عوامل بسیاری در سلامت مواد غذایی مصرفی شما موثر است که ممکن است باعث آلودگی غذاها و همچنین بیماری شما شود. زنان به دلیل اینکه در برهه ای از زمان باردار می شوند و زایمان را تجربه می کنند باید بیشتر مراقب سلامت خود باشند. امروز در این بخش از نیک صالحی میخواهیم درباره مواد غذایی با شما صحبت کنیم که باعث کاهش قدرت باروری زنان خواهد شد. با ما همراه باشید
کد خبر: ۶۸۲۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱ 20 November 2018

دلایل کاهش قدرت باروری زنان
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:کامران باقری لنکرانی، گفت: مطالعات نشان داده است مصرف برخی غذاها و نیز نوع بسته بندی و فرآوری آنها بر سلامت زنان به ویژه در بحث نازایی و یائسگی زودرس اثرگذار است و در هفتمین سمینار بین المللی سلامت زنان، توجه ویژه ای نسبت به آسیب هایی که غذا و مواد غذایی بر سلامت زنان تحمیل می کند، خواهیم داشت.

کاهش قدرت باروری زنان
مواد غذایی موثر بر کاهش قدرت باروری زنان
رئیس هفتمین سمینار بین المللی سلامت زنان، افزود: به عنوان مثال باید از مصرف پلاستیک ها در بسته بندی غذاها اشاره کنیم. در حال حاضر اغلب مردم ، فقط عوارض پلاستیک ها بر محیط زیست را برجسته می بینند، این درحالی است که نقش آنها در بیماری های غیر واگیر بسیار جدی است و باید در این رابطه اطلاع رسانی شود.

به گفته لنکرانی، برخی گزارش ها حاکی از افزایش موارد نازایی است که این موضوع را می توان با توجه به نوع غذا، شکل بسته بندی و نگهداری آنها دنبال کرد.

وی ادامه داد: نحوه آماده سازی غذا نیز از موضوعات مهمی است که آگاهی دادن در مورد آن می تواند زمینه ساز سلامت زنان و خانواده ها شود. به عنوان مثال، در رابطه با تهیه و مصرف شورها که مصرف آن در سفره ایرانی ها معمول شده، باید تلاش شود که فرهنگ تولید آن به گونه ای شود که ۲ درصد نمک جایگزین ۴ درصد نمک شود.

غذاهایی برای کاهش قدرت باروری زنان
وی افزود: یکی دیگر از مهم ترین موضوعاتی که در رابطه با سلامت زنان مطرح است، بحث باورهای نادرست در حوزه سلامت است که متاسفانه آسیب های شدیدی را بر زنان و دختران جوان تحمیل کرده است.

لنکرانی تصریح کرد: در واقع زنان به دلیل توجهی که به مباحث زیبایی، لاغری، تناسب اندام دارند، ناخواسته قربانی اهداف اقتصادی بنگاه های داخلی و خارجی می شوند.

وی ادامه داد: برخی از این موارد را می توان در باشگاه های ورزشی و سالن های آرایش مشاهده کرد که زنان به امید تامین و بهبود سلامت خود، به سمت تغذیه نادرست یا مصرف غیر منطقی برخی مکمل ها یا دخانیات سوق داده می شوند.

لنکرانی تاکید کرد: در حاشیه این سمینار، دو کارگاه ویژه برگزار خواهد شد که یکی در رابطه با سلامت جنسی زنان و دیگری در رابطه با مراقبت های حاشیه ای زایمان است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت، در پایان از برگزاری هفتمین سمینار بین المللی سلامت زنان در شیراز خبر داد و گفت: در این سمینار، بسیاری از موضوعاتی که سلامت زنان را تهدید می کند مورد بازبینی و همفکری قرار می گیرد.

بد نیست بدانید افزایش سن چگونه بر کاهش قدرت باروری زنان تاثیر می‌گذارد؟
شما هم ممکن است مانند بسیاری از زنان دیگر، تصمیم برای باردار شدن را به تأخیر انداخته باشید و حالا که وارد ۳۰ سالگی شده‌اید، نگران این موضوع باشید که تا چه سنی هنوز قدرت باروری خواهید داشت. اوج باروری زنان بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی است و بعد از آن قدرت باروری آن‌ها به مرور کمتر می‌شود. با این حال جای نگرانی نیست، مادامی که ذخایر تخمک کافی داشته باشید، شانس باروری در شما وجود دارد. در این مطلب با تأثیر افزایش سن در قدرت باروری زنان آشنا خواهید شد.

کاهش قدرت باروری زنان
عوامل موثر بر کاهش قدرت باروری زنان
بیشترین قدرت باروری زنان در سن ۲۰ تا ۲۵ سالگی است. با ورود به ۳۰ سالگی قدرت باروری شروع به کاهش می‌کند. با افزایش سن، از شروع اقدام به بارداری تا باردار شدن زمان بیشتری طول می‌کشد و حتی ممکن است برای باردار شدن با مشکل مواجه شوید. قدرت باروری زنان از حدود ۳۰ سالگی شروع به زوال می‌کند و از سن ۳۵ سالگی با شیب سریع‌تری کاهش می‌یابد. هرچه سن بالاتر می‌رود، احتمال بارداری کاهش می‌یابد و نازایی بیشتر می‌شود.

همچنین بخوانید : چه چیزهایی دخل باروری مردان را می‌آورد؟
پزشکان معتقدند که بهتر است پیش از رسیدن به سن ۳۵ سالگی باردار شوید. بیشتر زنان قادرند در سن ۳۵ سالگی به شکل طبیعی باردار شوند و نوزاد سالمی به دنیا بیاورند، اما پس از سن ۳۵ سالگی، درصد زنانی که دچار نازایی، سقط جنین و نقص در کودک می‌شوند، افزایش پیدا می‌کند. توان باردار شدن زنان در سن ۴۰ سالگی به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد.

افزایش سن و قدرت باروری زنان
اگرچه درصد بسیار زیادی از زوج‌ها در طول یک سال اقدام مداوم موفق می‌شوند، اما اگر پس از یک سال داشتن رابطۀ جنسی مداوم یعنی دو یا سه بار در هفته هنوز باردار نشده‌اید، باید به پزشک مراجعه کنید و اگر سن شما بالای ۳۵ سال است، بعد از گذشت شش ماه اقدام و باردار نشدن، بهتر است هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم را انجام بدهد.

تأثیر سن در باروری مردان با زنان متفاوت است و مردان مدت زمان بیشتری قدرت باروری خواهند داشت، اما با این حال باروری مردان نیز مانند زنان با افزایش سن کاهش می‌یابد. با وجود اینکه بسیاری از مردان تا سن ۵۰ سالگی و حتی بیشتر قدرت باروری دارند، اما کیفیت اسپرم در آن‌ها با افزایش سن کم خواهد شد.

دو دلیل شایع ناباروری در زنان، مشکلات تخمک‌گذاری و انسداد لوله‌های رحم است. افزایش سن باعث افزایش احتمالی مشکلات تخمک‌گذاری در زنان می‌شود

مشکلات بارداری در سن بالا
علاوه بر آن که افزایش سن باعث کاهش قدرت باروری می‌شود، سن بالا می‌تواند مشکلات دیگری را نیز در بارداری به همراه داشته باشد. اگرچه درصد زنانی که بعد از ۳۵ سالگی، یک بارداری راحت و سالم داشته‌اند بسیار زیاد است، اما بهتر است مشکلات احتمالی را نیز در نظر داشته باشید.

بارداری بالای ۳۵ سال در ردیف بارداری‌های در معرض خطر محسوب می‌شود. بارداری در معرض خطر نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای در دوران بارداری است. همچنین اگر می‌خواهید بعد از ۳۵ سالگی باردار شوید، نکتۀ دیگری که باید بدانید این است که احتمال چندقلوزایی در شما بیشتر خواهد بود. در حقیقت هرچه سن بالاتر می‌رود، از آنجا که بدن هورمون محرکۀ فولیکول یا FSH بیشتری برای تخمک‌گذاری ترشح می‌کند، احتمال بارداری دوقلو‌های ناهمسان نیز بیشتر می‌شود.

تولید بیشتر این هورمون به دلیل تعداد کمتر تخمک‌های زنده و باقی‌مانده در تخمدان‌هاست. ترشح بیش از اندازۀ هورمون FSH باعث می‌شود که بیشتر از یک فولیکول تکامل پیدا کند و بیش از یک تخمک آزاد شود که در نتیجه این امر منجر به تشکیل بیش از یک تخمک بارور و بیش از یک جنین خواهد شد.

شاید از تصور داشتن دوقلو خوشحال شوید؛ حتی برخی از زنان معتقدند داشتن دوقلو باعث می‌شود که خانوادۀ ایده‌آل خود را در یک بار بارداری به دست بیاورند، اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که بارداری چندقلو نیز یکی از فاکتور‌های بارداری پرخطر محسوب می‌شود که نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای در طول بارداری دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار