عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه با اشاره به طرح استیضاح وزیر کشاورزی در مجلس نیز، گفت: طرح استیضاح از طرف نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون کشاورزی از سر ناچاری است.
کد خبر: ۶۸۵۹۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰ 01 December 2018

تابناک فارس به نقل از مقاومتی نیوز:علی اکبری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص نرخ خرید تضمینی گندم گفت: قیمت های اعلام شده از سوی شورای اقتصاد ناعادلانه است.

نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: در سال جاری به دلیل افزایش نرخ ارز و هزینه های تولید باید قیمت گندم تا ۲ هزار تومان افزایش پیدا می کرد، که این چنین نشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به پیگیری های انجام شده در مجلس نیز گفت: طی هفته های گذشته جلسات متعددی با نمایندگان بخش کشاورزی و دولت در مجلس تشکیل شد و همچنان نیز ادامه دارد.

تعیین نامتناسب نرخ خرید تضمینی گندم تهدید آشکار خودکفایی

عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به هزینه های تولید گندم در سال جاری نیز گفت: افزایش نرخ ارز منجر به افزایش هزینه های کاشت، داشت و برداشت شده است و این موضوع تهدید جدی بر ادامه خودکفایی در تولید گندم است.

اکبری ادامه داد: طی ۲ سال گذشته قیمت گندم علیرغم تاکید قانون فقط ۲.۳ درصد افزایش یافته بود که این موضوع باعث کاهش فروش گندم از سوی کشاورزان به دولت شد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: افزایش ۱۳.۵ درصدی قیمت گندم با توجه به جدول جدید آن موجب شده است تا نگرانی های کاهش تولید گندم و خرید تضمینی آن افزایش پیدا کند.

تولید محصولات جایگزین و صادرات قاچاقی حاصل قیمت فعلی گندم

وی افزود: طبق خبرهای رسیده در سال جاری کشاورزان به دلیل افزایش قیمت جو و سایر محصولات زراعی نسبت به گندم انگیزه ای برای تولید این محصول استراتژیک ندارند و طبیعتا رشد تولید این محصول متوقف خواهد شد.

نماینده مردم شیراز در مجلس اضافه کرد: همچنین با توجه به قیمت ارز و نیز قیمت گندم در مرزهای غربی و شرقی کشور قاچاق گندم به صرفه تر از فروش گندم به دولت خواهد بود.

اکبری گفت: در این شرایط باید دولت با بررسی تمامی شرایط قیمت خرید تضمینی گندم را به صورت متناسب تعیین می‌کرد تا در شرایط تحریم مشکلی برای کشور پیش نیاید که اینگونه نشد.

طرح استیضاح وزیر کشاورزی از سر ناچاری مجلس است
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه با اشاره به طرح استیضاح وزیر کشاورزی در مجلس نیز، گفت: طرح استیضاح از طرف نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون کشاورزی از سر ناچاری است.

وی ادامه داد: قیمت خرید تضمینی گندم را اعضای شورای اقتصاد اعلام می کنند و وزارت جهاد کشاورزی یکی از اعضای حاضر در آن جلسه بوده که اتفاقا مخالف قیمت فعلی گندم هم بوده است.

اکبری تاکید کرد: نمایندگان مجلس معتقدند با طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی هشداری به دولتمردان می دهند تا آنان بدانند مجلس مدافع حقوق کشاورزان و قانون های مصوب خود است.

رویکرد مثبت نمایندگان به پیشنهاد کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس

این نماینده مجلس در آخر با اشاره مجلس در خصوص راهکارهای اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و افزایش ضمانت اجرایی این قانون نیز گفت: خوشبختانه این گزارش پیشنهادات خوبی برای برون رفت از مشکلات فعلی ارائه کرده است. (اینجا)

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: یکی از پیشنهادات مناسب در این گزارش تعیین وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی قیمت گذاری محصولات اساسی است.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم با پیگیری سایر نمایندگان محترم مجلس بتوانیم هرچه سریعتر قیمت این محصول استراتژیک را مطابق با شرایط روز کشور اصلاح کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار