شهرستان جهرم با سطح زیر کشت ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار و تولید ۴۸۰ هزار تن لیمو شیرین، بزرگترین مرکز تولید این محصول در جهان است.
کد خبر: ۶۹۱۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱ 16 December 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در جشنواره مردمی لیموی جهرم، گفت: این شهرستان با سطح زیر کشت ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار و تولید ۴۸۰ هزار تن لیمو شیرین، بزرگترین مرکز تولید لیمو شیرین در جهان است.

وی افزود: کل سطح زیرکشت لیموشیرین جهان به غیر از ایران دو هزار هکتار با ۸۵ هزار تن تولید بوده، ایران ۲۷ هزار هکتار با ۹۱۸ هزار تن تولید و استان فارس ۱۸ هزار و ۸۷۵ هکتار با ۵۰۲ هزار تن تولید را دارد.

قاسمی با بیان این‌که استان فارس با دارا بودن ۶۱ هزار هکتار سطح زیر کشت و تولید بیش از ۱.۳ میلیون تن انواع مرکبات، رتبه دوم تولید مرکبات در کشور را داشته، تصریح کرد: در این استان ۱۲ هزار و ۳۵۰ نفر بهره‌بردار مرکبات فعالیت می‌کند که شهرستان‌های جهرم، قیروکارزین، داراب، کازرون و فسا مهم‌ترین مراکز تولید مرکبات هستند.

وی، استمرار تولید مرکبات در ۱۰ ماه از سال و رکورد‌های کشوری مرکبات در استان فارس از جمله ۱۳۷ تن در هکتار از دیگر ویژگی بارز مرکبات فارس دانست.

این مقام مسئول با بیان این‎که جشنواره‎ها فرصتی برای شکرگزاری از خداوند متعال بوده، افزود: در این جشنواره‌ها با معرفی جایگاه، تکیه بر داشته‌ها و با تعامل مثبت، هم‌افزایی و هم‌فکری می‌توان در جهت تقویت داشته‌ها، منافع بیشتر و بهبود سرمایه گذاری گام برداشت.

قاسمی ادامه داد: ایران با ۱۵۱ کیلوگرم سرانه مصرف میوه، بیشترین سرانه مصرف میوه را در جهان داشته، این در حالی است که در اتحادیه اروپا سرانه مصرف میوه ۱۰۳ کیلوگرم و در جهان این سرانه ۷۲ کیلوگرم است که این امر مرهون تلاش کشاورزان کشور بوده که علی‌رغم شرایط اقلیمی سخت حاکم بر کشاورزی و کشاورزی پرریسک به تولیدات خوبی دست یافتند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس همچنین گفت: امروز برای تولید اقتصادی و برون رفت از چالش‌ها باید از شرکت‌های دانش بنیان در بکارگیری دانش نوین، بازاریابی و راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها کمک گرفت.

قاسمی با اشاره به این‌که ایجاد مراکز سورت و بسته‌بندی و همچنین سردخانه گامی در جهت سودآوری بیشتر به کشاورزان است، افزود: پیشرفت ۲۰۰ درصدی مراکز سردخانه در چند سال اخیر نشان‌دهنده عزم دولت بر صنایع تبدیلی و تکمیلی بوده از این رو بهترین تسهیلات با نرخ بهره پایین به صنایع تبدیلی و تکمیلی از جمله سردخانه اختصاص داده شده است.

این مقام مسئول با بیان این‌که در شهرستان جهرم از سال ۵۲ سیستم آبیاری قطره‌ای اجرا شده و اکنون همه باغ‌های این شهرستان مجهز به سیستم آبیاری نوین است، گفت: این ظرفیت بسیار بزرگ بیانگر این مهم است که مردم این شهرستان قدر آب را می‌دانند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس، از اقدامات و برنامه‌های پیش‌رو در شهرستان جهرم به پیگیری رفع مشکل زوال مرکبات، برنامه ریزی در جهت بازاریابی و صادرات وسیع‌تر مرکبات، تسریع در عرضه لیموشیرین کشور با همکاری تعاون روستایی، تسریع در صدور مجوز‌ها و اعطای تسهیلات ارزان قیمت به پوشش سایبان در باغ‎ها، حمایت از توسعه صنایع تبدیلی- تکمیلی با اعطای تسهیلات ارزان قیمت و در دستور کار قرار گرفتن ایجاد گلخانه باغی اشاره کرد.

برچسب ها: جهرم ، لیمو شیرین ، تولید
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار