تازه دوستان عزیز یادشان افتاده است که با گاز سوز نمودن کبابی های شباب و مهدی آباد می توان از سوزانده شدن این حجم از درخت بلوط جلوگیری به عمل آورند.سرهنگ غلامرضا فتحی در گفتگویی خبری اعلام کرده است : به منظور جلوگیری از مصرف زغال و برداشت هیزم از اراضی جنگلی توسط کبابی ها این صنوف موظف به گازکشی محل کسب خود هستند.
کد خبر: ۶۹۵۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۷ 25 December 2018

تابناک ایلام ؛علیرغم تنوعی که کبابی های شباب ومهدی آباد در تغذیه مردم استان ومیهمانان ورودی به استان ایجاد نموده و در مسیر تامین ذائقه غذایی مردم استان ایلام گام برداشته اند و همچنین بدلیل قرار گرفتن در مسیر پرتردد جاده کربلا به سرعت مراحل تبدیل شدن به یک برندغذایی را سپری می کنند،اما باید گفت هزینه  این فرآیند چیزی جز تشدید نابودی جنگل های استان نبوده است.

مرداد ماه سال 96بود که مدیرکل منابع طبیعی استان با اشاره به استفاده کبابی های مهدی آباد از ذغال بلوط با ارایه آمار نگران کننده ای گفت :طبق برآوردها، فقط در روستای «مهدی‌آباد» که واحدهای کبابی زیادی فعالیت می‌کنند روزی 70 درخت بلوط برای کباب سوزانده می‌شود.

تازه اگر بر میزان استفاده روستاییان ،عشایر از چوب بلوط درراستای پخت وپز و میزان اتلاف این سرمایه ملی در طبیعت گردی هم استانی هایمان و همچنین تحرکات سودجویان تولید زغال  چشم ببندیم وفقط  میزان تقریبی سوزانده شدن درختان در کبابی های شباب را به آمار اعلام شده از سوی آقای مدیرکل اضافه نماییم، باید به زودی علم عزای مرگ جنگل های استان را برافراشته نماییم .

اگر جناب مدیرکل دستگاه متولی صیانت از عرصه های جنگلی و منابع طبیعی که بخاطر همین یک قلم  وظیفه اشان حقوق ومزایا وحق ماموریت ودهها فوق العاده دریافت می کنند ،پس از اعلام این میزان تخریب وسرعت نابودی جنگل ها توسط سودجویان ،با جدیت تمام در مقابل این ظلم بزرگ در حق طبیعت و مردم استان قرار می گرفت و آستین بالا می زدند، دراین مدت از سوزانیده شدن قریب به 68هزار درخت بلوط جلوگیری می کردند !

تازه دوستان عزیز یادشان افتاده است که با گاز سوز نمودن کبابی های شباب و مهدی آباد می توان از سوزانده شدن این حجم از درخت بلوط جلوگیری به عمل آورند.سرهنگ غلامرضا فتحی در گفتگویی خبری اعلام کرده است : به منظور جلوگیری از مصرف زغال و برداشت هیزم از اراضی جنگلی توسط کبابی ها این صنوف موظف به گازکشی محل کسب خود هستند.

به گفته فتحی ؛: با توجه به اهمیت موضوع و حفظ فرآاورده ها و ذخایر طبیعی بنا به دستور صریح دادستان کل استان ایلام کبابی ها حق استفاده از زغال و هیزم ندارند و باید از گاز شهری استفاده کنندودر نشست شورای حفاظت از عرصه های طبیعی استان مقرر شد شرکت گاز ایلام برای کبابی های حاشیه شهرها از جمله مهدی آباد و شباب گاز رسانی انجام دهد تا این صنوف برای کبابسراهای خود از سوخت جنگلی بهره گیری نکنند.

البته جناب فتحی نگفته اند که با وجود تصریح قانون مبنی براینکه برداشت هیزم یا زغال گیری از هر یک متر مکعب اراضی جنگلی 70 میلیون ریال جریمه نقدی دارد که متخلفان بعد از احراز جرم مکلف به پرداخت آن هستند.چرا تاکنون در این راستا مقابله جدی به عمل نیامده است ؟!آیا می توانند آماری از تعداد متخلفین جریمه شده در همین دو منطقه اعلام کنند؟!

با وجود اینکه شخص مدیرکل منابع طبیعی از سال گذشته  در جریان دود شدن تقریبی  روزانه بیش از 140درخت بلوط  در کبابی های این دومنطقه قرار داشته اند ،چرا در طول این مدت اقدام پیشگیرانه ویا قهری برای جلوگیری از یک نسل کشی طبیعی بی سابقه معمول نداشته اند ؟!

حال که جدیدا اجرای این طرح خبری شده است ،بد نیست که دوستان منابع طبیعی ،دادستانی و همه متولیان این حوزه را به سابقه اجرای طرح ممنوعیت کشتار غیرقانونی در قصابی های این دومنطقه که سال گذشته با حرارت هر چه تمامتر آغاز شد احاله دهیم ،طرحی که با بزرگنمایی هرچه تمامتر وبا بگیر وببندهایی آغاز و در نهایت بادکنکی بودن این طرح برای مردم نمایان شد .

لذا اگر واقعا اجرای طرح ممنوعیت استفاده از ذغال و هیزم بلوط در کبابی های این دو منطقه قراراست با قوت اجرایی شده وبه سرانجام طرح ممنوعیت کشتار در قصابی ها دچار نشود ،اولا زیرساختهای اجرای این طرح دیده شود ثانیا به گونه ای عمل شود تا تمامی مفرها برای اقدامات پنهانی برای دور زدن قانون مد نظر بسته شوند .به یقین موفقیت در اجرای این  طرح هر چند دیر هنگام ! گام بزرگی برای نجات بلوطستانهای استان به حساب خواهد آمد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار