علاوه بر ایجاد ظرفیت لازم برای مشارکت شهرها در زمینه انتقال دانش و تجربیات، می تواند منجر به رونق سرمایه گذاری و توسعه گردشگری، اجرای پروژه های مشترک با محوریت توسعه شهری و ارتقای سطح زندگی و همکاری در زمینه گسترش توانایی های فنی و مدیریتی در کلان شهرها شود.
وی ضمن اشاره به پیام صدر اعظم آلمان به رئیس جمهور ایران مبنی بر ایجاد فرصت مناسب با هدف تعمیق روابط و بهبود مناسبات، افزود: امیدوارم استفاده از این فرصت، تحکیم روابط دو دولت را در پی داشته باشد. امروزه جامعه جهانی نیاز به همگرایی و همدلی دارد و صرفا نمی‌توان واسطه‌های سیاسی را عامل پیوند جامعه جهانی دانست، بلکه معتقدم عمده ارتباطات تاثیرگذار ریشه در فرهنگ دارند و رابطه فرهنگی فی‌مابین کشورها را ماندگارتر خواهد کرد.
هاشم پور با اشاره به دویستمین سالگرد انتشار دیوان غربی- شرقی گوته که با الهام از اشعار و اندیشه حافظ سروده شده است، گفت: در راستای ایجاد تعامل بیشتر بین دو شهر شیراز و وایمار آمادگی داریم تا با مشارکت سفارت آلمان و شهرداری این شهر نسبت به جانمایی یادمان گفتگوی حافظ و گوته و همچنین برگزاری هفته فرهنگی آلمان در شیراز اقدام کنیم. شهرداری شیراز رویکردی فرهنگ محور دارد و از این رو تخصیص اعتبارات و بودجه لازم به حوزه فرهنگ همواره برای مدیریت شهری شیراز یک اولویت است.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز با اشاره به تفاهمنامه همکاری بین شیراز و درسدن که فروردین ماه سال جاری بین دو شهر به امضا رسید، ادامه داد: این آمادگی در مدیریت شهری شیراز وجود دارد که از خدمات مشاوره ای و کمک های فنی شرکت های آلمانی بویژه در بحث حمل و نقل عمومی، احداث تراموا، راه اندازی تصفیه خانه های لوکال، تامین آب مورد نیاز فضای سبز شهری استفاده نماید و انجام فعالیت های مشترک در ابعاد وسیع تر را تا رفع چالش های سیاسی و اصلاح قوانین بازدارنده مشمول زمان کند.
معاون سفیر آلمان در کشورمان، پیش تر در سفر به شیراز با سرپرست استانداری فارس دیدار و درباره توسعه مناسبات دوجانبه گفت و گو کرده بود.
دیوان شرقی از آثار 'ژان ولفگانگ گوته' شاعر، فیلسوف، نویسنده، سیاستمدار و دانشمند آلمانی است. گوته این اثر برجسته را با خواندن اشعار حافظ پدید آورده است.
نقادان ادب جهان ، گوته را یکی از ارکان چهارگانه ادب جهان نام داده اند و چنین شخصیتی با شیفتگی و دلبستگی درباره حافظ فراوان گفته است: 'ای حافظ، آرزوی من آن است که فقط مریدی از مریدان تو باشم'.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار