دیابت ملیتوس یا بیماری قند، بیماری متابولیکی مزمنی است که با سوخت و ساز غیرطبیعی کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها همراه است. در بیماران مبتلا به دیابت، هورمون انسولین که در ورود قند از خون به سلول ها و مصرف آن نقش دارد، به قدر کافی ترشح نمی شود و یا پاسخگویی به این هورمون با اشکالاتی مواجه است که بالا رفتن میزان قند در خون و هیپرگلیسمی را به همراه دارد.
کد خبر: ۶۸۲۲۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵ 20 November 2018

تابناک فارس به نقل از برنا:کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه با تقسیم بندی بیماری دیابت به سه نوع یک، دو و دیایت بارداری، گفت: بیماران دیابتی به غیر از قندهای ساده مانند قند و شکر و غذاهایی که مستقیم حاوی اینگونه قندها هستند مانند انواع شیرینی ها، بستنی، مربا، بیسکوئیت، نوشابه و آدامس از تمامی انواع غذاها می توانند در مقادیر متناسب و کنترل شده استفاده کنند.
«مهدیه فرید» با بیان اینکه رژیم غذایی بیماران دیابتی به غیر از مصرف نکردن قند و شکر و غذاهای حاوی آن ها، تفاوت چندانی با رژیم غذایی افراد سالم و غیر دیابتی ندارد، افزود: بر این اساس، رعایت رژیم غذایی در بیماری دیابت به هیچ وجه کاری دشوار و غیرعادی نیست و تمامی مبتلایان به سادگی می توانند با حفظ تنوع غذایی از عهده آن برآیند.
وی با تاکید بر اینکه بیماران دیابتی باید با گروه های مختلف و جایگزین های غذایی آشنا باشند تا بتوانند از رژیم های غذایی متخصصان تغذیه استفاده و در برنامه غذایی خود تنوع ایجاد کنند.
به گفته این کارشناس تغذیه، اضافه وزن و چاقی می تواند سبب بروز بیماری دیابت شود؛ از سوی دیگر، کاهش وزن نیز کمک شایانی به کنترل قند خون می کند، بنابراین افرادی که با اضافه وزن مواجهند می بایست نسبت به کاهش وزن خود به کمک کاهش کالری مصرفی و افزایش فعالیت بدنی اقدام کنند.
وی تاکید کرد: مصرف قند و شکر و غذاهای حاوی آن ها مثل شیرینی، بیسکوئیت، مربا، آدامس و نوشابه در بیماران دیابتی ممنوع است.
فرید توصیه کرد: وعده های غذایی در بیماران دیابتی باید به صورت منظم و در ساعات مقرر مصرف شود؛ چرا که تغییر ساعت صرف غذا سبب نوسان قند خون می شود و در بیماران دیابتی مشکلات فراوانی ایجاد می کند.
مصرف غذاهای روزانه در سه وعده اصلی صبحانه، ناهار، شام و سه میان وعده بین صبحانه و ناهار، بین ناهار و شام و قبل از خواب، دیگر توصیه این کارشناس گروه بهبود تغذیه دانشگاه بود.
نان های مناسب بیماران مبتلا به دیایت
وی همچنین از بیماران مبتلا به دیابت خواست تا از نان های تهیه شده از آرد سبوسدار و با استفاده از خمیرمایه؛ مانند نان سنگگ استفاده کنند.
کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مصرف حبوبات همچون نخود، لوبیا، عدس را به دلیل اینکه فیبر موجود در این غذاها باعث کنترل بهتر قند خون می شود، مورد تاکید قرار داد و گفت: این بیماران لازم است از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ شده پرهیز کنند و بهتر است غذاها بیشتر به شکل آب پز، بخارپز یا کبابی مصرف شود.
فرید، استفاده از گوشت های کم چرب و مرغ و ماهی بدون پوست در وعده های غذایی را به مبتلایان توصیه کرد و افزود: مصرف تخم مرغ هم باید به سه تا چهار عدد در هفته محدود شود.
شیر و لبنیات مصرفی از نوع کم چرب باشد
وی با اشاره به این موضوع که شیر و لبنیات مصرفی می بایست از نوع کم چرب باشد، گفت: میوه و سبزی را به شکل تازه مصرف کنید به دلیل اینکه ویتامین ث موجود در میوه و سبزی تازه، کمک شایانی به کنترل قندخون می کند.
مصرف سالاد و سبزی بدون سس و با چاشنی هایی نظیر آب لیمو ترش یا نارنج تازه و مقدار اندکی روغن زیتون، کاهش مصرف نمک با پرهیز از آوردن نمکدان بر سر سفره و کاهش افزودن نمک به غذا سر سفره و پرهیز از مصرف غذاهای آماده و کنسروی که همگی حاوی مقادیر زیادی نمک، شکر یا چربی هستند، دیگر توصیه های این کارشناس تغذیه بود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار