کد خبر: ۶۸۵۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰ 28 November 2018

آرامگاه ماسولوس یک مقبره ای است که در هالیکارناسوس برای پادشاه ماسولوس، حکمران امپراتوری فارس ساخته شده است. این ساختار به عنوان یک افتخار بزرگ در زیبایی شناسی در نظر گرفته شده و از طرف دیگر Antipater of Sidon آن را به عنوان یکی از عجایب هفت گانه دنیای باستان در نظر گرفته است. از آن زمان به بعد ایده ای در سراسر جهان گسترش یافت تا آرامگاه های بزرگ برای افراد سرشناس ساخته شود که در این مطلب می خواهیم برخی از مشهورترین آرامگاه ها را برشماریم. پس با الی گشت همراه شوید. متاسفانه مقبره مشهور ماسولوس در این لیست قرار ندارد به دلیل اینکه این ساختار عجیب در اثر یک زلزله آسیب دیده و در نهایت توسط اروپایی ها در جنگ های صلیبی در قرن پانزدهم میلادی به طور کامل از بین رفته و تخریب گردید.


کوروش بزرگ و حاکم امپراتوری وسیع ایرانی در قرن ششم قبل از میلاد زندگی می کرده است. مقبره کوروش یکی از مهمترین بناهای یادبود و یکی از مشهورترین آرامگاه ها در منطقه پاسارگاد بوده که پایتخت ایران باستان بوده و اکنون نیز در ایران امروزی واقع شده است. هنگامی که الکساندر به تخت جمشید حمله کرده و آن را مورد غارت و تخریب قرار داد، در ادامه برای ملاقات به ارامگاه کوروش رفته و به یکی از جنگجویانش دستور داد تا وارد بنای یادبود شود. در داخل مقبره او یک تخت طلایی و یک تابوت طلایی با برخی از زیورآلات و سنگ های قیمتی یافت شد. علاوه براین ها یک کتیبه نیز در داخل ارامگاه وجود داشت که روی ان نوشته بود: من کوروش هستم که به ایرانیان امپراتوری کرد و پادشاه آسیا بود. متاسفانه هیچ اثری از این کتیبه تا به امروز پیدا نشده است.


آرامگاه لنین | Lenin Mausoleum
آرامگاه لنین در مسکو به عنوان محل قرارگیری فعلی ولادیمیر لنین می باشد. بدن مومیایی شده او که دیدن آن برای عموم آزاد می باشد از سال ۱۹۲۴ که او درگذشته است در این مکان قرار گرفته. این جسد به طور روزانه نیاز دارد تا مرطوب شده و همچنین نگهدارنده هایی زیر لباس آن تزریق شود. تابوت لنین در دمای ۱۶ درجه نگهداری شده و میزان رطوبت داخل آن بین ۸۰ تا ۹۰ درصد می باشد. هر هجده ماه این جسد برداشته شده و به وسیله مواد شیمیایی به طور کامل شسته می شود. بازدیدکنندگان مجاز نیستند که در این مکان که یکی از مشهورترین آرامگاه ها می باشد عکسی یا فیلم برداری کرده و همچنین اجازه صحبت کردن و سیگار کشیدن را ندارند.

آرامگاه لنین

آرامگاه لنین


آرامگاه همایون | Humayun’s Tomb
آرامگاه همایون امپراتور مغول در سال ۱۵۶۲ میلادی توسط همسرش برنامه ریزی گردید. این به عنوان نخستین مقبره ای بود که به شکل باغ در هندوستان ساخته می شده و همچنین جزء اولین سوابق معماری بعد از مغول ها بود. این آرامگاه در شهر دهلی در کشور هند واقع شده و با الهام از معماری فارسی ارتفاع این آرامگاه به ۴۷ متر می رسد. لایه بیرونی گنبد این مقبره از سنگ مرمر پوشانده شده و بخش داخلی آن با به حجمی غار مانند متصل شده است. در غالب مقایسه در مقابل گنبد سفید رنگ خالص این مقبره مابقی ساختمان از ماسه سنگ های قرمز رنگ ساخته شده است. در حالی که ساخت ساختمان اصلی بیش از ۸ سال به طول انجامید، محل قرار گیری این مکان که یکی از مشهورترین آرامگاه ها می باشد در مرکز یک پارک با طرح ایرانی به وسعت ۳۰ هکتار است.

آرامگاه همایون

آرامگاه همایون

 


قلعه سنت آنجلو | Castel Sant’Angelo
مقبره هادریان که معمولا به نام قلعه سنت آنجلو شناخته می شود ساختمان استوانه ای مستحکمی در رم می باشد که برای اولین بار توسط خود امپراتور رم هادریان به عنوان مققبره ای برای خود و خانواده اش ساخته شد. خاکستر امپراتور هادریان پس از مرگ او در سال ۱۳۸ میلادی به همراه همسرش سابینا و فرزند خوانده اش در این مکان دفن گردید. پس از او سایر امپراتوری های موفق و محبوب نیز در این مکان دفن شدند که آخرین نفر از آن ها کاراکالا می باشد که در سال ۲۱۷ میلادی ثبت شده است. این ساختمان که یکی از مشهورترین آرامگاه ها به شمار می رود بعد ها به عنوان قلعه مورد استفاده قرار گرفته و اکنون نیز به عنوان موزه برای بازدید عموم باز می باشد.

قلعه سنت آنجلو

قلعه سنت آنجلو


آرامگاه جهانگیر | Tomb of Jahangir
آرامگاه جهانگیر مقبره ای است که برای امپراتور مغول که از سال ۱۶۰۵ تا ۱۶۲۷ زندگی می کرده است ساخته شده است. این ساختمان که از مشهورترین آرامگاه ها می باشد در لاهور پاکستان واقع شده است. پسر او ۱۰ سال پس از مرگ پدرش این مقبره را برای او ساخته و آن را در یک باغ جذاب محصور شده با دیوارهای بلند و چهار مناره سی متری قرار داد. داخل این ارامگاه با نقاشی های دیواری و همچنین سنگ مرمر تزیین شده است در داخل آرامگاه یک تابوت از جنس سنگ مرمر قرار گرفته که اطراف آن با گل های موزاییکی پوشانده شده است.

آرامگاه جهانگیر

آرامگاه جهانگیر


حرم امام حسین | Imam Husayn Shrine
حرم حسین ابن علی در شهر کربلا و در کشور عراق واقه شده است و در این محل دومین نوه حضرت محمد پیامبر اسلام در نزدیکی جایی که در نبرد کربلا کشته شده قرار گرفته است. این مقبره از مشهورترین آرامگاه ها و مقدس ترین آن ها برای مسلمانان شیعه بوده و بسیاری از آن ها سالانه به این مکان مراجعه می نمایند. دیوار مرزی این حرم با دروازه های چوبی و دکور شیشه ای محصور شده است. دروازه ها به حیاطی باز می شوند که به ۶۵ اتاق کوچکتر تقسیم می گردند و از داخل و خارج به خوبی تزیین شده است. مقبره امام حسین در داخل ساختاری میله ای شکل و در زیر گنبد طلایی رنگ این آرامگاه قرار گرفته است.

حرم امام حسین

حرم امام حسین


آرامگاه شیروانشاه | Mausoleum of the Shirvanshahs
این آرامگاه بخشی از کاخ شیروانشاه به عنوان بزرگترین بنای دوره شیروان و ابشرون بوده که با معماری آذربایجانی در شهر باکو واقع شده است. این مجموعه علاوه بر مقبره شیروانشاه شامل ساختمان اصلی کاخ، یک عمارت سنگی کوچک، طاق مقبره، یک مسجد و بقایای یک حمام قدیمی می باشد. این یک آرامگاه مستطیل شکل بوده که با گنبدهای شش ضلعی در خارج آن پوشانده شده و روی این گنبدها با ستاره های چند شعاعی تزیین شده است. سلطان خلیل اله اول در قرن پانزدهم برای مادر و پسر خود دستور به ساخت این مقبره طاق مانند نمود.

آرامگاه شیروانشاه

آرامگاه شیروانشاه


آرامگاه شاه زیندا | Shah-i-Zinda
آرامگاه شاه زیندا یکی از مشهورترین ارامگاه ها در آسیای مرکزی به شمار رفته و در بخش شمال شرقی ازبکستان واقع شده است. مجموعه شاه زیندا شامل سه گروه از ساختارهایی است که با چهار گدرگاه گنبدی شکل به یکدیگر متصل شده اند. ساخت اولین ساختمان ها در قرن ۱۱ و ۱۲ میلادی صورت گرفته اما اکثر بناها در سال های قرن ۱۴ و ۱۵ ساخته شده اند. نام شاه زیندا به معنی پادشاه زندگی بوده و بر اساس افسانه ها سر او بریده شده و او سر خود را در دستانش گرفته و به اعماق بهشت رفته است و او در آنجا همچنان در حال زندگی می باشد.

آرامگاه شاه زیندا

آرامگاه شاه زیندا


تاج محل | Taj Mahal
تاج محل که در آگرا و هنودوستان واقع شده است یک آرامگاه عظیم از سنگ مرمر سفید رنگ می باشد که بین سال های ۱۶۳۲ تا ۱۶۵۳ در امپراتوری شاه جهان و برای همسر مورد علاقه او ساخته شده است. تاج محل یکی از زیبا ترین، بزرگترین و مشهورترین آرامگاه ها در جهان بوده و همچنین یکی از شاهکارهای معماری مغول و یکی از شگفتی های هند به شمار می رود. این ساختمان که به قطره اشکی بر گونه ابدی نیز شهرت دارد در واقع بنای یادبودی بوده که یک مجتمع ساختاری می باشد. علاوه بر مقبره سفید رنگی که از سنگ مرمر ساخته شده است این مجموعه شامل چندین ساختمان زیبای دیگر و برخی از منازلی است که با استخرها و باغ های زینتی گسترده و درختان و بوته های گلدار تزیین شده است.

تاج محل

تاج محل


آرامگاه های بسیاری در سراسر دنیا وجود دارند، مکان هایی که شاید هر کدام بر اساس ایده های سازنده خود ساخته شوند اما آن چیزی که در این مطلب مهم در نظر گرفته شده است از نظر میزان وسعت، زیبایی، میزان اهمیت و همچنین تعداد بازدیدکنندگان از آن می باشد. آرامگاه ها همواره احساسی امن را به افرادی که از آن ها بازدید می نمایند ارائه می کند حال اینکه فرد در هنگام بازدید چه دیدگاهی را داشته باشد. پیشنهاد می کنیم که اگر به هر کدام از کشورهای مطرح شده در این مطلب سفر نمودید حتما از این مقبره ها که به عنوان مشهورترین آرامگاه ها در جهان شناخته می شوند دیدن نمایید

برچسب ها: آرامگاه ، مشهور ، جهان ، عکس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار