رییس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت، اقدامات این وزارتخانه در زمینه کنترل آسم را تشریح کرد.
کد خبر: ۶۹۱۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶ 16 December 2018

به گزارش تابناک رضوی به نقل از ایسنا، دکتر مهدی نجمی در گفت‌وگو با خبرنگاران، درباره اقدامات وزارت بهداشت در زمینه کنترل آسم گفت: به منظور استانداردسازی تشخیص، درمان و مراقبت بیماری آسم، اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت با همکاری صاحب نظران و اساتید این حوزه، راهنمای ملی آسم را بر اساس استاندارهای بین‌المللی و با توجه به شرایط کشور برای پزشکان تدوین کرد. این راهنما در سایت‌های مختلف موجود و امکان بهره‌گیری از آن برای کلیه پزشکان فراهم است.

 

وی افزود: همچنین برنامه‌ای برای تشخیص، درمان و مراقبت آسم در سطح شبکه مراقبت‌های بهداشتی اولیه (PHC) طراحی شده است که در این برنامه بیماران مبتلا به آسم توسط8 بهورز یا مراقب سلامت و پزشکان سیستم بهداشتی شناسایی شده و خدمات تشخیص، درمان و مراقبت بیماری به صورت سطح بندی شده به این افراد ارائه می‌شود و بیماران تحت پیگیری و مراقبت مطلوب قرار می‌گیرند. همچنین در موارد لزوم، بیمار به سطوح تخصصی ارجاع شده و پس از دریافت خدمات مورد نظر به سطوح اولیه باز می‌گردد.

 

نجمی با بیان اینکه از جمله نکات مهم در کنترل بیماری آسم، آموزش بیماران مبتلا به آسم و پیگیری و مراقبت صحیح بیماری است، گفت: بسیاری از بیماران آسمی که بهپزشک مراجعه کرده و دارو دریافت می‌کنند، پس از بهبود نسبی علائم، خودسرانه دارو را کم و زیاد و یا قطع می‌کنند. همچنین ممکن است بیمار روش صحیح استفاده از داروهای استنشاقی و وسایل کمک استنشاقی را نداند و یا در معرض تماس با عوامل خطر بیماری باشد. موارد ذکر شده از علل مهم عدم کنترل مناسب بیماری آسم است.

 

وی ادامه داد: بر همین اساس دربرنامه‌ تشخیص، درمان و مراقبت آسم در سطح شبکه مراقبت‌های بهداشتی اولیه به این موضوع توجه ویژه‌ای8 شده و آموزش‌های لازم در زمینه پیشگیری و کنترل آسم و پرهیز از عوامل خطر بیماری و همچنین نحوه استفاده صحیح از داروها و وسایل کمک درمانی توسط بهورز (مراقب سلامت) و پزشک به بیمار وخانواده وی داده شده و بیماران با فواصل زمانی مشخص توسط تیم سلامت پیگیری و مراقبت می‌شوند.

 

به گفته نجمی، این برنامه در حال حاضر در چند دانشگاه علوم پزشکی کشور به صورت آزمایشی در حال اجراست و بعد از مشخص شدن نتایج اجرای طرح در این دانشگاه‌ها، در کل کشور اجرا خواهد شد.

 

رییس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت در زمینه کنترل عوامل خطر بروز و تشدید بیماری آسم گفت: در زمینه عوامل خطر نظیر آلودگی هوا، مصرف دخانیات و ... باید توجه داشت که کنترل این عوامل خطر عمدتا از حوزه اختیارات وزارت بهداشت خارج است و نیازمند همکاری و مشارکت دیگر نهادها و سازمان‌ها نظیر شهرداری، وزارتصنعت و سازمان محیط زیست است. در همین راستا وزارت بهداشت سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط شامل چهار بیماری‌ قلبی عروقی، سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت را تهیه کرده که این سند به امضای رییس جمهور و وزرای کابینه رسیده است.

 

وی افزود: در این سند نقش و وظیفه هر سازمانی برای کنترل عوامل خطر مشخص شده است و همه سازمان‌ها موظف شده‌اند که در این راستا با وزارت بهداشت همکاری لازم را داشته باشند. در راستای اجرای این سند، تفاهم‌نامه‌هایی بین وزارت بهداشت و این سازمان‌ها منعقد می‌شد و کلیه سازمان‌ها موظف به ارائه گزارش از عملکرد خود هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار