آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه با بیان اینکه از مقامات دولت انتظار می‌رود که در جایگزینی مدیران بازنشسته به‌ویژه استاندار در استان فارس، تعجیل کنند، اظهار داشت: مدیر سیاست زده نمی‌تواند مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... استان را حل کند.
کد خبر: ۶۹۰۶۵۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۷ 14 December 2018

تابناک فارس به نقل از فارس:آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه با بیان اینکه از مقامات دولت انتظار می‌رود که در جایگزینی مدیران بازنشسته به‌ویژه استاندار در استان فارس، تعجیل کنند، اظهار داشت: مدیر سیاست زده نمی‌تواند مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... استان را حل کند.

وی با بیان اینکه بنای ما ورود به مسائل دولت نیست و دولت باید کار خود را انجام دهد و مردم قضاوت کنند، افزود: تقاضای ما از مقامات دولت برای جایگزینی افراد بازنشسته این است که برای سامان دادن به وضعیت استان، کمی تعجیل کنند تا مسائل روی زمین نماند.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس همچنین گفت: در مورد انتخاب استاندار و مدیرانی که بازنشست شده‌اند، توقع داریم کسانی منصوب شوند که کاربلد و عالم بوده و بدانند وظیفه‌شان در این مسؤولیت‌ها چیست؛ ضمن اینکه قدرت در اجرا و انگیزه کار جهادی داشته باشند.

امام‌جمعه شیراز خاطرنشان کرد: مدیری که سیاست زده باشد، مردم و خود را درگیر سیاست‌بازی کند و قادر به حل مشکلات اقتصادی و ... نباشد، مناسب نیست و امیدواریم آینده استان با حسن تدبیر مقامات در انتخاب مدیران شایسته، آینده بهتری باشد.

*«از ماست که بر ماست!»

امام‌جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع عدالت اجتماعی پرداخت و گفت: عدالت اجتماعی یعنی اینکه کسی حق دیگری را نخورد، توزیع ثروت عادلانه باشد و حقوق مردم مراعات شود.

دژکام افزود: اگر کسی شخصاً عادل نباشد، از چنین شخصی نمی‌توان انتظار داشت که عدالت اجتماعی ایجاد کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، نقش مردم در ایجاد عدالت اجتماعی را در انتخاب صحیح آنان در انتخابات بسیار مهم برشمرد و اظهار داشت: گاهی کار را با انتخاب نادرست، از ابتدا خراب می‌کنیم و پس‌ازآن انتظار داریم شخص دیگری آن خرابکاری را درست کند؛ خب شما خودتان فرد نالایق را انتخاب و منصوب کردید، چگونه از شخص دیگری انتظار دارید جلوی وی را بگیرد؟

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه رأی دادن مسؤولیت شرعی دارد و باید آگاهانه در انتخابات حضور داشت، افزود: رئیسی که خودش فاسد است چگونه می‌خواهد عدالت ایجاد کند؟ پس باید گفت «ز که نالیم که از ماست که بر ماست.»

دژکام با عنوان اینکه بیشتر مدیریت‌ها وابسته به رأیی است که در صندوق می‌ریزیم، خاطرنشان کرد: اشتباهی که بیشتر مردم در انتخابات انجام می‌دهند این است که می‌گویند حالا ما رأی خود را می‌دهیم و بعد یک نفر دیگر بیاید جلوی ظلم را بگیرد! که باید به این دسته از افراد گفت شما آن فرد دیگر را از همان ابتدا با رأی اشتباه، خلع سلاح کرده‌اید و دیگر کاری از وی برنمی‌آید.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه هر کاری که خدا از آن راضی نباشد، مصداق ظلم به نفس است، با اشاره به مصادیق ظلم به خود، اظهار داشت: کسی که به خدا و آخرت ایمان ندارد، امام زمان خود را نمی‌شناسد، به خود ظلم می‌کند و چنین فردی نمی‌تواند عدالت ایجاد کند.

امام‌جمعه شیراز افزود: برخی هنوز مرکب پای حکمشان خشک نشده، برای ولی امر شاخ‌وشانه می‌کشند. چنین افرادی نه برای مردم، بلکه برای خود نیز نمی‌توانند کاری صورت دهند.

*انتقاد از بی‌توجهی رسانه‌ها به خطبه نخست

دژکام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت خطبه نخست نماز جمعه و انتقاد از رسانه‌ها در بی‌توجهی به این خطبه مهم در برابر خطبه دوم نیز گفت: وظیفه خطبه نخست که به مسائل مبنایی می‌پردازد، از خطبه دوم مهم‌تر است اما رسانه‌ها بیشتر به خطبه دوم توجه کرده تا یک نکته سیاسی مطرح شود و همان را درج کنند، درحالی‌که اگر مبنا درست شود، خودبه‌خود تمام مسائل درست خواهد شد.

*همش می‌گوییم کانت و هیوم، پس ملاصدرا و ابن‌سینا چه؟

وی همچنین به مناسبت 27 آذر، روز شهادت شهید دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: در طول انقلاب در جهت وحدت حوزه و دانشگاه تلاش زیادی شده اما امام راحل و رهبری توقعشان برای همکاری این 2 نهاد بیشتر بوده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس افزود: به کسی برنخورد، منظور من مدیری نیست که 6 ماه بر سر کار آمده، اما باید پذیرفت متأسفانه نظام آموزشی ما در آموزش‌وپرورش و دانشگاه به‌گونه‌ای نیست که مبانی تفکر اسلامی را به‌صورت عمیق تبلیغ کند تا ملت نیز یکپارچه شود.

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه در خطبه جای بحث علمی دقیق نیست اما اگر می‌خواهیم پارادایم را تغییر دهیم چاره‌ای جز پرداختن به مبانی علوم انسانی نیست و باید در آن اشتراک نظر ایجاد کرد، خاطرنشان کرد: گاهی آن‌قدر درگیر دکارت و کانت و هیوم(فیلسوفان غربی) هستیم که نمی‌دانیم خودمان ملاصدرا و ابن‌سینا را هم داشته‌ایم.

دژکام افزود: ما در زمینه علوم انسانی مبانی داریم و باید آن را تبیین کنیم، بنابراین دانشگاهیان و حوزویان باید دورهم نشسته و حرف‌های هم را بشنوند و پس‌ازآن به یک وحدت عملکردی رسیده و مثل یک پازل در کنار هم خلاء ها را برطرف کنند.

وی ایجاد تغییرات اساسی را زمان‌بر دانست و گفت: اگر امروز برای تغییر تصمیم بگیریم، حداقل یک نسل باید کار کنیم و این عجله‌ها برای ایجاد تغییر، به دلیل این است که نمی‌دانیم ابعاد کار چقدر بزرگ است.

*دنیا در انتظار عادل بزرگ است

نماینده ولی‌فقیه در بخش دیگری از سخنان خود به منجی بزرگ عالم بشریت حضرت امام زمان (عج) اشاره کرد و گفت: در طول صدسال گذشته 2 جریان بزرگ ادعای عدالت داشتند یکی مارکسیست‌ها و دیگری کمونیست‌ها که پایان این جریانات را امام راحل رسماً اعلام کرد.

امام‌جمعه شیراز افزود: لیبرال دموکراسی نیز مدعی عدالت بود و می‌گفتند رفاه ایجاد می‌کنیم که نتیجه تلاششان را امروز می‌بینید مانند جنبش وال‌استریت در آمریکا و یا روپوش زردها در فرانسه که نشان می‌دهد این جریان فکری نیز در ایجاد عدالت توفیقی نداشته است.

دژکام خطاب به نمازگزاران تأکید کرد: این نشانه‌ها یعنی تمام این جریان‌ها نتوانسته‌اند در دنیا ایجاد عدالت کنند و دنیا برای آن امام عادل در حال آماده شدن است تا ایشان عدالت حقیقی را به وجود آورند و خوش به حال شما که پرچم‌دار آن امام عادل شده‌اید.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار