کد خبر: ۶۸۶۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۳ 03 December 2018

تاریخ شب یلدا ۹۷ برابر است با شامگاه جمعه ۳۰ آذر الی بامداد شنبه ۱ دی ماه. شب یلدا بلندترین شب سال است که هر ساله و در آخرین روز پاییز جشن گرفته می‌شود. در این مطلب با خوراکی های مخصوص شب یلدا آشنا می شوید. 


شب یلدا یکی از شب‌های ماندگار در فرهنگ ایرانیان است. این شب که ریشه‌ای عمیق در جان و دل مردم داره سال‌هاست که با جشن و دورهمی‌هایی صمیمی خاطره ساز میشه. در این مطلب قصد داریم شما رو با طرز تهیه انواع غذاها و خوراکی های مناسب برای شب یلدا آشنا کنیم، پس لطفا با ما همراه باشین.

 

باسلوق هندوانه مخصوص شب یلدا

باسلوق هندوانه

باسلوق هندوانه

 

باسلوق یکی از شیرینی های نرم خوشمزه و پرطرفداری است که سوغات برخی از شهرهاست. باسلوق هندوانه یکی از انواع باسلوق است که برای شب یلدا گزینه مناسبی است.

طرز تهیه باسلوق هندوانه ویژه یلدا
مواد لازم برای تهیه باسلوق هندوانه
نشاسته گل 1 پ

شکر 1 پ

گلاب 1 پ

آب 1 پ

کره 20 گرم

پودر نارگیل مقدار لازم

ابتدا نشاسته رو درون یک قبلمه تفلون بریزین و روی اونو آب بریزین تا در آب حل بشه کامل. سپس شکر و گلاب رو به نشاسته اضافه کنین و قابلمه رو روی حرارت ملایم گاز قرار بدین. سپس این مایه رو به مدت 1 ساعت باید هم بزنین اگه در حین هم زدن تیکه های سفت دیدین اونو با قاشق چوبی له کنین. بعد از گذشت این مدت زمان مایه باسلوق باید به شکل خمیری دربیاد و از کف قابلمه جدا بشه. حالا مایه خمیری رو به سه قسمت نابرابر تقسیم کنین و رنگ خوراکی بریزین داخلش. قسمت بزرگتر قرمز باشه قسمت کوچکتر سبز باشه و قسمت کوچیکتر از بقیه رو سفید رنگ کنین. حالا یک مقدار فویل آلومینوم رو ببرید و روی سطح صافی پهن کنین و روی اونو به مقدار زیاد پودر نارگیل بپاشین تا خمیرتون به فویل نچسبه. ابتدا خمیر سبز رو روی فویل پهن کنین برای پهن کردن خمیر دستهاتون رو چرب کنین و با وردنه خمیر رو پهن کنین. خمیر سفید هم جدا باز کنین و روی خمیر سبز قرار بدین. سپس خمیر قرمز رو هم به شکل استوانه یا به شکل یک موز دربیارین و وسط خمیر سفید بزارین. حالا باسلوق رو با فویلش ببندین و حسابی لوله کنین و برای 5 ساعت درون یخچال قرار بدین. بعد از گذشت این مدل فویل رو باز کنین و باسلوق رو از لای فویل دربیارین و به آرومی برش بزنین. دقت کنین چاقو و دستهاتون هنگام برش زدن باید چرب باشه وگرنه باسلوق به دست میچسبه. سپس دایره های باسلوق که برش زده بودین رو از وسط هم نصف کنین تا شبیه به قاچ هندوانه بشه. برای دونه های سیاه هندوانه هم میتونین از شکلات های ریز استفاده کنین.

 

خورشت ناردون غذای خوشمزه برای شب یلدا

مرغ ناردونی

مرغ ناردونی

 

خورشت ناردون یکی از غذاهای خوشمزه و بی نظیری هست که مخصوص شمال کشور هست. این خورشت به علت اناری که داره میتونه به عنوان یک غذای مناسب برای شب یلدا مورد استفاده قرار بگیره.

طرز تهیه خورشت ناردون ویژه شب چله
مواد لازم خورشت ناردون
ران مرغ 3 تکه-حدوداً 600 گرم (سایر قسمت های مرغ، همچنین مرغ کامل قابل استفاده است)

پیاز 1 عدد بزرگ

سیر تازه 2 حبه

آب انار یک و نیم پیمانه

رب انار 2 قاشق غذاخوری

انار دانه شده نصف پیمانه

نمک،فلفل،زردچوبه به میزان لازم

ابتدا مرغ هارو با نمک و زردچوبه و فلفل و کمی روغن زیتون مزه دار میکنیم و درون طرفی قرار میدیم و به مدت 1 ساعت داخل یخچال میزاریم. میتونیم از پودر گشنیز و پاپریکا هم برای مزه دار کردنش استفاده کنیم. بعد از گذشت این زمان مرغ هارو سرخ میکنیم بعد از سرخ شدن مرغ هارو درمیاریم و پیازهای خلالی شده رو درون همون روغن سرخ میکینم تا طلایی بشه سپس سیر رو اضافه میکنیم و کمی تفت میدیم. سپس رب انار رو اضافه میکنیم و زود هم میزنیم تا نسوزه و بعدش آب انار رو میریزم و خوب هم میزنیم. حالا مرغ هارو به قابلمه اضافه میکنیم و در قابلمه رو میزاریم تا جوش بیاد. اجازه بدیم تا 1 ساعت مرغ درون چاشنی بپزه تا خوب مزه دار بشه و یک ربع آخر پخت درب قابلمه رو برمیداریم و دونه های انار رو اضافه میکنیم. در این لحظه نباید در قابلمه رو ببندیدن چون دونه های انار سفید میشن و زیباییشون رو از دست میدن. در پایان که سس خورشت غلیظ شد آماده خوردن میشه. برای ملایم کردن طعم چاشنی غذا میتونین اگه رب انارتون خیلی ترش یا خیلی شیرین بود از کمی آبغوره یا آب نارنج و یا شکر استفاده کنین.

 

دسر پاناکوتای انار مخصوص شب یلدا

پاناکوتای انار

پاناکوتای انار

 

پاناکوتا یه دسر ایتالیاییه و در زبان ایتالیایی پاناکوتا به معنای خامه پخته شده هستش. این دسر بسیار خوشگل و خوش طعم هست و گزینه مناسبی برای شب یلداست.

مواد لازم برای تهیه پاناکوتای انار
۴۰۰ گرم خامه صبحونه

۱ و ۱/۲ لیوان شیر

۱/۲ لیوان شکر

۲۰ گرم ژلاتین

۱/۲ قاشق چایخوری وانیل

ژله انار به مقدار لازم

انار به مقدار لازم

اول شیر و خامه رو درون یک قابلمه میریزیم و روی حرارت ملایم میزاریم و هم میزنیم. سپس پودر ژلاتین و شکر رو هم اضافه میکنیم و هم میزنیم تا حل بشن. فقط دقت کنین تا مایه تون نجوشه و حرارت حتما ملایم باشه. بعد از حل شدن ژلاتین مای پاناکوتا آمادست. در آخر هم وانیل رو اضافه میکنیم و هم میزنیم. حالا مایه پاناکوتا رو درون ظرف مورد نظر میریزیم و برای مدن 2 ساعت درون یخچال قرار میدیم بعد از بسته شدن مایه پاناکوتا دونه های انار رو روی پاناکوتا میریزیم و سپس زله اناری رو هم طبق دستور روی بستش درست میکینم و روی انار ها و پاناکوتا میریزیم و برای مدت 2 ساعت درون یخچال قرار میدیم. در نهایت دسر پاناکوتای اناری ما آمادست.

 

آش انار مخصوص شب چله

آش انار

آش انار

 

آش انار یکی از آش های خوشمزه مخصوص فصل سرد سال و همچنین مناسب برای شب یلداست.

مواد لازم برای تهیه آش انار
نخود: 1 پیمانه

لوبیا چیتی: 1 پیمانه

آب انار: 2 لیتر

برنج: نصف پیمانه

سبزی آش(تره،جعفری،گشنیز،شوید، اسفناج):1 کیلوگرم

انار: 2 پیمانه

نمک، فلفل قرمز، زردچوبه، فلفل سیاه: به مقدار لازم

پیاز داغ: نصف پیمانه

سیر داغ (سرخ شده): یک چهارم پیمانه

گوشت چرخ کرده:250 گرم

پیاز: 1 عدد

کاری: 1 قاشق چای خوری

آب: 3 لیوان

برای تهیه آش بهتره نخود و لوبیا رو از روز قبل خیس کنین و چندین بار آبش رو عوض کنین و بعد بپزین. ابتدا در قابلمه پیاز رو سرخ کنین و بعد سیر رو سرخ کنین و ادویه هارو بزنین و سپس آب و آب انار رو اضافه کنین و صبر کنین تا به جوش بیاد. سپس برنج و سبزی خرد شده و نخود و لوبیای پخته شده رو اضافه کنین و بزارین تا خوب بپزه. بعد از نرم شدن حبوبات انار رو اضافه کنین به آش. سپس کوفته قلقلی هارو در آش بریزین و بزارین تا کمی بجوشه اما زیاد هم نزنین تا گوشت ها خرد نشن. برای تهیه گوشت قلقلی هم میتونین یک پیاز رنده کنین و به گوشت چرخ کرده اضافه کنین سپس نمک و فلفل و زردچوبه بزنین و خوب مخلوط کنین و در روغن سرخ کنین. در نهایت آش شما آماده سرو هست. میتونین برای تزیین آش از دونه های انار و پیاز داغ استفاده کنین.

 

انار پلو غذای مناسب برای شب چله

انارپلو

انارپلو

 

انار پلو شیرازی یکی از غذاهای مجلسی شهر شیراز، که به دلیل داشتن انار که از نمادهای یلداست، یه غذای کاملا یلداییه. البته قزوینی های عزیز هم انار پلو رو برای شام چله تهیه می کنن. طرز تهیه انار پلوی قزوینی هیچ تفاوتی با انار پلو مخصوص شیرازی نداره. پس دستور پخت انار پلو یکسانه. و توی هر دو دستور از مرغ استفاده میشه. اما شما می تونید انار پلو با گوشت هم تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه انارپلو
برنج 2 پیمانه

انار دانه شده 1 پیمانه

سینه مرغ 2 عدد

گشنیز تازه خرد شده 1 پیمانه

پیاز 2 عدد

خلال پسته 1/2 پیمانه

زعفران دم کرده 3 قاشق غذاخوری

نمک به مقدار لازم

اول سینه مرغ رو با یک پیاز و کمی نمک و زردچوبه و کمی آب بزارین بپزه. سپس سینه مرغ پخته شده رو ریش ریش کنین. سپس برنج رو با کمی آب و روغن و نمک بزارین بجوشه و سپس آبکشی کنین. برای تهیه مایه انار یک عدد پیاز رو در کمی روغن سرخ کنین سپس سینه های مرغ ریش ریش شده، گشنیز تازه خرد شده، خلال پسته، دانه های انار و مقداری نمک اضافه کنید و چند دقیقه باهم تفت بدید و از روی حرارت بردارید. در آخر قابلمه رو روی حرارت گاز بزارین و در کف قابلمه کمی روغن بریزین و سپس کمی برنج آبکش شده رو درون قابلمه بریزین و روی اون کمی مایه انار بریزینو تا آخر همینجوری ادامه بدین لایه لایه. در نهایت حرارت رو زیاد کنین تا برنج بخار بده سپس حرارت رو کم کنین و اجازه بدین تا برنج 1 ساعت دم بکشه. در نهایت انار پلوی شما آمادست و میتونین در ظرف دلخواه بریزین و برای تزیین از انار و خلال پسته استفاده کنین.

 

خشیل غذای محلی آذربایجان مناسب برای یلدا

خشیل

خشیل

 

خشیل یکی از غذاهای محلی استان آذربایجان است که با بلغور گندم پخته میشه. بسیار غذای مقوی و البته پر کالری است. خشیل آذری یک غذای ترکی است که زمان های قدیمی به عنوان غذای شب یلدا در آذربایجان خورده میشده. خشیل اردبیلی یا همان خشیل آذربایجان رو میتونید هم به عنوان صبحانه میل کنید و هم به عنوان دسر چرا که طعم شیرینی داره. به شما پیشنهاد میکنیم اگر در این شب یلدا میخواید تنوعی به سفره بدید حتماً این دستور رو امتحان کنین.

 

طرز تهیه خشیل برای یلدا
بلغور گندم 200 گرم

آرد سبوس دار گندم 100 گرم

آب 250 گرم

شیر 250 گرم

عسل، شکر،دارچین و یا شیره به میزان لازم

کره به میزان لازم

ابتدا باید قبل از پخت بلغور رو چند ساعت در آب خیس کنین. سپس بلغور رو در قابلمه بریزین و بزارین 1 ساعت بپزه تا زمانی که آبش کشیده بشه. سپس بلغور رو آبکش کنین و آرد رو با آب سرد و شیر مخلوط کنین و به بلغور اضافه کنین و هم بزنین تا غلیط بشه و بوی خامی آرد گرفته بشه. غلظت خشیل باید بیشتر از غلظت حلیم باشه. اگر میخواید خشیل رو به شکل سنتی سرو کنید اونو در ظرف های گودی بریزید وسط اونو به دلخواه شیره انگور (دوشاب)، شکر یا عسل بریزید اطرافش هم کره ذوب شده بریزید، کمی دارچین بپاشید با گردو ریز شده تزیین کنید و نوش جان کنید!

 

رولت هندوانه برای شب یلدا

رولت هندوانه برای یلدا

 

رولت هندوانه برای یلدا

 

رولت هندوانه یکی از خوراکی های شیک و خوشمزه مناسب برای شب یلداست. با دستور زیر میتونین به راحتی این رولت رو درست کنین و در شب یلدا از مهمانانتون پذیرایی کنین.

روش درست کردن رولت هندوانه

رولت هندوانه


رولت هندوانه

تخم مرغ: 4 عدد

شکر: 80 گرم

آرد: 90 گرم

شربت غلیظ: 1 قاشق سوپخوری

ابتدا باید زرده و سفیده تخم مرغ هارو از همدیگه جدا کنین و سپس زرده تخم مرغ رو با نصفی از شکر و وانیل بزنین تا حالت کرمی پیدا کنه. سفیده تخم مرغ ها هم هم بزنین و باقی مونده شکر رو به سفیده تخم مرغ اضافه کنین و خوب هم بزنین تا پف کنه. سپس زرده و سفیده تخم مرغ رو مخلوط کنین و کم کم آرد الک شده رو به اون اضافه کنین. اگه میخواید روی رولت طلایی بشه 1 ق س شربت غلیظ بهش اضافه کنین. بعد در سینی 40×30 ریخته و این نكته خیلی مهمه كه سینی فر آخرین طبقه از بالا باشه و درجه فر 220 درجه فقط 8 تا 10 دقیقه . مایه را به دو قسمت مساوی تقسیم کرده؛ به یک قسمت رنگ قرمز و به قسمت دیگر رنگ سبز اضافه کنید. کف سینی رو کاغذ روغنی بندازین و سپس مایه قرمز رو در یک طرف سینی و سبز رو در طرف دیگر بریزید و با قاشق داخل سینی پخش کنید. به یاد داشته باشید که روی حوله ( یا کاغذ روغنی ) که رولت رو روی اون بر میگردونید، حتما پودر قند بپاشید که رویه رولت کنده نشه. بعد از خامه کشی و چند ساعت استراحت در یخچال، رولت رو با چاقوی اره ای برش زده و بعد برای تخم هندوانه شکلات آبکرده رو داخل قیف ریخته و روی برش ها میریزیم.

 

مرغ شکم پر با انار غذای مخصوص شب یلدا

مرغ شکم پر با انار

مرغ شکم پر با انار

 

مرغ کامل 1 عدد

پیاز متوسط خرد شده 2 عدد

بادمجان متوسط 3 عدد

انار ترش دان شده 3 لیوان

گردو خرد شده 1 لیوان

رب انار 1 قاشق

روغن به میزان لازم

نمک 1/2 قاشق چایخوری

زعفران سائیده شده به دلخواه

برای تهیه این غذا اول باید پوست مرغ رو بکنید و داخل شکمش رو تمیز کنین و خوب بشویید. سپس 1 پیاز رو درون قابلمه خرد کنین و مرغ رو روی پیاز بزارین و با 1 لیوان آب اجازه بدین مرغ با حرارت ملایم 4 ساعت بپزه. سپس 1 عدد پیاز رو در یک قابلمه جدا سرخ کنین و به اون دونه های انار و رب انار و گردو و نمک رو اضافه کنین و خوب تفت بدین. سپس بادمجون هارو حلقه کنین و سرخ کنین و کنار بزارین. سپس فر رو از قبل روشن کنین تا گرم بشه و سینی فر رو بیرون بیارین و مرغ رو داخل سینی قرار بدین و داخل شکمش رو از مایه انار پر کنین و دور مرغ هم بادمجون ها روبچینین و در فر قرار بدین تا کاملا طلایی بشه.

 

سالاد انار برای شب یلدا

سالاد انار

سالاد انار

 

یکی از برجسته ترین جشن های ایرانی که انار در اون جلوه خاصی داره یلدا است که سعی داریم انار رو به شیوه های مختلف در سفره شب یلدا جای دهیم.

مواد لازم برای تهیه سالاد انار و سس آن
دانه انار 1 پیمانه

گردو خرد شده 1/2 پیمانه

کلم بنفش کوچک 1 عدد

پرتقال بزرگ 1 عدد

سرکه 1 قاشق چایخوری

نمک و فلفل به میزان لازم

مواد سس

سس مایونز 1/2 پیمانه

پنیر خامه ای 2 قاشق غذاخوری

آب انار 2 قاشق غذاخوری

آب پرتقال 2 قاشق غذاخوری

جعفری ریز خرد شده 1 قاشق غذلخوری

پودر گلپر 1/2 قاشق چایخوری

نمک و فلفل به میزان لازم

ابتدا پرتقال رو پوست بگیرین و اونو فیله کنین. سپس کلم قرمز رو ریز خرد کنین و با سرکه و نمک فلفل طعم دار کنین. حالا انار دون شده و گردو خرد شده رو با کلم قرمز ترکیب کنین. سپس سالاد رو در ظرف مخصوص بریزین و فیله های پرتقال رو لابه لای سالاد و روی اون قرار بدین. برای تهیه سس این سالاد میتونین سس مایونز وپنیر خامه ای رو همراه ادویه های مخصوص سالاد انار با هم به خوبی مخلوط کنید تا یکدست بشه. و در آخر جعفری و آب انار و پرتقال رو به اون اضافه کنین و خوب مخلوط کنین.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار