رئیس کارگروه کشاورزی خانه نخبگان سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس در اتاق بازرگانی شیراز با اشاره به تخصیص هدفمند بودجه و سرمایه در استان خاطر نشان کرد: ضرورتی برای تقسیم مساوی بودجه و سرمایه میان شهرستان های استان فارس نداریم و باید میزان بهره وری مناطق در این امر دخیل شوند.
کد خبر: ۶۸۹۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۵ 11 December 2018

تابناک فارس به نقل از  علم و فناوری:طرح بهره وری آب توسط رئیس کارگروه کشاورزی خانه نخبگان سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن شیراز بررسی شد.

 

پیش از ارائه دکتر حسین آهنی، طی گزارشی مختصر به میزان بارندگی استان اشاره شد. در این گزارش آمده که میزان متوسط بارندگی در استان فارس تا تاریخ 18 آذرماه کمی بیش از 90 میلی متر بوده که نسبت به سال گذشته با میزان بارش متوسط 28 میلی متر، به میزان قابل توجهی افزایش داشته ایم. میزان بارندگی در تمامی شهرستان های استان فارس نسبت به سال گذشته افزایش داشته که امید می رود تا پایان سال جاری، به رقمی بالاتر برسد. همچنین بیشتر بارش ها طی 9 ماه گذشته در غرب استان استان رخ داده و هم اکنون این منطقه در وضعیت ترسالی به سر می برد.

 

در ادامه دکتر حسین آهنی، توسط رئیس کارگروه کشاورزی خانه نخبگان سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس به بررسی طرح بهره وری آب در استان فارس پرداخت.

آهنی درخصوص اهمیت دادن به آب در کشور گفت: درمیان 18 کشور منطقه خاورمیانه، از لحاظ اهمیت قائل شدن برای آب از آخر در رده سوم هستیم که نشان از ارزش پایین آب در ایران و نگاه بد مسئولین نسبت به این مقوله مهم دارد.

وی درمورد وضعیت دشت ها و میزان بهره وری آن ها ابراز داشت: 70 درصد وضعیت دشت های استان فارس نامطلوب ارزیابی شده اند.

رئیس پژوهشکده سنجس از راه دور با تأکید بر سهم بالای مصرف آب در بخش کشاورزی عنوان داشت: سهم میزان مصرف آب در استان فارس در بخش کشاورزی حدود 10 درصد از کل کشور است که بعد از استان خوزستان بیشترین میزان در این زمینه می باشد.

 

وی در ادامه پیرامون وضعیت منابع زیر زمینی استان فارس بیان داشت: در سال 1300 یازده حلقه چاه در استان فارس داشتیم اما در بازه سال های 1355 تا 1366 تعداد 6040 حلقه چاه حفر شده و این روند افزایشی ادامه داشته تا سال های اخیر که حفر چاه در استان با توجه به خشکسالی کاهش داشته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در شیراز و مرودشت بیشترین تعداد چاه حفر شده را داریم، اظهار داشت: تعداد 51115 حلقه چاه زیر شصت متر و تعداد 80 حلقه بالای 300 متر و در مجموع حدود 70436 تعداد حلقه چاه ها در استان فارس می باشد که تعداد بالایی محسوب می شود.

وی با اشاره به تخصیص هدفمند بودجه و سرمایه در استان خاطر نشان کرد: ضرورتی برای تقسیم مساوی بودجه و سرمایه میان شهرستان های استان فارس نداریم و باید میزان بهره وری مناطق در این امر دخیل شوند.

آهنی درخصوص میزان بهره وری آب در استان فارس تأکید کرد: متوسط بهره وری آب در استان فارس حدود 0.45 می باشد که به معنای تولید 450 گرم محصول به ازای هر مترمکعب می باشد.

وی در پایان گفت: اصلاح الگوی مصرف آب باید تعریف شده و در میان مردم به صورت عمومی فرهنگ سازی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار