کارشناس مسئول برنامه ایدز دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد:در سال‌های اخیر درصد زنان و درصد انتقال این بیماری از طریق جنسی در آنها رو به افزایش بوده که این امر موجب تغییر تدریجی الگوی انتقال شده است‌.
کد خبر: ۶۸۷۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱ 04 December 2018

‌تابناک فارس به نقل از ایسنا:مهدی نجات با بیان اینکه شناسایی ٩٠ درصدی بیماران مبتلا به ویروس اچ.آی.وی، مهمترین هدف برنامه ایدز محسوب می‌شود، گفت: وحشت متبلایان به ایدز از انگ فساد اخلاقی و بدنامی ناشی از آن، عامل اصلی است که مبتلایان را از مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی باز می‌دارد.

این کارشناس متخصص‌ با بیان اینکه ویروس HIV یک ویروس ضعیف و یک بیماری عفونی قابل کنترل است، عنوان کرد: این ویروس تنها در گلبول سفید قادر به ادامه حیات است‌.

وی با بیان اینکه این ویروس از طریق راه‌های معمول مانند شنا در استخر، دست دادن، در آغوش کشیدن و روابط روزمره منتقل نمی‌شود؛ ارتباط جنسی، استفاده از سرنگ مشترک در معتادان و انتقال از طریق مادر به کودک را اصلی‌ترین شیوه‌های انتقال آن اعلام و اضافه کرد: طبق پیش بینی‌های مرکز مدیریت بیماری‌ها‌ در حال حاضر حدود ٦٠ هزار بیمار زنده در ایران به این بیماری مبتلا هستند که تنها ٤٠ درصد از آنها شناسایی شده‌اند‌.

کارشناس مسئول برنامه ایدز دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: حدود سه هزار نفر از تعداد کل بیماران شناسایی شده در ایران مربوط به استان فارس است که هم‌اینک تحت درمان و مراقبت قرار دارند‌.

نجات اظهار کرد: ٧٢ درصد از بیماران شناسایی شده در فارس از طریق تزریق، ١٦ درصد از طریق ارتباط جنسی و مابقی از راه انتقال مادر به جنین، به بیماری‌ ایدز مبتلا شده‌اند‌.

کارشناس مسئول برنامه ایدز علوم پزشکی شیراز ادامه داد: ٨٥ درصد از این بیماران شناسایی شده در فارس را مردان و مابقی را زنان تشکیل داده‌اند‌.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر درصد زنان و درصد انتقال این بیماری از طریق جنسی در آنها رو به افزایش بوده که این امر موجب تغییر تدریجی الگوی انتقال شده است‌.

این کارشناس، خویشتنداری، استفاده از سرنگ‌های یکبار مصرف و همچنین استفاده از وسایل پیشگیری در روابط جنسی را از مهمترین راه‌های جلوگیری از انتقال این بیماری عنوان کرد‌.

وی اضافه کرد: پس از ورود ویروس به بدن به طور متوسط به مدت ١٠ سال فرد هیچ گونه علامتی ندارد که به آن دوره نهفتگی گفته می‌شود؛ در این دوره ویروس در بدن تکثیر و یا ضعیف شده و سیستم ایمنی فردا وارد مرحله ایدز می‌شود‌.

این کارشناس مسئول برنامه ایدز دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: اگر بیماری به موقع شناسایی شود، با استفاده از داروهای ضد ویروسی که در حال حاضر در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد، امکان کنترل بیماری وجود دارد و بیمار، از عمری طبیعی برخوردار خواهد بود؛ از طرفی در این افراد احتمال انتقال بیماری به حداقل ممکن کاهش می‌یابد.

وی یادآور شد: در حال حاضر تمام مراکز بهداشتی در سطح شهرستان‌ها و مراکز جامع سلامت در شیراز و به صورت خاص درمانگاه امام رضا(ع) و مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مشاوره و تست از افراد مشکوک به این بیماری را انجام می‌دهند‌.

این کارشناس مسئول برنامه ایدز دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد که شناسایی به موقع بیمار باعث درمان مناسب و طول عمر طبیعی بیماران مبتلا به ایدز می‌شود‌.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار