معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه دلیل بیش از 23 درصد مرگ نوزادان در فارس، ناهنجاری‌های بدو تولد است، از اجرای برنامه غربالگری بیماری‌های متابولیک ارثی نوزادان با هدف کاهش این مرگ و میر خبر داد.
کد خبر: ۶۸۶۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵ 03 December 2018

 عبدالرسول همتی دوشنبه 12 آذر در پنجمین کمیته متابولیک ارثی استان با تاکید بر غربالگری به موقع نوزادان و انجام مداخله‌های لازم، گفت: پیگیری‌های مداوم برای اجرای برنامه ژنتیک اجتماعی در فارس انجام شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: زمانی که میزان میزان مرگ و میر کودکان زیر یک سال به کمتر از ۱۰ در هزار تولد زنده برسد، بیش از ۳۰ درصد علت مرگ و میر کودکان زیر یک سال به علت ناهنجاری‌های ژنتیک زمان تولد است.

همتی تاکید کرد: با آموزش زنان باردار در سه ماه ابتدایی و آخر بارداری در خصوص غربالگری به هنگام در فاصله سه تا پنج روزگی بدو تولد، شناسایی و درمان مناسب، انجام مداخله‌های لازم نظیر مشاوره، مراقبت ژنتیک و آزمایش‌های تشخیص قبل از تولد، می‌توانیم علاوه بر کاهش مرگ و میر و معلولیت، از میزان بروز این بیماری‌ها بکاهیم.

وی از آغاز غربالگری ۲۰ بیماری متابولیک ارثی از اردیبهشت امسال، در دو مرکز غربالگری نوزادان شیراز اشاره و اضافه کرد: با پیگیری‌های انجام شده، این طرح از مهر در تمام مراکز غربالگری نوزادان شهرستان شیراز اجرا شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: اقدامات انجام شده برای اجرای برنامه ژنتیک اجتماعی با انجام ممیزی و بازدیدهای مکرر، به همت آزمایشگاه مرجع سلامت و اداره ژنتیک و تایید سه آزمایشگاه متابولیک ارثی شامل مرکز جامع ژنتیک جنوب، فرزانگان و دکتر گلبهار در استان اغاز شده است و کلینیک متابولیک ارثی در درمانگاه امام رضا (ع) نیز با تیم کامل بالینی شامل اساتید فوق تخصص غدد اطفال، کارشناس تغذیه، روانشناس و پرستار آماده پذیرش بیماران شناسایی شده در تمام ایام هفته است.

همتی یادآور شد: تاکنون بیش از پنج هزار و ۶۰۰ نوزاد غربالگری شده‌اند که از این تعداد ۲۸ مورد نیاز به تکرار و انجام آزمایش مجدد و تایید تشخیص داشته و چهار مورد نیز با نتایج مثبت به کلینیک متابولیک ارثی ارجاع شده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار