‌با فروکش کردن بازار ارز و تلاطمی که افزایش روزآمد قیمت‌ها در این بازار ایجاد کرده بود، نوبت به زمین، ساختمان و اجاره بها رسید؛ حالا بازار شیراز هم بعد از تهران، شاهد افزایش کاذب و اعداد غیر قابل باوری برای ملک و زمین است. ‌
کد خبر: ۶۸۸۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶ 09 December 2018

تابناک فارس به نقل از ایسنا: طی هفته‌های اخیر، قیمت زمین، خانه و املاک تجاری در بازار شیراز، بدون هیچ ضابطه‌ای، رشدی بین 40 تا 70 درصد را تجربه کرده است، رشدی که سال‌های پایانی دهه هشتاد و تلاطم افسارگسیخته آن دوران بازار به خاطر می‌آورد.

مراجعه به مشاوران املاک در نقاط مختلف کلانشهر شیراز و ارائه قیمت‌هایی بین 4 تا 20 میلیون تومان به ازای هر مترمربع ساختمان مسکونی، نشان از نبود نظارت کافی و تاثیرگذار بر بازار مسکن دارد؛ بازاری که در آن تنها قیمت‌ها افزایش یافته و هر روز تعداد معاملات کاهش بیشتری را تجربه می‌کند.

حاکی است که قیمت آپارتمان‌های نوساز با متراژ پائین در بخش‌های جنوبی شیراز تا 6 میلیون تومان هم اعلام شد، این قیمت‌ها در بخش شرقی بین 3 تا 4 میلیون و در نقاط شمالی شیراز تا 8 تا 12 میلیون تومان بود و در قسمت غرب و شمالغرب این کلانشهر، روی اعدادی بین 5 تا 18 میلیون تومان گردش دارد.

اگرچه قیمت آپارتمان لوکس با امکانات ویژه و در محدوده‌هایی از خیابان قصردشت، فلکه گاز و خیابان‌های منشعب، بخش‌هایی از معالی‌آباد و محدوده‌ای از شمالغرب شیراز، بعضا تا 22 میلیون تومان هم اعلام شده است.

براساس این گزارش، قیمت هر متر آپارتمان نیمه اول امسال در شیراز بین 2 تا حداکثر 10 میلیون تومان، غیر از آپارتمان‌های لوکس با امکانات ویژه، تعیین شده بود؛ بطوریکه کارشناسان اعتقاد داشتند که بازار مسکن در شیراز آرام آرام از خواب بیدار شده در حال تحرک ارزیابی است.

افزایش قیمت در این بخش، بار دیگر و بعد از چند ماه تحرک، بازار مسکن را به رکودی تورمی فرو برده است؛ تغییراتی که بعضی کارشناسان اعتقاد دارند حداکثر به مدت یکسال تداوم خواهد داشت و بعد از آن به سمت بهبودی حرکت می‌کند.

مشاوران املاک اعتقاد دارند که بخشی از جامعه، با توجه به محدود شدن باز کردن سپرده‌های بانکی و کم شدن سود این سپرده‌ها، روند کاهشی بازار ارز و سکه و نوسانات این بازار، سرمایه‌های خود را به بخش مسکن آورده‌‌اند.

این در حالی است که بسیاری از صاحب نظران حوزه مسکن تاکید دارند که نوسانات و افزایش قیمت در این بخش، متعادل نبوده و متناسب با افزایش قیمت در سایر بخش‌ها خصوصا مصالح ساختمانی نیست.

کارشناسان مسکن همچنین تاکید دارند که طی ماه‌های اخیر هیچ افزایشی در هزینه‌های پروانه ساخت در شیراز وجود نداشته و شهرداری نیز با هدف ایجاد انگیزه در سازندگان عمده ساختمان، مشوق‌هایی را در این بخش اعمال کرده است.

افزایش قیمت مسکن نیز مانند سایر بخش‌ها بیشترین فشار را بر گروه‌های با درآمد متوسط و دهک‌های پائین جمعیتی به لحاظ درآمدی وارد کرده است؛ بطوریکه خانوارهای اجاره نشین در شیراز و شهرک‌ها و شهرهای بزرگ این شهرستان و حتی استان فارس، به شدت نگران افزایش شدید هزینه‌های تامین مسکن هستند.

بخش دیگری که به شدت از وضعیت آشفته‌ی بازار مسکن در شیراز و بسیاری از شهرهای فارس، آسیب دیده‌اند را گروه خانه اولی‌ها و کسانیکه به عنوان خریدار واقعی مسکن دسته بندی می‌شوند، تشکیل می‌دهند.

سرپرست امور شعب بانک مسکن استان فارس در این خصوص ضمن تاکید براینکه افزایش قیمت در بخش مسکن، به هیچ عنوان واقعی و منطقی نیست، گفت: طی سال 96 و ماه‌های اول امسال، خانواده‌های زیادی از طریق دریافت تسهیلات، امکان خانه‌دار شدن را پیدا کردند، اما اکنون میزان تسهیلات اعطایی، با قیمت‌های تعیین شده از سوی برخی صاحبان ملک، همخوانی و همپوشانی ندارد.

علی کمالی با بیان اینکه هنوز هیچ تصمیمی در خصوص افزایش تسهیلات بانکی بخش مسکن اتخاذ نشده است، تاکید کرد: احتمال افزایش سقف تسهیلات مسکن خصوصا در صندوق یکم، وجود دارد.

کمالی اعتقاد دارد که از نگاه کارشناسی، بخشی از منابع سرمایه‌ای مردم به بازار مسکن وارد شده است و هدف این گروه، حفظ قدرت نقدینگی، در نوسانات اقتصادی کنونی ارزیابی می‌شود.

او در عین حال تاکید دارد که دولت در تخصیص منابع اعتباری به مسکن، به دنبال حمایت از مصرف کننده است، نه رواج دلالی، لذا تاکید دارد که تسهیلات به سمت منابع سرمایه‌ای حرکت داده نشود.

کمالی با بیان اینکه مبلغ کنونی تسهیلات مسکن، به واسطه التهابات کاذب موجود، پاسخگوی نیاز خریداران نخواهد بود، گفت: زمانی در ابتدای دهه‌ی 80 عرضه و تقاضای مسکن در ایران زیاد بود و در دوره‌ای میزان عرضه بیش از تقاضا شد و این امر کاهش قیمت را به دنبال داشت.

او با استناد به گفته‌های وزیر راه و شهرسازی در خصوص خالی از سکنه بودن بالغ بر 5 میلیون واحد مسکونی در کشور، گفت: امروز یک خانه اولی نیازمند مسکنی به متراژ پائین، حدود 70 یا 80 متری، است، به همین دلیل تمرکز بر پرداخت تسهیلات به سازندگانی قرار گرفته که واحدهای کوچک احداث می‌کنند.

کمالی با تصریح اینکه تسهیلات مسکن به سازندگان واحدهای ساختمانی لوکس تعلق نمی‌گیرد، گفت: تمام سازندگانی که قصد احداث واحدهای مسکونی کوچک در هر نقطه از استان فارس را داشته باشند می توانند برای تشکیل پرونده و دریافت تسیهلات به شعب بانک مسکن مراجعه کنند.

 شهروندان شیراز، خصوصا کسانیکه اجاره نشین هستند یا افرادی که در حال برنامه ریزی برای خرید مسکن بوده‌اند، به شدت نگران تداوم وضعیت کنونی بوده و اعتقاد دارند که دولت باید با افزایش نظارت بر این بازار، جلوی روند افزایشی را بگیرد.

این درحالی است که صاحب نظران بخش مسکن اعتقاد دارند که دولت از ابزارهای لازم برای ورود به بازار مسکن و ایجاد تعادل در این بخش برخوردار نیست. مگر اینکه با دنبال و اجرایی کردن سیاست احداث واحدهای مسکونی ارزان قیمت، زمینه افزایش عرضه را فراهم کند.

اگرچه این دولت پیش از این چنین سیاستی را با اجرای طرح مسکن مهر آزمایش کرد و نه تنها پاسخ مناسبی نگرفت بلکه باب انتقاداتی را نیز باز کرد.

دولت تدبیر و امید نیز از سال‌ها قبل بحث مسکن اجتماعی را مطرح کرد اما در عمل اجرای این طرح پشت هاله‌ای تردید ماند تا نشان دهد طرح این موضوع، بدون اتکا به یک برنامه ریزی دقیق و اجرایی بوده است.

رسول زارعی، یکی از شهروندان شیراز و متقاضی خانه اجاره‌ای مناسبی است اما به گفته خودش طی دو ماه گذشته نتوانسته یک خانه که با درآمد او تناسب داشته باشد را بیابد.

زارعی گفت: امروز دیگر بحث ویژگی خانه درجه چندم اهمیت است، خانواده‌هایی نظیر ما که درآمد کمتر از 2 میلیون تومان در ماه دارند، میزان اجاره برایشان اهمیت دارد.

این شهروند جوان شیرازی گفت: علی رغم اینکه پنجسال قبل ازدواج کرده اما به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی، قصدی برای اضافه کردن عضو جدید به خانواده را ندارند.

یکی دیگر از شهروندان که برای خانه اجاره‌ای به یک مشاور املاک مراجعه کرده بود گفت: صاحبخانه یکماه قبل اعلام کرده که باید حداقل 500 هزار تومان به اجاره کنونی اضافه کنیم، اما این برایمان مقدور نیست.

او که همراه با مادرش زندگی می کند، گفت: درآمدم حدود 2 میلیون 700 هزارتومان است، البته بخشی از اجاره خانه را از محل حقوق بازنشستگی مادرم پرداخت می‌کنیم.

خانم نوروزی ادامه داد: اکنون ماهیانه یک میلیون و 250 هزار تومان اجاره می دهیم که با مابقی هزینه ها، حدود یک میلیون 500 هزار تومان می شود، اگر این عدد افزایش داشته باشد، باید از سایر هزینه‌ها بزنیم.

این شهروند شیرازی که نگران نیافتن خانه مناسب برای اجاره است، گفت: به این نتیجه رسیده‌ام که برای اجاره خانه به صدرا، لپویی یا دیگر شهرک‌ها و شهرهای نزدیک بروم!!

حسین زاده، دیگر شهروندی است که به دنبال یک واحد اجاره ای مناسب می گردد، او نیز با انتقاد از آنچه غیر منطقی بودن اجاره های اعلام شده عنوان کرد، گفت: نمی دانم چرا در کشور ما به بخش های مختلفی که نیازهای ضروری مردم محسوب می شود، نظارت مناسبی نمی شود.

او گفت: افزایش هزینه مواد غذایی و دیگر نیازهای ضروری شهروندان طی ماه های گذشته فشار زیادی را به خانواده هایی نظیر ما وارد کرده و اکنون هم افزایش قیمت اجاره مسکن دارد شرایط را برایمان پیچیده تر می کند.

حسین زاده گفت: همین شرایط نامتعادل باعث شده که من هنوز نتوانم صاحبخانه شوم و اکنون هم امکان اجاره یک واحد مسکونی با شرایط ایده آل خانواده را از من سلب کرده است.

علیزاده دیگر شهروندی است که به شدت نسبت به شرایط موجود اعتراض دارد و با عصبانیت خبرنگاران و رسانه ها را هم جزو مقصران شرایط کنونی دانست و گفت: متاسفانه رسانه ها شرایط مردم را به درستی تشریح نمی کنند؛ بیشتر به دنبال بیان عملکردهای دولتی هستند نه وضعیت و مشکلات مردم

این شهروند شیرازی گفت: آرام آرام به سمتی می رویم که توان اجاره کردن یک خانه هم از کسانیکه درآمد ثابتی دارند که عدد آن از 3 میلیون تومان کمتر است، گرفته می شود.

بیشتر شهروندان تمایلی به پاسخگویی در خصوص مشکل مسکن نداشته و تاکید دارند که همه از وضعیت کنونی مردم مطلع هستند و زمان عمل فرارسیده است و نمی توان درگیر شعار و بیان مشکلات ماند.

به گزارش ایسنا، افزایش افسار گسیخته قیمت اقلام مختلف از مایحتاج روزانه مردم تا مسکن، بیشترین حجم فشار را بر گروه‌های با درآمد کم وارد کرده و می کند، حال آنکه هیچ یک از مسئولان تاکنون واکنشی در خصوص افزایش هزینه های مسکن نشان نداده اند.

 

برچسب ها: قیمت ، مسکن ، افزایش ، شیراز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار