باقری لنکر‌انی گفت:در خصوص انتخاب موادغذایی‌ در خانوار گفت: یکی از مشکلات ما انتخاب موادغذایی‌ کم ارزش و ناسالم است که نشان می‌دهد خانواده‌های ایرانی قیمت بیشتری برای غذای ناسالم در برابر غذای سالم و مفید پرداخت می‌کنند.
کد خبر: ۶۷۹۸۹۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴ 14 November 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:کامران باقری لنکر‌انی رئیس هفتمین سمینار بین‌المللی زنان و مخاطرات طبیعی در نشست خبری کنگره بین‌المللی سلامت زنان که 30 آبان در شیراز برگزار می‌شود، اظهار کرد: امسال هفتمین دوره از سمینار سلامت زنان با محوریت مخاطرات محیطی و سلامت زنان در شهر شیراز برگزار می‌شود.
وی گفت: زندگی مدرن‌ شهری و تغییرات فناوری همه را در معرض‌ مخاطرات محیطی‌ قرار می‌دهد به خصوص برای بانوان که در دوران بارداری هستند، آسیب زاست و جنین را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

لنکرانی در ادامه بیان کرد: مطالعات نشان می‌دهد که در برنامه‌ریزی برای سلامت خانواده‌، زنان در محوریت قرار دارند زنی که سالم باشد تمام ابعاد اجتماعی، معنوی و اقتصادی خانواده نیز سلامت است و ترویج رفتارهای سلامت در خانواده به خانم‌ها ارتباط دارد به همین دلیل محوریت سمینار امسال را مخاطرات محیطی و سلامت زنان در نظر گرفته‌ایم.

ارسال 450 مقاله به دبیرخانه سمینار زنان و مخاطرات طبیعی
رئیس سمینار سلامت زنان تصریح کرد: 450 مقاله به دبیرخانه سمینار ارسال شده که از این تعداد 330 عدد به عنوان پوستر برگزیده شده است و 40 سخنران داخلی و خارجی در این سمینار حضور دارند.

وی گفت: جهاد کشاورزی، دانشگاه UCL آمریکا، سازمان کنفرانس اسلامی یا آیسسکو‌، سازمان غذا و دارو، فرهنگستان علوم پزشکی ایران و مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از حامیان این سمینار هستند.

لنکرانی‌ با اشاره به اینکه بخشی از مخاطرات محیطی، مخاطرات تغذیه‌ای هستند، بیان کرد: عامل اصلی چاقی در کشور مصرف بالای کربوهیدرات است در حالی که برخی متخصصان‌ این عامل را به اشتباه چربی می‌دانند و بیشتر تمرکز آنها بر روی کاهش وزن و کاهش توده چربی بدن است که یکی از نقش‌های این سمینار آگاه‌سازی آنان است.

وی اظهار کرد: در زمینه تغذیه با مشکلات دیگری از جمله باقی مانده سموم و کودهای شیمیایی‌ در موادغذایی‌ رو به رو هستیم که خوشبختانه‌ وزارت جهاد کشاورزی با همکاری وزارت بهداشت اقدامات مؤثری را انجام داده‌اند و برخی سمومی که در این زمینه مشکل ساز هستند را از بازار حذف کرده‌ایم اما هنوز مواردی را به صورت قاچاق مشاهده می‌کنیم.

روش غلط خانواده‌های ایرانی در انتخاب مواد غذایی
این استاد دانشگاه در خصوص انتخاب موادغذایی‌ در خانوار گفت: یکی از مشکلات ما انتخاب موادغذایی‌ کم ارزش و ناسالم است که نشان می‌دهد خانواده‌های ایرانی قیمت بیشتری برای غذای ناسالم در برابر غذای سالم و مفید پرداخت می‌کنند.

وی در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات انتخاب ماهی در سبد خانوار است به خصوص ماهی دریا که حاوی ید و مصرف آن برای خانم‌ها ضروری است به عنوان مثال تحقیقاتی انجام شده که ماهی‌هایی که چربی بالایی دارند مثل کوسه ماهی حاوی فلزات سنگی هستند و این برای خانواده به خصوص زنان باردار خطرناک است بنابراین یکی از اهداف ما در این سمینار آگاه‌سازی متخصصین و عامه مردم در انتخاب غذای سالم است.

این استاد دانشگاه در مورد خطرات مصرف دخانیات و الکل بیان کرد: یکی از مخاطرات محیطی در زنان مصرف دخانیات است آمارها نشان می‌دهد 4 درصد زنان دخانیات مصرف می‌کنند در این باره آمار مصرف قلیان در خانم‌ها رو به افزایش است که بیشتر برای آنان جنبه تفریحی دارد، در این موضوع نکته‌ قابل تأمل مضرات دخانیات برای جنین است و در بسیاری از موارد در بانوان موجب تغییرات ژنتیکی می‌شود.

لنکرانی تصریح کرد: مصرف الکل در کشور ما نسبت به بسیاری از کشورهای جهان کمتر است و همین آمارها رو به افزایش است عمده اثر الکل در سلامت ایرانیان بر روی سلامت، ایجاد سرطان و تصادفات جاده‌ای است که در این کنگره به آن پرداخته می‌‌شود.

آلودگی ششمین عامل مرگ و میر ایرانیان
وی بیان کرد: مبحث بعدی که در این کنگره به آن پرداخته می‌شود بحث آلودگی هوا است که در ایران به عنوان ششمین عامل مرگ شناخته شده است البته این آمار در مقایسه با کشورهایی چون عربستان که 27 درصد است بسیار کمترو در حدود 20 درصد است اما متأسفانه آثاری ماندگار در سلامتی انسان است.

لنکرانی‌ رئیس هفتمین سمینار بین‌المللی سلامت زنان در پایان اظهار کرد: در این سمینار کمیسیون حقوق بشر با قوه قضاییه‌ گزارشاتی در خصوص این مخاطرات و رابطه آن با حقوق شهروندی خواهد داد و ظرفیت‌های قانونی برای مقابله با مخاطرات محیطی مورد بحث قرار می‌گیرد زیرا برخی از این مخاطرات به دلیل سود اقتصادی به مردم تحمیل می‌شود و باید با همکاری سازمان‌های مربوطه قدمی برای جلوگیری از این مخاطرات طبیعی برداشته شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار