نقش رجب یکی از مکان‌های تاریخی مشهور در استان فارس است. استان فارس به دلیل این‌که در گذشته باستانی ایران، برای مدت‌های طولانی، پایتخت و حاکم‌نشین بوده است، آثار تاریخی بسیاری به‌ويژه از عهد ساسانیان در دل خود به یادگار دارد. نام نقش رجب برای بسیاری از علاقمندان تاریخ و تمدن باستانی ایران آشناست.
کد خبر: ۶۹۰۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹ 15 December 2018

 

تابناک فارس به نقل از کجارو:نقش رجب را می‌توان یکی از مکان‌های حجاری باستانی در ایران نامید. در این مکان، محوطه روباز غار مانندی است که بر سه بدنه شمال شرقی و جنوبی سه مجلس از مراسم‌های تاج‌گذاری شاهان در آن حجاری شده است. این سنگ‌نگاره‌ها، آثار بسیار زیبا و پرمفهوم از عهد ساسانیان دارند که نشان دهنده قدرت و صلابت شاهان ساسانی در فارس است که برای بازدید کنندگان ایرانی و خارجی باقی‌مانده است و طرفداران بسیاری دارد.

سنگ نگاره نقش رجب، موزه تاریخ ساسانیان (+عکس)

سنگ نگاره نقش رجب، موزه تاریخ ساسانیان (+عکس)

سنگ نگاره نقش رجب، موزه تاریخ ساسانیان (+عکس)

سنگ‌نگاره‌های نقش رجب

سنگ‌نگاره‌های نقش رجب در ۳ کیلومتری شمال تخت جمشید و در سمت راست جاده، روبروی راهی که به نقش رستم می‌رسد در داخل شکاف یک کوه، توجه کسانی که از آنجا رد می‌شوند را به سمت خود جلب می‌کند. حجاری‌های نقش رجب شامل ۴نقش برجسته تاج‌گذاری اردشیر بابکان در سال ۲۲۴ م و دیگر نقش برجسته مربوط به کردیر، موبد بزرگ و مقتدر اوایل دوره ساسانی است که در زمان ۵ پادشاه می‌زیسته است. نقش برجسته شاپور اول و نقش تاج‌گذاری شاپور اول ساسانی، دیگر سنگ‌نگاره‌های موجود در نقش رجب هستند که در ادامه به توصیف هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

۱-سنگ‌نگاره تاج‌گذاری اردشیر بابکان

حجاری‌های نقش رجب مراسم باشکوهی از تاج‌گذاری اردشیر بابکان، موسس سلسله ساسانی را نشان می‌دهد. این مجلس که چهار متر و نیم پهنا دارد از هشت نفر مرد و زن و کودک تشکیل شده و همان‌طور که می‌نمایاند تاج یا حلقه پادشاهی از طرف روحانی عالی‌مقام «موبدان موبد» یا مظهر اهورامزدا به شاهنشاه اعطا می‌‌شود. در این سنگ‌نگاره زیبا اردشیر در حالت ادای احترام قرار گرفته و در همان حالت، حلقه شاهی را که نماد اعطای قدرت است از اهورامزدا دریافت می‌کند. دقت در نقش‌برجسته نشان می‌دهد که بین اهورامزدا و اردشیر، نقش دو کودک دیده می‌شود. نفر سمت چپ به احتمال بسیار هرمز اول است که حامل افسر شهریاری است و نفر سمت راست جانشین یا نمادی از اهورامزدا است.

پشت سر شاه، تصویر حجاری شده از یکی از بزرگان دوره ساسانی قرار دارد که در تمامی نقش برجسته‌های اردشیر حضور دارد در حالی که مگس‌پرانی را روی سر شاه گرفته است با نشان مخصوص بر روی کلاهش مشخص می‌شود و کسی که دستش را به نشان احترام بالا برده ولیعهد و فرزند اردشیر(شاپور اول ساسانی) است. پشت سر اهورامزدا، دو بانوی سلطنتی که به وسیله ستون از این نقش برجسته مجزا شده است به صورت جداگانه مراسم احترام را به جا می‌آورند. در این مجلس، کتیبه پهلوی آسیب دیده‌ای قرار دارد که نزدیک نقش اردشیر، حجاری شده که مضمون ترجمه قسمت خوانای آن چنین است: «آیین زرتشت از بین رفته بود من که شاهنشاهم آن را از نو برقرار کردم».

۲-سنگ نگاره کرتیر

سنگ‌نگاره دیگری که در نقش رجب فارس قرار دارد مربوط به کرتیر موبد و وزیر مقتدر و سیاستمدار دوره ساسانی است. در زمان پادشاهی بهرام دوم سنگ‌نگاره کوچکی نیز به طرح‌های نقش رجب اضافه شده است که در سمت چپ سنگ‌نگاره اول قرار دارد. این نگاره متعلق به کرتیر روحانی با نفوذ و قدرتمند زرتشتی است و تنها نگاره‌ای است که متعلق به شاهان نیست. در این سنگ‌نگاره، کرتیر، دست راست خود را به نشانه ادای احترام بالا برده است. در این نقش‌برجسته علاوه بر تصویری از چهره کرتیر، یک کتیبه به زبان پهلوی نیز وجود دارد که ۲۵سطر آن خوانا و چند سطر آخر آن آسیب دیده است. کرتیر در این سنگ‌نوشته ضمن معرفی خود به تعریف خدماتی که در راه گسترش دین زرتشتی و از بین بردن پیروان سایر ادیان و مذاهب انجام داده است، می‌پردازد.

نکته جالب توجه این است که، کتیبه در شرایطی در این مکان نگاشته شده است که هرگز کسی بجز پادشاهان ساسانی حق ایجاد سنگ‌نوشته و نقش‌برجسته در مکان مخصوص آنها را نداشت. چنین چیزی نشان از قدرت و صلابت کرتیر موبدان موبد ساسانی و وزیر قدرتمندی داشت که تقریبا می‌توان گفت در عهد هفت شاه ساسانی وزارت را بر عهده گرفته بود. علاوه بر این، چنین قدرتی نشان از جایگاه نهاد دین در عصر ساسانی را نشان می‌دهد. از کرتیر علاوه بر این کتیبه، سه کتیبه دیگر در نقش رستم، سرمشهد و کعبه زرتشت نگاشته شده است، که هر یک قابل تامل و توجه هستند.

۳-نقش برجسته شاپور اول در نقش رجب

نقش برجسته شاپور اول در نقش رجب از دیگر سنگ‌نگاره‌های این منطقه است. در این سنگ‌نگاره که در سمت راست قرار گرفته است، شاپور اول ساسانی و اهورامزدا هر دو بر اسب، حجاری شده و شاپور در حال گرفتن حلقه شهریاری از دست اهورامزدا است. در این سنگ‌نگاره اسب‌ها، رو در روی هم قرار گرفته‌اند. اگرچه این سنگ‌نگاره‌ها، تصاویری زیبا دارند که بازدید کننده را با خود به عمق تاریخ باستان و عهد ساسانیان می‌بردند، اما در اثر گذشت زمان و فرسایش، آسیب بسیار دیده‌اند.

 

منبع:کجارو

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار