در حالی حدود ۳۷ هزار بیمار خاص و صعب العلاج استان کرمانشاه برای تامین دارو سرگردان هستند که اکثر داروهای آنها مشابه ایرانی دارد، اما به خاطر قیمت ارز به سایر کشورها قاچاق می‌شود.
کد خبر: ۶۸۵۱۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵ 28 November 2018

به گزارش تابناک به نقل از مهر،نوسان قیمت ارز طی ماه‌های اخیر علاوه بر تاثیراتی که بر بازار و البته اقلام اساسی مورد نیاز مردم داشت بخش تولید و صنعت کشور را نیز متاثر کرد.

هر چند که شایعات و جو روانی متاثر از این اتفاق بیشتر از اصل آن بر اقتصاد، تولید و صنعت کشور اثر گذار بود و بعضا کالاها بدون اینکه از کارخانه گران شوند، توسط دلالان و فروشندگان گران و با بهایی گزاف به مردم عرضه می شود.

یکی از کالاهای اساسی که دستخوش این اتفاقات قرار گرفت «دارو» بود و مشکلاتی را برای بیماران و به ویژه بیماران خاص و صعب العلاج به وجود آورد.

شاید در گرانی های اخیر که برخی از کالاهای اساسی نایاب و یا با کمبود مواجه شد، مردم توانستند خود را با شرایط وفق دهند و یا کالای دیگری را جایگزین آن کنند، اما فقدان دارو و فرآورده های دارویی و بیمارستانی اینگونه نیست و نمی‌توان کالای دیگری را جایگزین آن کرد و این کمبود و فقدان بر زندگی بیماران خاص و صعب‌العلاج بسیار اثرگذارتر بوده و آنان را برای تامین این کالای اساسی - که بعضا حیات و مماتشان به آن وابسته است- سرگردان کرده است.

برخی داروها نایاب شده است

یک بیمار کرمانشاهی که اخیرا عمل پیوند کلیه انجام داده است در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: متاسفانه عمل پیوند من مقارن با این گرانی ها شد و با مشکلات زیادی روبرو شدم.

سعید نورالهی افزود: طی دو سه ماه اخیر که عمل پیوند را انجام داده ام، هر بار که برای تهیه نسخه دارویی مراجعه می کنم باید داروخانه های زیادی در سطح شهر را بگردم تا شاید بتوانم نسخه ام را بپیچم.

وی تصریح کرد: جدای از افزایش چندبرابری قیمت داروهای فوق و مشقت هایی که برای فراهم کردن بهای آن می‌کشیم، برخی از داروها نیز نایاب است و بسیاری از اوقات مجبوریم در بازار آزاد با بهایی گزاف‌تر آن را خریداری کنیم.

کرمانشاه بیش از ۳۶ هزار بیمار خاص و صعب‌العلاج دارد

دکتر حسین بیگلری، مسئول شورای هماهنگی بیماران خاص و صعب‌العلاج استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از افزایش چندبرابری قیمت داروهای مورد نیاز بیماران خاص طی ماه‌های اخیر خبر داد.

وی گفت: بیماران کلیوی دیالیزی، تالاسمی، هموفیلی و ام.اس در جمع بیماران خاص و بیماران دیابتی، سرطانی و ژنتیکی در جمع بیماران صعب‌العلاج قرار می‌گیرند که این روزها برای تامین دارو با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند.

این مسئول تعداد بیماران خاص و صعب‌العلاج استان که شناسایی شده را به صورت تقریبی ۳۶ هزار و ۸۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: البته تعدادی نیز در سایر استانها تحت درمان قرار می‌گیرند و یا به انجمن‌های بیماران خاص و صعب‌العلاج مراجعه نکرده‌اند و جزو آمار مذکور نیستند.

فرانشیز داروهای خارجی بیماران خاص و صعب‌العلاج قطع شده است

این مسئول، مشکل اصلی این بیماران را قطع شدن فرانشیز داروهای خارجی عنوان کرد و گفت: برای مثال قبلا بیمار ما دارویش را ۶۰ هزار تومان خریداری می‌کرد و اکنون ۴۶۰ هزار تومان بابت داروی مذکور می پردازد و حدود ۴۰۰ هزار تومان به سبد دارویی بیماران اضافه شده و این در حالی است که این بیماران باید داروهای فوق را مصرف کنند، اما با این درآمد کم و اینکه اغلب آنها از نظر درآمد ضعیف هستند، قادر به ادامه این وضعیت نخواهند بود.

بیگلری پیوند کلیه بیماران کلیوی را نسبت به دیالیز کردن آنها برای دولت بسیار مقرون به صرفه دانست و گفت: هم اکنون دولت در هر فاز دیالیز برای یک بیمار حدود ۴۰۰ هزار تومان هزینه می‌کند و هر بیمار اگر ۱۱ جلسه دیالیز شود ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه برای دولت در بر خواهد داشت.

پیوند کلیه نسبت به دیالیز بیماران بسیار به نفع دولت خواهد بود

مسئول شورای هماهنگی بیماران خاص و صعب‌العلاج استان کرمانشاه افزود: اگر در سال بخواهیم این هزینه را حساب کنیم دولت حدود ۴۴ میلیون تومان هزینه دیالیز این بیماران را پرداخت می‌کند. بنابراین اگر ما کمک کنیم این بیماران عمل پیوند انجام دهند و یا پیوند را پس نزنند خیلی به نفع دولت و سیستم خواهد بود.

وی افزود: بنابراین حدود ۱۵۰۰ بیمار پیوندی که از اقصی نقاط استان هستند، اگر نتوانند داروی خود را تهیه کنند و پیوند را پس بزنند ما با مشکل مواجه خواهیم شد و فاجعه‌ای رخ خواهد داد.

بیگلری تصریح کرد: در صورت پس زدن پیوند، فرد باید دیالیز شود و قطعا ما باید دستگاه خریداری کنیم، پرسنل لازم را داشته باشیم و مکان مناسب نیز وجود باشد که از نظر موارد فوق با کمبود مواجه خواهیم شد؛ لذا باید از این نظر حمایت‌های لازم صورت گیرد که متاسفانه نمی‌گیرد.

 

داروی شیمی درمانی بیماران سرطانی اصلا یافت نمی‌شود

وی در خصوص بیماران سرطانی نیز گفت: در خصوص این بیماران نیز به همین صورت است و این بیماران برای تهیه دارو بسیار با مشکل مواجه‌اند و فرانشیز داروها بسیار بالا است.

مسئول شورای هماهنگی بیماران خاص و صعب‌العلاج استان کرمانشاه افزود: در حال حاضر داروهای شیمی درمانی بیماران سرطانی اصلا یافت نمی‌شود.

وی ادامه داد: ما شنیده ایم که این داروها در بازار آزاد یافت می شود اما با قیمت ۵ میلیون تومان به فروش می رسد و این در حالی است که برای مثال یک بیمار به ۱۵ آمپول شیمی درمانی نیاز دارد، اما به لحاظ مالی قادر به تهیه آن نیست.

مسئول شورای هماهنگی بیماران خاص و صعب‌العلاج استان کرمانشاه تاکید کرد: دولت باید در این زمینه فکر اساسی کند و بیماران را از این نظر تنها نگذارد.

دانشگاه علوم‌پزشکی خدمات‌دهی دارد، اما تامین بهای آن برای بیمار سخت است

بیگلری در پاسخ به اینکه دانشگاه علوم پزشکی چه اقداماتی در این زمینه داشته است نیز گفت: دانشگاه علوم پزشکی خدمات دهی دارد، اما درمانی که با پول صورت می گیرد واقعا برای بیمار سخت است و اکثریت نیز درآمد چندانی ندارند.

وی دیگر مشکل گریبانگیر بیماران فوق را بحث معیشتی عنوان کرد و گفت: هم اکنون بسیاری از بیماران ما از نظر معیشتی با مشکل مواجه هستند و درآمد اغلب آنها یارانه ماهیانه بوده و این فرد بیمار نیز هست و باید از نظر مواد غذایی مورد نیاز بدن تامین شود.

مسئول شورای هماهنگی بیماران خاص و صعب‌العلاج استان کرمانشاه تاکید کرد: اگر بیماران فوق بهترین دارو را استفاده کنند اما تغذیه نشوند فایده‌ای نخواهد داشت و این داروها نیز بی اثر خواهد بود.

بیماران خاص و صعب‌العلاج به همه جا سر می‌زنند، اما دست خالی برمی‌گردند

وی یادآور شد: باید فکر عاجلی شود که این بیماران کمتر با مشکل مواجه شوند، چراکه این بیماران برای رفع مشکلشان همه جا هم از استانداری تا انجمن‌های بیماران خاص و صعب العلاج سر می‌زنند و متاسفانه هم دست خالی برمی‌گردند.

هیچ ارگانی از بیماران خاص و صعب‌العلاج حمایت نمی‌کند

بیگلری تصریح کرد: ارگان یا نهاد خاصی برای حمایت از این بیماران نیست و نهادهایی چون کمیته امداد و بهزیستی نیز حمایت از آنان را مستلزم تحت پوشش بودن آنها می‌دانند و یا مبالغ ناچیزی حدود ۵۰ هزار تومان کمک می‌کنند که برای آنها کافی نیست و این بیمار با نسخه‌اش سرگردان می‌شود و هیچ ارگانی نیز از او حمایت نمی‌کند.

مسئول شورای هماهنگی بیماران خاص و صعب‌العلاج استان کرمانشاه سرمایه و درآمد انجمن‌ها را نیز بسیار پایین دانست و گفت: کمک‌های مردمی نیز در این راستا بسیار کم است.

وی با اشاره به برخی راهکارها برای این موضوع گفت: در این زمینه راهکارهای زیادی وجود دارد و بزرگان و مسئولین ارشد استان چون امام جمعه کرمانشاه و استاندار می‌توانند ورود کنند و در نماز جمعه و جلساتشان از تجار و افراد متمکن خواستار کمک به این بیماران شوند.

مسئولین و بزرگان از تریبونشان برای کمک به بیماران خاص و صعب‌العلاج بهره بگیرند

مسئول شورای هماهنگی بیماران خاص و صعب‌العلاج استان کرمانشاه افزود: بزرگان و مسئولین ارشد استان می توانند از تریبون هایی که در اختیارشان است از مردم و به ویژه بزرگان و خیرین بخواهند که این بیماران را تنها نگذارند.

وی خاطرنشان کرد: بزرگان و مسئولین ارشد استان می توانند مردم و بزرگان را در یاری رسانی به انجمن های بیماران خاص و صعب العلاج تشویق کنند تا آنها بتوانند به بیماران خدمت کنند.

دیابت بالاترین فراوانی را در بین بیماران خاص و صعب‌العلاج دارد

بیگلری بیشترین فراوانی در بین بیماران خاص و صعب‌العلاج را مربوط به بیماری دیابت دانست و گفت: بیماری دیابت خود سرمنشا بسیاری از بیماری‌های دیگر است.

مسئول شورای هماهنگی بیماران خاص و صعب‌العلاج استان کرمانشاه افزود: بعد از دیابت هم سرطان، بیماری‌های کلیوی و هموفیلی در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

بیماران خاص هزینه‌های دیگری به جز دارو دارند که قادر به تامین آن نیستند

وی در خصوص اعتبار مورد نیاز برای تامین اقلام دارویی مورد نیاز بیماران خاص و صعب‌العلاج استان گفت: نمی‌توان به طور دقیق این مبلغ را حساب کرد، چرا که داروهای مورد نیاز متفاوت بوده و مبلغ آنها نیز متغیر است، اما باید یک نهاد و ارگان خاص متولی این قضیه باشد و پول و امکانات مورد نیاز در اختیار آن باشد که بیماران را شناسایی و اگر بیماری نیازمند اصلی است به او کمک کند.

 

این مسئول گفت: به نظر من همه بیماران استان نیازمند هستند، چرا که علاوه بر نیاز دارویی نیاز معیشتی نیز دارند و حتی در اکثر موارد قادر به تامین موادغذایی که باید در کنار دارو مصرف کنند، نیستند.

مسئول شورای هماهنگی بیماران خاص و صعب‌العلاج استان کرمانشاه ادامه داد: این بیماران هزینه ایاب و ذهاب نیز دارند و به ویژه بیماران شهرستانی از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند.

تمام شهرستان‌های کرمانشاه بخش دیالیز ندارد

وی تصریح کرد: اکنون چون در تمام شهرستان های استان بخش دیالیز نداریم، خیلی از آنها با هزینه های دیگری نیز مواجه هستند.

بیگلری با تاکید بر اینکه باید مسئولین ارشد در این زمینه ورود کنند تا به این بیماران کمک شود، گفت: ما اکنون کرمانشاهی‌های خوبی در تهران داریم که خیلی دوست دارند کمک کنند و باید بزرگان شهر در این زمینه همت کنند تا آنها جذب شوند.

وی با بیان اینکه اگر هر کرمانشاهی 5000 تومان کمک کند مشکل این بیماران حل می شود، گفت: بنده حتی پیشنهاد دادم که از ظرفیت پایانه ها برای این موضوع استفاده شود و در این مبادی هر ماشینی 5000 تومان به این بیماران کمک کند تا مشکل بیماران مذکور حل شود و از طرف دیگر نیز به هیچکس فشار نیاید.

مسئول شورای هماهنگی بیماران خاص و صعب‌العلاج استان کرمانشاه خواستار کمک هم استانی‌ها به این بیماران شد و خود انجمن‌ها نیز دفتر و حساب‌های بانکی دارند و مردم می‌توانند از این طریق به بیماران کمک کنند.

وی افزود: قطعا مردم به این انجمن ها کمک می کنند و خدمات جزئی نیز که به این بیماران داده می شود نیز از همین کمک‌هاست، چرا که ما هیچگونه منابع مالی دولتی نداریم.

این مسئول توصیه کرد که مردم به انجمن ها مراجعه کنند تا علاوه بر کمک به بیماران مذکور از طریق انجمن ها با خود بیماری ها نیز آشنا شوند و در جهت پیشگیری از آن اقدام کنند.

بیگلری گفت: مردم می توانند از طریق سایت شورای عالی بیماران خاص و صعب العلاج به آدرس http://www.kcsid.ir در جریان مشکلات بیماران، اطلاعات انجمن ها و... قرار گیرند.

دارو در کشور دچار کمبود شد، اما نایاب نشده است

حسین رضا پور، مدیر دارویی و مواد تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص کمبود داروی به وجود آمده در استان و به ویژه داروهای بیماران خاص و صعب العلاج گفت: دارو نه تنها در استان ما بلکه سراسر کشور دچار کمبود شده، اما نایاب نشده است.

وی افزود: قبلا داروخانه ها و بیمارستان به هر تعداد و حجمی که می خواستند، می توانستند در صورت داشتن توان مالی خرید کنند اما هم اکنون اینگونه نیست.

مدیر دارویی و مواد تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: هم اکنون دارویی که در اختیار دانشگاه قرار می گیرد، شاید مصرف یک تا دو ماه استان باشد.

رضاپور ادامه داد: هم اکنون دارو به صورت کنترل شده در اختیار استان قرار می‌گیرد که اگر در مقطعی مشکلی برای یک قسمت از کشور به وجود آمد، ذخیره‌ای در مرکز داشته باشند و آن را در اختیار دانشگاه های دیگر قرار دهند.

مدیر دارویی و مواد تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: برای مثال اگر قبلا آذرماه می‌توانستیم نیاز آن ماه را تهیه کنیم اکنون اینگونه نیست و نهایتا نیاز یک یا ۲ ماه در اختیار قرار می‌گیرد.

خرید ۵۰ میلیارد تومان دارو برای استان و ذخیره آن برای مواقع بحران

وی از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی استان برای تهیه دارو و داشتن ذخیره دارویی در مواقع بحران خبر داد و گفت: با توجه به تجربه قبلی ما قبل از اینکه این کمبودها شروع شود، ریاست دانشگاه همکاری کرد و بودجه ای را در اختیار معاونت غذا و دارو قرار داد و داروهای حیاتی مورد نیاز دانشگاه و استان را پیش بینی و خریداری کردیم.

 

رضاپور تصریح کرد: قرار است این داروها را که حدودا معادل ۵۰ میلیارد تومان بوده و در آخرین مراحل خرید قرار دارد برای سال بعد ذخیره داشته باشیم که اگر کمبودی پیش آمد بتوانیم ۷ تا ۸ ماه سال آینده را پوشش دهیم.

این مسئول ادامه داد: در کنار این موضوع ما نیازها و مصرف‌مان را دریافت می‌کنیم، البته برخی داروها با کمبود مواجه شده است، اما بخاطر اینکه بتوانیم کنترل کنیم و داروها به دست بیمار واقعی برسد اکنون داروها را به صورت کنترل شده در اختیار برخی داروخانه قرار دادیم.

افزایش قیمت ارز باعث قاچاق معکوس دارو از کشور به خارج شده است

وی گفت: اکنون باتوجه به افزایش قیمت ارز متاسفانه شاهد قاچاق معکوس در حوزه دارو هستیم و داروهای داخلی ممکن است با قیمت گزافی در خارج از کشور به فروش برسند، بنابراین اقداماتی صورت گرفته تا بتوانیم از طریق سامانه ای که ایجاد کردیم، داروها را کنترل شده در اختیار بیمار واقعی قرار دهیم و داروها الکی در خانه کسی انبار نشود و یا توسط سودجویان به خارج از کشور قاچاق و یا در بازارهای آزاد با قیمت های غیرواقعی به فروش نرسد.

به گفته مدیر دارویی و مواد تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، با وجود کمبود دارویی که در سراسر کشور داشته ایم تاکنون هیچ عمل جراحی به خاطر کمبود یک داروی خاص لغو نشده است.

داروی مورد نیاز بیماران خاص و صعب‌العلاج در استان موجود است

رضاپورتصریح کرد: اکنون داروی مورد نیاز بیماران خاص و صعب العلاج در استان موجود است، اما بیماران ممکن است قبلا به اندازه نیاز چند ماه دریافت می‌کردند و اکنون تنها به اندازه نیاز یک یا دو ماه دریافت می کنند و برای ماه های آینده باید مجدد به پزشک مراجعه کنند.

مدیر دارویی و مواد تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: این اقدامات به این دلیل است که بیماران بتوانند دارو را به صورت کنترل شده دریافت کنند و کسی دارو را در منزلش انبار نکند.

وی در خصوص افزایش قیمت دارو نیز گفت: طی سالهای گذشته شاید ما دو یا سه بار افزایش قیمت داشتیم و اکنون این تغییرات بیشتر در حوزه داروهای خارجی است و درصد افزایش قیمت در داروهای داخلی مشابه سالهای گذشته است.

رضاپور افزود: در مورد داروهای خارجی هم افزایش قیمت ها اندکی از درصد بالاتری نسبت به قبل برخوردار خواهد بود و افزایش داروهای پرمصرف تر نیز طبیعتا چشمگیرتر خواهد بود.

افزایش درصد بیمه ای داروهای پر مصرف

وی در مورد نیازهای دارویی بیماران خاص و صعب العلاج استان نیز گفت: طی جلسه ای که هفته گذشته برگزار شد، قرار شده است که درصد بیمه ای داروهای پر مصرف و مورد نیاز این بیماران افزایش یابد.

این مسئول افزود: همکاران ما در وزارتخانه در تلاش هستند که با شرکت‌های بیمه‌ای به توافق برسند و درصد پرداختی بیمار کاهش و درصد بیمه‌ای داروهای پر مصرف افزایش یابد، این درصد برای داروهای مختلف متفاوت خواهد بود.

مدیر دارویی و مواد تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: ما هر ساله طی دو مرحله افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی را در قیمت دارو داشتیم و الان نیز بر همین اساس بوده است.

وی در خصوص افزایش قیمت داروهای بیماران خاص و صعب العلاج نیز گفت: افزایش بالاتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد، بیشتر مربوط به داروهای خارجی است، اما اکنون مشابه ایرانی بیش از ۹۰ درصد داروهای مصرفی این بیماران را داریم و تاکیدمان نیز بر این است که بیماران بیشتر نمونه های ایرانی را مصرف کنند؛ هرچند برخی از پزشکان تاکید دارند که بیماران داروهای خارجی را استفاده کنند که هم تهیه آن سخت بوده و هم قیمت آن با توجه به افزایش قیمت ارز افزایش پیدا کرده است.

مردم داروها را در خانه انبار نکنند

مدیر دارویی و مواد تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تاکید کرد: از مردم و بیماران خواهش داریم تا دارویی که شایعه می‌شود در بازار دچار کمبود شده است را در خانه انبار یا احتکار کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این داروها موجود است، اما به صورت قطره چکانی از مرکز در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار می گیرد و دانشگاه نیز به همین صورت آن را در اختیار داروخانه ها قرار می‌دهد و داروخانه نیز مجبور است آن را به همان ترتیب در اختیار بیمار قرار دهد.

 

رضاپور گفت: مردم اجازه دهند این دوره را پشت سر بگذاریم اما این نوید را می دهیم که با این رویه که پیش گرفته ایم، کمبود دارویی نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: در این رویه حتی اگر پزشک دوز بالایی برای مدت طولانی برای یک بیمار تجویز کند بیمار تنها به اندازه نیاز یک یا دو ماهش دریافت خواهد داشت؛ البته مدت مذکور بستگی به داروی تجویز شده نیز دارد و ممکن است تا نیاز سه ماه نیز دریافت کند.

بیماران با نسخه‌های متعدد نمی‌توانند بیش از سهمیه دارو دریافت کنند

این مسئول خاطرنشان کرد: حتی سامانه‌ای به این منظور به وجود آمده که این امکان را که بیمار بخواهد از طریق نسخه‌های متعدد از پزشکان مختلف اقدام به دریافت داروهای مذکور کند را از بین برده است و طبق سامانه و به اندازه نیاز دارویی او - معمولا به مدت یک یا دوماه - دارو دریافت خواهد کرد.

به گزارش مهر، نگاهی به اظهارات فوق بیانگر این موضوع است که در حال حاضر در حوزه دارو و به ویژه داروهای مورد نیاز بیماران خاص و صعب‌العلاج کمبودهایی وجود دارد، اما اگر استنادی نیز به گفته‌های مدیر دارویی و مواد تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه داشته باشیم، قاچاق معکوس دارو در این برهه نیز اثرگذار بوده و فرصت استفاده از داروهای وطنی را نیز از بیماران گرفته است.

احتکار دارو و عرضه آن در بازارهای آزاد نیز از دیگر مشکلاتی است که طی چندماه اخیر بیماران با آن مواجه بوده‌اند و اغلب با حراج تمام سرمایه زندگی‌شان مجبور شده‌اند دارویی را که حق آنهاست و قطعا باید از داروخانه‌ها و مراکز درمانی دریافت کنند در بازارهای آزاد و نزد سودجویان جستجو کنند.

لذا انتظار می‌رود مسئولین در وهله اول شرایطی را فراهم کنند که بیماران و به ویژه بیماران خاص از تخفیفات و امتیازاتی برای تهیه دارو که جزو اصلی‌ترین اقلام مورد نیاز زندگی آنهاست، بهره‌مند شوند و در مرحله بعد تدابیر ویژه‌تری نیز برای پیشگیری از قاچاق دارو واحتکار آن داشته باشند تا بیماران از این سرگردانی رهایی یافته و با کمبود در این زمینه مواجه نشده و به ناچار برای رفع نیازشان به بازارهای آزاد و خرید دارو با قیمت‌های گزاف و غیرواقعی روی نیاورند.

 

 

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار