کد خبر: ۶۸۸۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰ 09 December 2018

در گوشه کنار کشورمان ایران بناها و جاذبه های تاریخی فراوانی دیده ایم که با شیشه کاری های خیره کننده ای مزین شده اند و به همین خاطر نیز معروف شده انداما این بناهای شیشه کاری شده تنها در ایران نیستند بلکه در سرتاسر جهان می توانیم تا نمونه هایی از زیباترین شیشه کاری های جهان را ببینیم. از جمله ی مکان هایی که دارای زیباترین شیشه کاری های جهان هستند معمولا کلیساها و مساجد هستند و دلیلش هم این است که این مکان های مقدس معمولا محلی برای تجلی هنر و معماری بوده اند. البته شیشه و شیشه کاری باعث تبلور انرژی های مثبت است و به همین خاطر نه اتنها از منظر زیبا شناختی بلکه به خاطر تاثیر انرژی که دارد، در ساخت و تزئین مکان های مقدس نیز به کار می رود. در ادامه با ما همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، زیباترین شیشه کاری های جهان را به اتفاق یکدیگر بشناسیم.

 

مسجد نصیرالملک
مسجد نصیرالملک، ایران | Nasir-ol-molk Mosque


اولین مکانی که می خواهیم به عنوان یکی از بناهایی که زیباترین شیشه کاری های جهان را در خود دارند به شما معرفی کنیم، مسجد نصیرالملک در شیراز است. مسجد نصیرالملک ایران یکی از آن بناهایی است که باید آن را اول با چشم ببینید تا به زیبای آن ایمان بیاورید و بعد هر روز در ذهن خود زیبایی های آن را مرور کنید. آن قدر این بنای تاریخی زیبا است که می توان گفت در سراسر دنیا کمتر کسی پیدا می شود که این مسجد زیبا را نشناسد. این بنای شاخص در جهان معروف به مسجد صورتی یا مسجد رنگ ‌ها است.

در این مسجد رنگ شیشه‌ ها بسیار متنوع هستند و ترکیب آن ‌ها، چنان زیبایی به مسجد بخشیده است که نمی ‌توان در یک پاراگراف به هیچ عنوان آن را کامل توصیف کرد. درباره ی این بنا باید این نکته را بدانید که هم سالن و هم راهروی مسجد با شیشه ‌کاری تزیین شده است.

این بنا در قرن ۱۸۰۰ میلادی ساخته شده است. اکثر گردشگران خارجی که به کشورمان می آیند، حتما به مسجد شیخ لطف الهه نیز سری می زنند. تجربه ی اغلب آنان از ایستادن در جلوی این پنجره‌ های رنگی این گونه است که گویی در درون یک کالیودسکوپ (kaleidoscope) که وسیله‌ ای است دایره‌ ای که از آینه‌ ها و اشیای رنگی و نامتصل هم ‌چون تیله، مهره، خرده ‌شیشه و تکه های کاغذ که بازتاب نور به آن ‌ها الگوهای رنگارنگی را پدید می‌آورد، ایستاده‌ اند.


کلیسای سنتورایو دوم بوسکو، برزیل | Santuário Dom Bosco

کلیسای سنتورایو دوم بوسکو
دیوارهای کلیسای دوم بوسکو برزیل دارای یکی از خارق العاده ترین جلوه ها از زیباترین شیشه کاری های جهان را دارد. در بنای این کلیسا از زمین تا سقف با شیشه‌ های به رنگ آبی و بنفش، شیشه‌ کاری انجام شده است. البته این شیشه کاری ادامه پیدا کرده و بالاتر هم رفته است زیرا، در این کلیسا لوستری شیشه ‌ای و بسیار بزرگ برای درخشش بیشتر کلیسا در وسط سالن از سقف آویزان شده است.

جالب است بدانید که این سالن از ۷۴۰۰ شیشه ‌ی ایتالیایی مورانو (Murano glass) ساخته شده است و طوری طراحی شده اند که یادآور مقدسی از نور و آموزه های مسیحیت باشند. آورده شده است که این کلیسا برای یادبود سنت جان بوسکو (Saint John Bosco)، قدیسی که زندگی خود را برای هدایت جوانان برزیلی فدا کرده، ساخته شده است. اگر قصد دارید تا به برزیل سفر کنید باید بدانید که این کلیسا در اکثر روزهای هفته برای بازدید عموم باز است و بازدید از آن برای همه رایگان است.

کلیسای ایگلسیا ال روساریو

کلیسای ایگلسیا ال روساریو


کلیسای ایگلسیا ال روساریو، السالوادور | Iglesia El Rosario
شاید نام این کلیسا را تا به حال نشنیده باشید و برای شما و خیلی های دیگر این کلیسا ناشناس باشد اما این باعث نمی شود که این بنا در زمره ی زیباترین شیشه کاری های جهان قرار بگیرد. کلیسای ایگلسیا ال روساریو یکی از گنج‌ های مخفی و ناشناخته ‌ی آمریکا است.

رنگین ‌کمانی از نورها از شیشه ‌های زیبای منحنی شکل وارد سالن بتنی کلیسا شده و جلوه‌ ای زیبا به کلیسای ایگلسیا ال روساریو در سن سالوادور می ‌بخشد. این بنا در سال ۱۹۷۱ میلادی توسط معمار روبن مارتینز (Rubén Martínez)، با هنرمندی خاصی ساخته شده که به گونه ‌ای که فلزهای منحنی شکل سقف مانند چتری بر روی محراب هستند. این کلیسا همه روزه برای بازدید عموم باز است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار