عضو شورای شهر شیراز از سنگ اندازی برخی در اجرای پروژه سنگ تنگ سرخ خبر و در خصوص عواقب جبران ناپذیر خسارت سیل هشدار داد.
کد خبر: ۶۸۲۴۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ 21 November 2018

به راستی اگر مطالعات زیست محیطی این سد به درستی انجام شده است و قرار نیست آسیبی متوجه دریاچه مهارلو شود و از طرفی عدم اجرای این پروژه آسیب سیل را افزایش می دهد؛چرا نمی گذارند بشود؟

نکند فرضیه عقب مانده نگه داشتن عمدی فارس و شیراز دست باشد.

نوذر امامی گفت:  ۱۷ سال از زمان تأیید طرح سد تنگه سرخ و آغاز مطالعات ژئوپلتیک و ژئوتکنیکی آن می گذرد ، اما متأسفانه همچنان عده ای عواید این طرح را نادیده گرفته و مدام با اشکال تراشی و سنگ اندازی مشکلاتی برای اجرای این طرح ایجاد می کنند.

وی با بیان اینکه احداث سد تنگ سرخ  به احیای زیست محیطی ، بهداشتی  اقتصادی و گردشگری شیراز کمک می کند اظهار داشت: این احداث، حیات را به دریاچه مهارلو  و رودخانه خشک برخواهد گرداند.

وی ادامه داد:  رودخانه ی خشک با  ۲۷ کیلومتری می تواند به عنوان مهم ترین عنصر طراحی شهری پایدار در زیر حوزه های زیست محیطی و کاهش آلوده جزیره ای و احیای اکوسیستم های پایین دست در خصوص توسعه ی پایدار ایفای نقش کند.

عضو شورای شهر شیراز افزود:اگر در طول تاریخ، ساخت یک سد و یا پروژه ای مشابه بدون مطالعات ژئوتکنیکی و ژئوپلیتیکی و مطالعات پایداری با شکست روبه رو شده است دلیل بر این نیست که طرح دیگری با مطالعات مثبت و عواید بسیار زیاد با شکست روبه رو خواهد شد و با توجه پیشرفت های فن آوری و تکنولوژی باید به علم اعتماد کنیم.

امامی گفت: با کاهش حجم مخزن سد تنگ سرخ  از ۵۰ میلیون مترمکعب به  16.2 حجم سد به اندازه یک طرح آب خیزداری کوچک تنزل یافته به همین دلیل بهتر است دست از اشکال تراشی و سنگ اندازی برداریم و آیا این اشکال تراشی ها به دلیل عدم مشارکت عده ای خاص است؟

عضو شورای شهر شیراز با بیا این مطلب که میزان حجم آبگیری سد تنگ سرخ ۳درصد حجم آب دریاچه مهارلو بوده افزود: سطح آبریزی را که از دریاچه خواهد گرفت کمتراز ۳درصد است و ضمن اینکه حوزه نفوذ وانتقال آب این سد در نهایت به دریاچه مهارلو خواهد رسید بنابراین طرفدار دریاچه مهارلو و دوستداران محیط زیست دراین زمینه نباید نگران باشند.

امامی گفت: از تمام اداراتی که در این سد مشارکت دارند و یا ندارند  خواهش می کنم دست از اشکال تراشی برداریم و همدلانه اقدام نکنند. 

عضو شورای شهر در پایان گفت: از رسانه ها خواهش دارم تا تاریخ امروز را برای این تذکر مهم یادداشت نمایند، زیرا که در صورت بروز سیل به دلیل دست خورده شدن بستر این طرح که پس از اقدام متوقف شده است و از بین رفتن پوشش گیاهی آن منطقه متذکر می شوم که سیلی با میزان ۵۰ درصد قدرت تخریب سال ۱۳۸۰ در شهر شیراز می تواند منجر به ایجاد خسران و ضرر و  زیان جانی و مالی به میزان تخریب ۲ برابر آن زمان منجر شود.

امامی اضافه کرد:احداث تنگ سرخ تحولی عظیم در زمینه زیست محیطی و شهرسازی در شهر زیبای شیراز ایجاد کرده و در رودخانه خشک و باغهای قصرالدشت حیاتی تازه  خواهد داد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
در کجای دنیا چسبیده به یک شهر دو میلیونی سد احداث میکنند؟ اون هم بر روی زمین هایی که به لحاظ ساختار زمین شناسی بشدت مشکل دار و نزدیک یک گسل بشدت خطرناک هستند و توسعه ساخت و سازهای معمولی بر روی آن هم زیرسوال است. طبق معمول دعوا بر سر رانت زمین است و تازه ترین بازیگر این میدان آقای امامی است که با عملکرد خود آبرویی برای شورای شهر نگذاشته اند. از سایت وزین تابناک این انتظار مبرود که قبل از انتشار این مطالب جانبدارانه تحقیق نماید و نظرات مخالف را هم منتشر کند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
سلام .لطفا نمایندگان محترم مجلس فارس وخصوصا در شهر شیراز تدبیری بیندیشند که آب تنگ سرخ از طریق سد به شیراز منتقل شود و همچنین شیرین کردن آب دریای خلیج فارس وانتقال آن به کلان شهر شیراز زیرا استان فارس از خشکسالی واقعا رنج می برد .با تشکر.
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
واقعا شیراز و باغهای شیراز که در شرف نابودیست حیف است و حیف است...
از مسئولین محترم کلان شهر شبراز خواهشمندیم در خصوص احداث و راه اندازی هر چه زودتر این سد که واقعا جان تازه‌ای به شهر زیبای شیراز میبخشد اقدام و طرح ان را عملی کنند...
آخه وقتی تمام مباحثات علمی و راهبردی این پروژه انجام شده، چرا باید این همه سال در روند انجام ان این دست و ان دست شود؟!!
چرا شبراز نباید همانند تهران دریاچه‌هایی مثل چیتگر، آزادی، فشاویه و .... در آن احداث شود، تا هم جان تازه‌ای به باغات این شهر که همیشه سنبل باغ و سرسبزی بوده، داده شود و هم چشم اندازی بی نظیر برای این شهر ایجاد کند و همچنین در خصوص ورزش‌های مفرحی همانند انواع و اقسام رشته‌های قایقرانی، اسکی روی آب، جوانان شیرازی مشغول و از این موقعیت ها استفاده و لذت ببرند...
در خصوص موقعیت سرمایه گذاری و ایجاد شغل زایی در کنار چنین پروژه‌ای که خودبه خود فراهم خواهد شد، هرچه بکوییم کم است.
از مسئولین محترم تقاضا داریم شیراز را از فراهم داشتن چنین موهبتی محروم نفرمایید، وقتی تمام شرایط آن محیاست.
با تشکر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار