کد خبر: ۶۸۲۴۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 21 November 2018

معاون فنی حفاظت محیط زیست استان فارس گفت:استان فارس دارای ۱۱ تالاب محلی، ملی و بین المللی است که روزگاری پذیرای پرندگان مهاجر بود، اما امروز این تالاب‌ها بجز مهارلو و هیرم لارستان که میزان کمی آب دارند، مابقی به بستری خشک تبدیل شده اند.

به گفته مرادی: تداوم خشکسالی در ۱۰ سال اخیر، اثرات مخربی روی محیط زیست داشته و موجب خشک شدن چشمه ها، رودخانه ها، دریاچه‌ها و تالاب‌های استان شده است.به گفته وی پرندگانی شامل درنا، انواع اردک و حواصیل از گونه‌های مهاجر زمستان گذرانی هستند که تاکنون کنار تالاب‌های مهارلو و هیرم و دریاچه‌های پشت سد درودزن وتنگاب مشاهده شده اند.

کافتر، کاریان ،بختگان، طشک، پریشان، کمجان از تالاب‌های مطرح استان است که در گذشته در وضعیت اکوزیستی، گونه‌های ژنتیکی، انواع پرندگان، ماهیان و جانوران نقش مهمی داشته اند.

معاون فنی حفاظت محیط زیست استان فارس معتقد است جهاد کشاورزی استان می‌تواند با ارائه برنامه‌های آموزشی، مدیریت صحیح منابع آبی، شیوه‌های نوین آبیاری و خطرات ناشی از برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی در احیای تالاب‌ها و جلوگیری از نابودی آن‌ها موثرتر باشد.

مرادی با تاکید بر لزوم اصلاح الگوی کشت افزود: ضروری است دستگاه‌های ذی ربط به تغییر الگوی کشت اقدام کنند تا بتوان برای احیای دریاچه‌ها و تالاب‌های فارس گامی بزرگ برداشت.

به گفته کارشناسان محیط زیست فارس، خشکسالی، بارش کم، حفر چاه‌های غیر مجاز، مصرف بی رویه از سفره آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی و سد‌ها از عوامل خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌های فارس است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار