طبق تحقیقات اخیر دانشمندان به این باور رسیده اند که بقایای قاره های باستانی در زیر یخ قطب جنوب دفن شده اند.
کد خبر: ۶۸۲۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ 23 November 2018

تابناک فارس: بر اساس تحقیقات یورگ ایبینگ، دانشمند علوم زمین در دانشگاه کیل آلمان،نقشه جدیدی طراحی شده است که نشان می دهد که قطب جنوب شرق از چندین کرتون(بخشی از پوستهٔ زمین که به پایداری رسیده) تشکیل شده است که در واقع نشان دهنده همان قاره هایی هستند که قبلا وجود داشتند و امروزه محو شده اند.

قاره هایی ک زیر یخ های قطب جنوب دفن شده اند

ایبینگ گفت: "این مشاهدات نشان می دهد که ابرقاره هایی مثل :گاندوانا تجزیه شده و قطعات ریز تر به قطب جنوب و قاره های اطراف متصل می شود.اما در اثر گذر زمان آن دسته از لایه هایی که به سمت قطب جنوب آمده است در دل یخ ها دفن می شوند و در گذر زمان محو می شوند.

قاره هایی ک زیر یخ های قطب جنوب دفن شده اند

ایبینگ گفت، از آنجایی که این قاره ها در یخ به خاک سپرده شده اند و از نظر ها دور هستند، قطب جنوب به عنوان یک نقطه خالی که هیچ قاره ای در آن وجود ندارد در نقشه زمین شناسی مشخص شده است که محققان آژانس فضایی اروپا و ماهواره اقیانوسی (GOCE) از این سطوح خالی برای کار های تخصصی خود استفاده می کنند.

قاره هایی ک زیر یخ های قطب جنوب دفن شده اند

بنابراین ابینینگ و تیم اش از موقعیت استفاده کرده و با کمک داده های دیگر ماهواره ها ضخیم ترین لایه های یخ قطب جنوب را می سوزانند تا به لایه های عمیق رسیده و روی بستر زمین تمرکز کنند.

هنگامی که آنها به بررسی این لایه ها پرداختند شواهدی را کشف کردند که نشان دهنده این بود که ابر قاره گندوانا، بخشی از نیمکره جنوبی بوده و حدود 180 میلیون سال پیش از بین رفته.

قاره هایی ک زیر یخ های قطب جنوب دفن شده اند 

ایبینگ گفت که داده های جدید نشان می دهد پیچیدگی های بیشتری در cratons باستانی قطب جنوب وجود دارد که هنوز هم کشف نشده اند.

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
BABI
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم..
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار