رئیس سازمان غذا و دارو می گوید که می‌توان گفت سالانه ۶۰۰ میلیون نفر در دنیا به بیماری‌های ناشی از غذا مبتلا می‌شوند و بین ۵۶۰ تا ۵۷۰ هزار نفر از آنها جان خود را از دست می‌دهند و از این میان حدود ۱۲۵ هزار نفر از آنها زیر پنج سال سن دارند.
کد خبر: ۶۹۰۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 15 December 2018

تابناک فارس به نقل از  نوش آنلاین :غلامرضا اصغری رئیس در مراسم بزرگداشت روز جهانی غذا در شیراز ضمن تاکید بر فعالیت موفق واحدهای تولید غذا و صنایع تبدیلی در کشور گفت: استان فارس به عنوان یکی از استان‌های قطب کشاورزی است و صنایع تبدیلی آن در کشور دارای جایگاه ویژه‌ای است و واحدهای صنایع غذایی و تبدیلی استان فارس در تولید بسیاری از محصولات پیشرو بوده است.

دکتر اصغری با اشاره به تلاش‌ها در کاهش امور اداری مربوط به واحدهای تولیدی غذا و صنایع تبدیلی کشور، گفت: بر ما واجب است کاری کنیم که خطوط تولید کشور در همه صنایع به خوبی اداره شود و هیچ خط تولیدی تعطیل نشود.

وی اضافه کرد: میلیون‌ها نفر در کره خاکی به دلیل فقر، گرسنگی و عدم دسترسی به غذا یا سوء تغذیه مزمن، ناتوان یا فوت می‌شوند؛ خوشبختانه در کشور این حد از چنین مشکلاتی وجود ندارد. البته افرادی وجود دارند که تغذیه لازم را به دلیل فقر دریافت نمی‌کنند و گرسنگی ریز مغذی‌ها را دارند.

اصغری با اشاره به وجود گرسنگی در میان بعضی کشورهای جهان ادامه داد: هدف اولیه سازمان ملل توجه به مردمان گرسنه بود که با مصرف درست مواد غذایی بتوان کمک کرد به افرادی که به دلیل گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند.

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: چالش آینده دنیا بحث غذا و تغذیه است؛ لذا تلاش‌مان باید این باشد که براساس اهداف سال ۲۰۳۰ نه تنها هیچ گرسنه‌ای در کشور نباشد بلکه سوء تغذیه مزمن هم نداشته باشیم و اگر استانی می‌تواند دو برابر جمعیت خود غذا تولید کند، باید ارج نهاده شود.

دکتر وحید مفید با تشریح تعاریف سازمان بهداشت جهانی از تامین غذا طی سالیان اخیر، ادامه داد: معنای نبود گرسنه یعنی دسترسی آحاد جامعه به غذای سالم و کافی است؛ پس کفایت غذا و سیر شدن شکم مردم کفایت نمی‌کند.

مفید اضافه کرد: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی به ازای هر ۱۰ نفر یک نفر به بیماری‌های ناشی از غذا مبتلا می‌شود؛ ۱۰ درصد از مردم دنیا به طور متوسط بیماری‌های ناشی از غذا را تجربه می‌کنند.

وی ادامه داد: می‌توان گفت سالانه ۶۰۰ میلیون نفر در دنیا به بیماری‌های ناشی از غذا مبتلا می‌شوند و بین ۵۶۰ تا ۵۷۰ هزار نفر از آنها جان خود را از دست می‌دهند و از این میان حدود ۱۲۵ هزار نفر از آنها زیر پنج سال سن دارند.

مفید با تاکید بر انکه تنها سیری شکمی‌لازم نیست و سیری سلولی باید وجود داشته باشد، گفت: درصد قابل توجهی از جامعه دچار چاقی است، اما در همین حال بیش از ۳۰ درصد افراد دچار کم خونی و بیش از ۷۰ درصد افراد دچار کمبود ویتامین D هستند؛ در میان این افراد سیری سلولی وجود ندارد و باید غذاهای مفید به آنها رسیده شود.

وی با تاکید بر ایجاد نهاد سیاست‌گذاری متمرکز در بخش غذا برای جلوگیری از اقدامات جزیره‌ای ارگان‌های مختلف، ادامه داد: تمرکز این نهاد به تدوین ساز و کار لازم برای تمرکز نظارت و تصویب قوانین برای اجرایی شدن آن است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار