برخی گیاهان تاثیر به سزایی در کاهش فشار خون دارند و باعث بهبود بیمار می‌شوند. برای کنترل فشار خون بالا می‌توانید از برخی از گیاهان دارویی استفاده کنید مانند زنیان و فشار خون بالای خود را تعدیل نمایید. فشار خون یکی از بیماری‌هایی است که در سلامت قلب اختلالاتی را ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۶۹۰۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷ 15 December 2018
به گزارش «تابناک تهران»؛ هنگامی که در رگ‌ها حالت تورمی ایجاد شود، خون داخل آنها با فشار جریان پیدا می‌کند و این امر باعث ایجاد فشار خون می‌گردد.
 
برای این که این رگ ها به حالت طبیعی خود بازگردند، باید از مصرف برخی مواد خودداری کرد برخی از این مواد عبارتند از چای، گوشت و فرآوردهای حیوانی، مخصوصا مصرف زیاد لبنیات باعث از زیاد فشار خون می‌شود و فرد مبتلا به فشار خون باید مصرف آن را کم کند.
 
خوردن شیرینی جات طبیعی باعث تنظیم فشار خون می‌شوند مصرف شیرینی جات طبیعی نظیر: خرما، عسل و کشمش باعث تنظیم فشار خون می‌شوند.
 
چای گیاه دارویی نه کالای سبد غذایی
 
چای به عنوان یک گیاه  دارویی است و کالای سبد غذایی نمی‌باشد، اما متاسفانه مردم در سبد غذایی از ان استفاده می‌کنند.افرادی که روزانه ۶ الی ۷ فنجان چای می‌نوشند، اغلب دچار مشکلات فشار خون، روده‌ای و بسیاری از مشکلات می‌گردند و با وجود مصرف مداوم قرص، بهبود نمی‌یابند.بالا و یا پایین بودن فشار خون خطرناک است و هر کدام نشان دهنده‌ی وجود مشکلی در بدن می‌باشد.
 
گیاهانی که باعث کاهش فشار خون هستند، عبارتند از:
 
مصرف روزانه چند عدد آلو، تمشک که نقش معجزه آسایی در کاهش فشار خون دارد.
 
زغال اخته با دستور مصرف ۵۰ گرم در ۱۰ صبح و ۵ عصر
 
دم کرده برگ زیتون
 
مصرف روزی ۳ عدد سیب، طالبی، نارنج، زالزالک
 
هسته‌ی هلو به میزان روزانه ۱ عدد تا مدت ۷ روز در  ۱ ماه، هسته شلیل مصرف بیش از حد آن سمی است و نباید بیش از ۱ عدد در روز به مدت ۷ روز در یک ماه میل شود.
 
مصرف عناب پس از هر وعده غذایی
 
مصرف ۱ قاشق چایخوری زرشک پس از هر وعده غذایی
 
گریب فروت صبح ناشتا میل شود
 
انگور ۱۰ صبح و ۵ عصر میل شود
 
ریشه و برگ توت فرنگی با دستور مصرف: ۳ گرم از آن را در ۱۰۰ سی سی آب بجوشانید و ۳ نوبت ر طول روز میل شود.
 
میوه نارس خرمالو، فندق
 
هندوانه ۱۰ صبح و ۵ عصر میل شود اما از نظر دمایی سرد نباشد.
 
خوردن گل بیدمشک بهترین دارو کاهش فشار خون می باشد
 
آش آبغوره ، آش آلو و دم نوش‌هایی نظیر: دم کرده چای ترش، گل گاو زبان، لیمو امانی، میوه آلبالو، زرشک آبگیری، میوه نسترن، فلوس و خیار چنبر، هر کدام باعث کاهش فشار خون می‌شوند.
 
فشار خون یکی از مهم ترین نشانه‌های سلامتی و تنظیم بودن بد می‌باشد و بیمار باید موارد ذکر شده را رعایت کند.

بالا بودن فشار خون یک بیماری ناخوشایند است که اختلالاتی را در عملکرد بهینه بدن ایجاد می‌کند. در بدن افرادی که فشار خون بالا دارند، قلب برای مقابله با آن باید شدیدتر فعالیت کند تا این فشار را برطرف سازد. از جمله خطراتی که فشار خون بالا دارد این است که ممکن است منجر به عوارضی از جمله سکته قلبی و مغزی، بیماری کلیه و نارسایی قلب شود. اما فشار خون را می‌توان با کمک داروهای گیاهی چون زنیان کنترل کرد. 

فشار خون بالا؛ علائم و راه‌های کنترل

شاید بیش از نیمی از افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند، از بیماری خود مطلع نبوده و در نتیجه این بیماری خود را که می‌تواند خطر آفرین نیز باشد را کنترل نمی‌کنند. بر اساس آمار‌ها بیماری فشار خون یکی از عوامل مسبب مرگ و میر زود رس در افراد است و بر اساس نتایج تحقیقات بیش از ۴۰ درصد مرگ‌های زیر ۷۰ سال در اغلب کشور‌های خاورمیانه به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی رخ می‌دهد که یکی از تبعات فشار خون بالاست. 

اما بیماری فشار خون معمولا علامت خاصی ندارد و شاید تا هنگام آزمایش دادن وجود آن مشخص نشود، اگرچه برخی از مبتلایان به فشار خون بالا علائمی مانند بیقراری، سردرد و تاری دید و یا تهوع و بی حالی را تجربه می‌کنند.

زنیان و فشار خون

در عین حال اگر شما مبتلا به فشار خون هستید و از آن مطلع هستید باید آن را کنترل کرده تا دچار مشکل نشوید و اولین گام در این مسیر، شناخت بیماری خود و گام برداشتن در مسیر حفظ سلامتی‌تان است.

شما برای کنترل فشار خون خود باید از استرس بپرهیزید، غذاهای چرب و پرکالری کمتری مصرف نمایید و بیشتر به سمت مصرف غذاهای گیاهی و سالم روی آورید. کاهش وزن و عدم مصرف سیگارو قلیان و ... نیز می‌تواند به کنترل فشار خون بالا کمک کند. همچنین باید مصرف نمک را تا حد ممکن در رژیم غذایی خود پایین آورید و در صورت امکان ورزش کردن را در برنامه‌های روتین خود داشته باشید. همچنین به جای مصرف چای می‌توانید استفاده از دمنوش‌های گیاهی مانند زنیان را جایگزین کنید تا فشار خونتان کنترل شود.

درمان فشار خون بالا با مصرف گیاهان دارویی 

از آنجا که در مورد مصرف داروهای شیمیایی ملاحظاتی وجود دارد، امروزه بیشتر توجهات به سمت گیاهان دارویی معطوف شده است. چرا که مواد موثره موجود در گیاهان دارویی عملکردی مشابه با مکانیسم عمل مواد سازنده داروهای شیمیایی داشته و می‌توانند در کنترل بیماری‌ها موثر باشند.

به همین دلیل علاوه بر داروهای شیمیایی برای کنترل فشار خون بالا، برخی از گیاهان دارویی نیز وجود دارند که به واسطه ترکیبات سازنده خود می‌توانند بر فشار خون اثر داشته و آن را کاهش دهند. از جمله گیاهان دارویی که بر کاهش فشار خون بالا موثر هستند می‌توان به گیاه سیر، لیمو، زیتون، کرفس، کنجد، جوانه گندم و گیاه زنیان اشاره کرد.

گیاه زنیان و فشار خون  

زنیان یکی از گیاهان دارویی پر خاصیت است که در خاورمیانه پرورش می‌یابد. این گیاه از تیره چتریان است و بوته‌های علفی یکساله دارد که ارتفاع آنها کمتر از یک متر است. گیاه زنیان را با نام‌های کمون حبشی و انیسون بری نیز می‌شناسند.

طبع این گیاه گرم و خشک بوده و افرادی که دارای مزاج گرم هستند بهتر است آن را همراه با گیاهان سرد مزاج مصرف کنند.

خواص دارویی گیاه زنیان

این گیاه دارای مواد موثره بسیاری از جمله تیمول و دیپنن، لیمونن، دیلاپیول، آلفا پینن، سیمن و ... است که بر روی برخی از بیماری‌ها می‌تواند تاثیر بگذارد، از جمله نفخ و سوء هاضمه و همچنین موجب افزایش تولید آنزیم‌های هضم کننده چربی و قندها می‌شود.

علاوه بر این تاثیر مثبت آن بر بهبود آسم و جلوگیری از آسیب‌های کبدی و کنترل کلسترول خون و خواص ضد درد آن مشخص شده است.

زنیان می‌تواند بر بهبود زخم نیز موثر واقع شود، که احتمالا از دو راه در این مسیر نقش ایفا می‌کند:

    کاهش تولید اسیدهای معده

    اثرات آنتی اکسیدانی موثر بر بهبود زخم‌های معده

اما مهم‌ترین اثر آن را می‌توان مربوط به کاهش فشار خون دانست، این گیاه می‌تواند فشار خون را به میزان زیادی کاهش دهد که احتمالا به دلیل وجود تیمول در ترکیبات آن است و با اثر بر بلوک‌های کانال‌های کلسیمی موجب تعدیل و کاهش فشار خون می‌شود. پس از این گیاه می‌توان به عنوان یک داروی طبیعی برای رفع مشکل فشار خون بالا بهره برد.

علاوه بر این از آنجا که گیاه زنیان دارای خاصیت چربی سوزی بوده و موجب کاهش وزن می‌شود، به صورت غیر مستقیم نیز بر کنترل فشار خون نقش دارد.

نحوه مصرف زنیان و فشار خون

گیاه زنیان را می‌توانید به صورت پودر یا عرق زنیان مصرف کنید. برای مصرف آن به شکل پودری باید ابتدا دانه‌های زنیان را به خوبی کوبیده و به شکل پودر در آورده و سپس روزانه پنج گرم از پودر آن را همراه با غذا مصرف کنید.

اگر مایل هستید که عرق زنیان را استفاده کنید می‌توانید پس از هر وعده غذایی نصف استکان از عرق این گیاه را بنوشید.

عوارض و موارد منع مصرف زنیان

اما گیاه زنیان ممکن است عوارضی نیز به دنبال داشته باشد که به همین دلیل در این موارد بهتر است در استفاده از آن احتیاط کرده و حتما پیش از مصرف با پزشک مشورت شود.

بیماران کبدی خاص: اگرچه گیاه زنیان در درمان بیماری‌های کبدی موثر است اما در برخی از موارد موجب تشدید بیماری می‌شود.

زنان باردار و زنان شیرده: این گیاه موجب انقباضات رحمی می‌شود و در زنان باردار موجبزایمان زودرس می‌گردد، مصرف آن در زنان شیرده نیز باید محتاطانه باشد.

افرادی که به زودی عمل جراحی در پیش دارند: گیاه زنیان دارای خاصیت جلوگیری از لخته شدن خون است و مصرف آن پیش از عمل جراحی منجر به عدم بند آمدن خون و خونریزی بیش از حد شود.

سخن آخر

علاوه بر داروهای گیاهی مانند زنیان برای درمان فشار خون، داروهای مختلف شیمیایی نیز برای درمان فشار خون تجویز می‌شوند. از جمله آنها بلوک کننده‌های کانال‌های کلسیمی و یا بازدارنده‌های آنزیمی و داروهای ادرار آور بر پایه تیازید هستند. بهتر است قبل از مصرف هر داروچه گیاهی و چه شیمیایی با پزشک خود مشورت کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار