رئیس جمعیت هلال احمر شیراز گفت: بیستمین «مانور سراسری زلزله و ایمنی مدارس کشور» در روز چهارشنبه (هفتم آذر ماه ) امسال برگزار می‌شود.
کد خبر: ۶۸۴۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲ 27 November 2018

تابناک فارس به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان فارس ، محمد جواد رشیدی اظهار کرد: زمین لرزه پدیده‌ای طبیعی است که عدم آگاهی نسب به آن سبب بروز مشکلات بسیاری بین جوامع می‌شود و یافته‌های علمی نشان می‌دهد واکنش حرکات زمین با سازه‌ و چگونگی عملکرد انسان‌ها در قبل، هنگام و بعد از وقوع این پدیده طبیعی می‌تواند بر میزان خسارات ناشی از آن تاثیر بسیاری داشته باشد در این راستا ایجاد زمینه‌های مناسب در جهت ارتقای سطح آگاهی مردم و فرهنگ‌سازی مناسب برای واکنش صحیح در زمان زلزله می‌تواند بسیار مفید باشد.

وی افزود: ایران با وجود بیش از ۳۰ نوع حادثه طبیعی و سوانح غیرطبیعی در رتبه بالای کشورهای بلاخیز و آسیب‌پذیر جهان قرار دارد و همواره در طول تاریخ متحمل تلفات و خسارات جدی شده، لذا ضرورت توجه به مقوله فرهنگ ایمنی و توسعه آن در بین آحاد جامعه برای داشتن کشوری ایمن دو چندان می‌شود و تدوین برنامه‌های آموزشی علمی در نظام آموزشی کشور از جمله اجرای مانور زلزله و ایمنی و برنامه‌های کاربردی مشابه، زمینه‌ساز توسعه فرهنگ ایمنی و ایجاد آمادگی در سطوح مختلف جامعه و کاهش اثرات این‌گونه حوادث می‌شود.

رشیدی تصریح کرد: با توجه به آسیب‌پذیری کودکان و نوجوانان در برابر صدمات ناشی از زلزله، بخش آموزش همگانی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله برای کاربردی کردن آموخته‌های دانش‌آموزان پیرامون زلزله، از سال ۱۳۷۴ اجرای مانور در سطح مدارس را طراحی کرده است که همه ساله در روز هشتم آذر ماه با همکاری وزارت آموزش و پرورش، علوم، کشور و جمعیت هلال‌احمر و سازمان صدا و سیما برگزار می‌شود و در این راستا در سال تحصیلی جاری، بیستمین مانور سراسری زلزله و ایمنی مدارس کشور در روز چهارشنبه هشتم آذر ماه ۱۳۹۷ و با شعار " مدرسه ایمن – جامعه تاب آور " برگزار خواهد شد.

رئیس جمعیت هلال احمر شیراز خاطرنشان کرد: شعبه شیراز با برگزاری آموزش های قبل از مانور در ۴ ناحیه آموزش و پرورش این شهر و هر ناحیه ۱۰ مدرسه در مجموع در ۴۰ مدرسه مانور برگزار خواهد کرد .

وی اظهار کرد: سومین سالی است که با آموزش اهالی محله های دارای مدارس و درگیر کردن آن ها در این مانورها شکل بهتر و نزدیکتر به واقعیت را اجرا خواهیم کرد تا بتوانیم بهره برداری بهتری در هم نوع یادگیری دانش آموزان و هم آموزش افراد محلی در موقع بروز زلزله داشته باشیم .

رئیس جمعیت هلال احمر شیراز بیان کرد: در صدد هستیم که با تعاملات موجود، طرح مشترک توسعه دادرس و همگانی کردن طرح های آموزش را از طریق دانش آموزان در سطح کلانشهر شیراز اجرایی کنیم و این مهم بغیر از روز ۸ آذر در فواصل مختلف سال تحت عنوان طرح دادرس " دانش آموز آماده در روزهای سخت " در مدارس اجرا می شود .

وی با بیان اینکه در طرح دادرس با سرمایه گذاری روی نوجوانان و تربیت دانش آموزان آماده در روزهای سخت، می‌توانیم جامعه‌ای مطلوب از لحاظ آگاهی داشته باشیم، عنوان کرد: در صدد هستیم که با تعاملات موجود طرح مشترک توسعه دادرس و همگانی کردن طرح های آموزش را از طریق دانش آموزان در سطح کشور اجرایی کنیم.

رشیدی افزود: مانور بیستم به طور (مدرسه هدف) و با حضور مسئولان استانی در مدرسه فرشتگان واقع در بلوار نصر شیراز برگزار می‌شود و کاهش تلفات و خسارات ناشی از زلزله به وسیله ارتقای فرهنگ ایمنی و مقاوم‌سازی، ایجاد آمادگی برای انجام واکنش‌های صحیح و سریع در برابر زلزله و افزایش سطح آگاهی دانش‌آموزان در مورد زلزله و سایر پدیده‌های طبیعی از مهمترین اهداف برگزاری این مانور است.

قابل ذکر است با توجه به پنجشنبه بودن روز ۸ آذر ماه امسال و مواجهه با تعطیلی برخی مدارس با هماهنگی های صورت گرفته امسال این مانور در روز چهارشنبه ۷ آذر برگزار خواهد شد.

برچسب ها: زلزله ، شیراز ، مانور ، مدارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار