درجلسه شورای فرهنگ عمومی قم تاکید شد:
لزوم بستر سازی برای حضور حداکثری مردم درنماز جمعه و عفاف و حجاب از جمله موضوعاتی بود که دریکصد و هفتاد و سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی قم ،مورد تاکید قرار گرفت.
کد خبر: ۶۸۵۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴ 28 November 2018

به گزارش تابناک قم، سرپرست استانداری قم نیز در این جلسه بر ضرورت تشویق و ترغیب نسل جوان و نوجوان به حضور در نمازهای جماعت و جمعه تأکید کرد و گفت: باید جلسه ویژه ای نیز برای بررسی عملکرد دستگاههای اجرایی در خصوص عفاف و حجاب در استان قم تشکیل شود.

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه مدیران دستگاههای اجرایی و فرهنگی باید هرچه بیشتر نسبت به مسأله عفاف و حجاب دغدغه و اهتمام داشته باشند، خاطرنشان کرد: 27 دستگاه اجرایی در این موضوع باید با جدیت برنامه ریزی و مشارکت داشته باشند.

مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه قم نیز دراین جلسه با اشاره به ظرفیت های مصلای شهر قم برای استفاده در حوزه های گوناگون فرهنگی و اجتماعی، گفت: مصلا به عنوان بزرگترین مکان سرپوشیده می تواند به خوبی میزبان فعالیت های علمی و فرهنگی گوناگون باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر ولدان با بیان اینکه باید هرچه بیشتر از ظرفیت عظیم مؤمنان نمازگزار در روزهای جمعه بهره مند شویم، افزود: راه اندازی میز خدمت دستگاههای اجرایی و حضور مدیران و مسئولان اجرایی در میان مردم، اقدام مناسبی است که می تواند به صورت منظم و مستمر پیش از برگزاری نمازهای جمعه، انجام شود.

وی با اشاره به تشکیل حوزه مقاومت بسیج «شهدای محراب» در مصلای شهر قم، از همکاری و مشارکت بسیار خوب سپاه پاسداران و ستاد نماز جمعه خبر داد و گفت: پذیرایی از زائران ایرانی و خارجی اربعین، از اقدامات بسیار خوبی بود که در ماه صفر با مشارکت نهادهای مختلف به انجام رسید.

ولدان در پایان خواستار فرهنگسازی و اطلاع رسانی مناسب برای برپایی هرچه باشکوهتر نمازهای جمعه به ویژه با حضور جوانان و نوجوانان شد و گفت: امیدواریم شهرداری با اختصاص هرچه بیشتر وسایط نقلیه عمومی، زمینه حضور حداکثری مردم مؤمن و خداجوی قم در صفوف بهم فشرده نماز جمعه را فراهم بیاورد.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز قم نیز در این جلسه از آمادگی این مجموعه برای فرهنگسازی و تبلیغ گسترده برای برگزاری نماز جمعه باشکوه در شهر مقدس قم خبر داد و گفت: متأسفانه مشکلاتی برای پوشش مناسب تصویری نماز جمعه وجود دارد که باید برطرف شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد لطفی نیاسر همچنین با بیان اینکه قوانین و دستورالعمل های عفاف و حجاب در کشورمان معطل مانده و متولی مشخصی ندارد، اظهار داشت: استان قم باید در این زمینه پیشرو باشد و برنامه ریزی و اقدامات گسترده ای برای مقابله با بدحجابی در این خطه مقدس به انجام برسانیم.

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنور نماینده قم درمجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه حضور دانش آموزان درنماز جمعه باید معلم محور باشد و این مسأله آثار تربیتی بسیاری به دنبال دارد، تصریح کرد: نمازگزاران جمعه می توانند درمسیر خود به سمت مصلای شهر قم، با قراردادن علامتی در جلوی شیشه خودرو، دیگر نمازگزاران را نیز به مصلای برسانند.

آیت الله سید محمد سعیدی امام جمعه موقت قم نیز در ادامه این جلسه گفت: کاروان نمادین ورود حضرت معصومه(س) به شهر مقدس قم، به نوعی تبریک گفتن مردم قدرشناس این شهر است، اما نهادهای فرهنگی و تبلیغی باید از این حرکت در راستای اهداف فرهنگی به خوبی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه صمیمیت و همدلی در به ثمر رساندن اقدامات بسیار مؤثر است، اظهار داشت: مدیران و مسئولان در استان قم با وجود سلیقه های مختلف، از افراط و تفریط خودداری می کنند و همه باید به سهم خود برای دستیابی به اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و ادامه راه امام خمینی(ره) در صدور انقلاب از شهر مقدس قم تلاش کنیم.

سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت نامطلوب حجاب و عفاف در استان بر اساس گزارش ها و مشاهدات، گفت: بر اساس دستورالعمل های ابلاغی، وظایف و تکالیف دستگاهها در این حوزه مشخص شده است، اما مسئولان امر باید برای اجرای مصوبات، اهتمام بیشتری داشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش قم نیز در این جلسه با بیان اینکه مسائل فرهنگی و عقیدتی دانش آموزان در استان بسیار مورد توجه قرار دارد، خاطرنشان کرد: بدون تردید باید حضور دانش آموزان در نماز جمعه را تشویق و تسهیل کرده و در این رابطه الگوی دیگر استانها باشیم.

حمیدرضا شیخ الاسلام با بیان اینکه خوشبختانه ناهنجاریهای اخلاقی در میان دانش آموزان قمی وجود ندارد، گفت: متأسفانه امروزه شرایط محیطی آزاردهنده شده و دانش آموزی که در مدرسه لباس های فرم مناسب می پوشد، در بیرون از مدرسه و بازار، با لباس های ناهنجار مواجه می شود.

وی از کم کاری برخی نهادهای اجرایی و فرهنگی استان قم در رابطه با عفاف و حجاب انتقاد کرد و گفت: قوانین و دستورالعمل های مناسبی برای مسأله عفاف و حجاب وجود دارد، اما مشخص نیست که چرا برخی دستگاهها به وظایف و تکالیف خود به خوبی عمل نمی کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی قم نیز در این جلسه با بیان اینکه برای اجرای هرچه بهتر قانون عفاف و حجاب، دبیرخانه ذیربط باید بسیار فعال باشد، اظهار داشت: هر دستگاه اجرایی و فرهنگی باید وظیفه و تکلیف خود را در این رابطه به خوبی شناخته و عمل کند.

حجت الاسلام و المسلمین عباس اسکندری با بیان اینکه اصناف تولید و توزیع البسه در عرضه لباس های مناسب برای دختران و پسران نقش بسزایی دارند، تصریح کرد: نباید در مسأله عفاف و حجاب، فقط به بازرسی از دستگاههای اجرایی بسنده کنیم، گرچه باید نهادهای دولتی در این زمینه پیشرو بوده و اصلاح عفاف و حجاب با جدیت و قاطعیت در ادارات دنبال شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار