رئیس جمهور در ارائه لایحه بودجه ۹۸ به مجلس شورای اسلامی:
رئیس جمهور هدف تحریم های ضد ایرانی آمریکا را تاثیرگذاری بر توسعه کشور و رفاه مردم دانست و با تاکید بر اینکه بدون تردید، واشنگتن به هدف نخواهد رسید، اظهارداشت: بودجه 1398 کل کشور ، متناسب با تحریمهای ظالمانه آمریکا تنظیم شده است.
کد خبر: ۶۹۴۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳ 25 December 2018

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه هنگام ارائه لایحه بودجه ۹۸ به مجلس شورای اسلامی در جمع نمایندگان گفت: تحریم بر زندگی مردم بی تاثیر نیست اما آمریکا قطعا شکست می خورد و با همراهی مجلس، حمایت مردم و هدایت رهبر معظم انقلاب، بر مشکلات غلبه می کنیم.

روحانی گفت: خداوند بزرگ را سپاسگزارم که همانند سال‌های گذشته در موعد قانونی بودجه سال 98 را تقدیم مجلس شورای اسلامی می کنیم.

رئیس جمهور ضمن تسلیت ارتحال حضرت آیت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزود: ایشان پس از ماه‌ها رنج و درد بدرود حیات گفتند و من خدمت شما نمایندگان محترم و حوزه‌های علمیه مقام معظم رهبری و بویژه بیت معظم ایشان تسلیت عرض می‌کنم.

روحانی همچنین با تبریک ولادت با سعادت حضرت عیسی مسیح(ع)، اظهار داشت: وجود مقدس عیسی بن مریم(ع) همواره برای بشریت و جهان دیروز، امروز و حتی فرداست و در روایات هم آمده که او هم در کنار مهدی موعود(عج) ظهور خواهد کرد و ما مسلمان‌ها در زیارت‌هایمان در بقاء متبرکه از انبیاء بزرگ و از جمله از عیسی مسیح(ع) یاد می‌کنیم و قبل از آنکه نام پیامبر خودمان را ببریم نام انبیاء بزرگ را هم می‌بریم و بر آنان درود می‌فرستیم.

رئیس جمهور ادامه داد : ما همواره خواهان وحدت و اتحاد و انسجام میان همه ادیان ابراهیمی هستیم و اگر کسی به ما ظلم و تجاوزی نداشته باشد، همواره روابطمان نسبت به همه مسیحیان، یهودیان و همچنین زرتشتیان یک روابط برادرانه نسبت به دین خدا و توحید و دوستی و محبت است و امیدواریم این عید برای همه مسیحیان، مسلمانان و ایرانیان مبارک باشد.

دکتر روحانی با بیان اینکه لایحه بودجه سال 98 در شرایطی تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود که از اواخر سال گذشته با شرایط فشار و تحریم، ظالمانه آمریکا مواجه شدیم، گفت: دی ماه امسال، ان شاءالله برای مردم ماه پر برکتی خواهد بود و همچنین بهمن که چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را گرامی می‌داریم.

رئیس جمهور تصریح کرد: در ابتدا و انتهای دی ماه سال گذشته با مشکلاتی مواجه شدیم و همان حوادث اوایل دی ماه باعث شد تا آمریکایی‌ها با برداشت غلط و تصور ناروا، اواخر دی‌ماه موضع‌گیری جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران و توافق هسته‌ای اعلام کنند و بعد هم در هر مقطعی، قدمی، فریادی، صحبتی و تحریکی داشتند تا به خیال خام خودشان به اهداف مورد نظرشان دست پیدا کنند.

دکتر روحانی افزود: هدف اصلی آمریکا از این توطئه‌ها و تحریم‌ها و فشارها که مستقیماً بر ملت بزرگ ایران، مردم منطقه و بر شرکت‌های تجاری و اقتصادی جهان بوده و بر خلاف همه مقررات بین‌المللی است، به زانو در آوردن نظام پرقدرت جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها مانع بزرگ خودشان را در این منطقه حساس، ایران سرافراز و قدرتمند می‌بینند، تصریح کرد: لذا هرگاه که در پیشرفت‌های داخلی، توانستیم حرکت بزرگی را بوجود بیاوریم، آنها سد راه شدند و پیش روی ایران قرار گرفتند چرا که از توانمندی جمهوری اسلامی ایران هراس دارند.

دکتر روحانی با بیان اینکه بی‌تردید آمریکا به هدف خود نخواهد رسید و ایران سرافرازتر، قدرتمندتر و مردم ایران با استقامت و هوشیاری بیشتر در برابر این توطئه‌ها خواهند ایستاد، افزود: اما بی‌تردید، تحریم و فشار بر زندگی مردم و همچنین بر رشد و توسعه کشور تأثیر خواهد گذاشت.

رئیس جمهور خاطر نشان ساخت: شما می‌دانید که از سال 92 و آغاز دولت یازدهم همه با هم؛ دولت و مجلس، ملت و دولت تصمیم گرفتیم که از تورم فزاینده جلوگیری کنیم، تورم را متعادل و تک رقمی کنیم، رشد منفی را به رشد مثبت برسانیم و اشتغال را به نقطه مطلوب برسانیم اما این اهداف که با همکاری هم به دست آوردیم برای دشمنان ما و بویژه آمریکا قابل تحمل نبود.

دکتر روحانی گفت: در سال 96 یعنی پایان دولت یازدهم به تورم تک رقمی دست یافتیم و این در حالی بود که در سال قبل از آن، رشد اقتصادی به 3.7 رسیده بود. 790 هزار اشتغال خالص داشتیم و رشد سرمایه‌گذاری ما از منهای 17.4 به مثبت 3.4 رسید.

وی افزود: به عبارتی همه شاخص‌ها مثبت بود و ما با انتخاب مسیر درست به سمت اهداف حرکت می‌کردیم اما آمریکایی‌ها توطئه و نقشه شوم خودشان را برای تحریم ملت ایران اجرا کردند و ما در اوایل سال 97 با التهاباتی ابتدا در بازار ارز و سپس در بازار کالا و علی‌القاعده در سایر بازارها مواجه شدیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: آنچه آمریکا در سال 97 مد نظر داشت، دو مسأله اصلی بود یکی ناامیدی ملت ایران نسبت به آینده نظام و کشور و دوم القاء ناکارآمدی نظام که مردم تصور کنند دولت بر اوضاع مسلط نیست و به تعبیر بعضی از سایت‌ها و روزنامه‌هایی که متأسفانه گاهی تعبیراتشان نادرست و ناپسند است گفتند دولت کشور را رها کرده و از کنترل خارج شده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه برخی نیز که اقتصاد می دانستند،از ابرتورم سخن گفتند و برخی از اینکه ایران به زودی ونزوئلا خواهد شد، در روزنامه‌ها نوشتند، گفت: تلاش کردند که مردم را ناامید و دولت را ناکارآمد معرفی کنند. البته بسیاری از اینها ممکن است هدف سوء نداشتند اما دوستانی هم که در زمان سختی حرف دشمن را تکرار می‌کنند، متأسفانه آثارش برای ملت و برای نظام خطرناک خواهد بود.

اهم اظهارات رئیس جمهور به شرح زیر است:

*دی‌ماه پربرکتی خواهیم داشت. اینکه برخی سایت‌ها و روزنامه‌نوشتند ابرتورم داریم و دولت کشور را رها کرده و اقتصاد کشور از کنترل خارج شده است تعبیر نادرست و ناپسندی است.

*بزرگترین کاری که دولت باید انجام بدهد، دولت الکترونیک است . تا زمانی که این کار را نکنیم و تا مردم از شرایط کشور کاملا مطلع نشوند، باز هم دچار فساد و رانت می شویم.

* بودجه سال قبل یک نقطه مثبت داشت و آن هم نقد بودجه کشور بود و خواهش می‌کنم که مردم امسال هم حرف بزنند و نقد کنند .

*یک قدرت بزرگ در کشور است و آن قدرت باید ما را نجات بدهدکه آن قدرت افکار عمومی و ملت بزرگ ایران است . این قدرت می تواند ما را به انتخاب راه درست مجبور کنند. این قدرت در سایه آن است که مردم از موضوعات آگاه باشند.

*چرا برخی وزارت خانه ها چندین و چند دانشگاه و پژوهشگاه دارند؟ مگر ما باید یک آموزش عالی بیشتر داشته باشیم؟ باید همه بخش ها یا منحل و یا ادغام شوند. جای شرمندگی است که یک لیسانسه دکتری صادر و امضا می‌کند.

*این یعنی آنکه آموزش عالی ما در مسیر درست قرار ندارد و هرکسی دانشگاه و استاد و دانشجو دارد و مدرک صادر می‌کند. ما امسال در تبصره 21 بودجه به این مساله اشاره کردیم و خواهش می کنم که شما دولت را همراهی کنید.

*دولت خدمات گران به مردم می‌دهد. اگر شما می خواهید از گران فروشی صحبت کنید، لطفا نام دولت را در این لیست بگذارید.

*ما برای هر دانش آموز میانگین 4 میلیون تومان هزینه می کنیم. البته این به صورت متوسط است و در برخی جاها کمتر یا بیشتر است. این در حالی است که اگر دولت بخواهد این خدمت را از مردم بخرد، حداکثر یک میلیون تومان خواهد شد. یعنی 4 برابر از بیت المال باید هزینه کنیم در حالی که می توانیم این خدمات را ارزان‌تر کنیم.

*البته در یک سال ممکن نیست ولی می تواند در آینده و با همراهی مجلس ممکن است.

*چرا تحریم ها موثر است ؟ چن ساختارها را اصلاح نکردیم. علاوه بر این نیز باید وضعیت روانی جامعه را مورد توجه قرار دهیم. از دی ماه گذشته آمریکایی ها شروع به تبلیغ کردن کرد. ما چگونه می‌توانیم ایستادگی کنیم؟

*بخش روانی تاثیر خیلی زیادی داشت. تحریم مستقیم بر اقتصاد تاثیر می‌گذارد اما انتظارات مردم می‌تواند تاثیرگذار باشد.

*دولت ثروتمند است ولی همه این ثروت را در گاوصندوق گذاشیم و قفل کرده‌ایم

*تحریم، ساختارهای غلط، جنگ روانی و بر مشکلات اقتصادی تاثیرگذار بود. اما دولت اقداماتی را در نظر گرفت تا بتواند التهابات را کنترل کند

*بانک مرکزی تصمیم گرفت تا بنابر التهابات و اتفاقات روزمره تصمیم گیری نکند

*امروز ما برعکس عمل کردیم. یعنی ذخایر بانک مرکزی از نظر اسکناس از هر روز دیگری بهتر است و مداخلات در بازار به حداقل رسیده است و تلاش برای مراودات با کشورها علی رغم تحریم ها ادامه دارد

*در واقع ثبات مالی و ارزی به ویژه بعد از 13 آبان طبق همان قولی که به مردم دادم، شرایط کشور آرام تر شد و آمریکا هر تیری که در کمان داشت رها کرد و مردم دیدند قدرت آنان چقدر است

*از توانمندی دولت برای سال بعد و سال های آینده باید بیشتر استفاده کنیم. ما ثروت و توانایی فراوانی داریم ولی همه آنها را در گاوصندوق گذاشیم و قفل کرده‌ایم

*دولت دارای باارزش‌ترین زمین‌ها در داخل شهرها در کنار شهرها و در مناطق مختلف کشور است

*من در استانی رفتم زمین بسیار وسیعی کنارش بود. گفتم این برای کجا است؟ گفتند برای فلان وزارتخانه است. از 30 سال پیش زمین را گرفته بود و می‌خواهد 40 سال بعد طرحی را پیاده کند. ما دارایی‌هایمان را نباید منجمد کنیم.

در سال ۹۶ و در پایان دولت یازدهم به تورم تک رقمی، رشد اقتصادی، رشد سرمایه‌گذاری دست یافتیم. محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، حسینعلی امیری معاون پارلمانی، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، بیژن زنگنه وزیر نفت، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد، رضا رحمانی وزیر صمت، سید محمود علوی وزیر اطلاعات و معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، حسن روحانی را برای ورود به صحن علنی مجلس همراهی کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :