استاندار فارس گفت: باید بر نقش خانواده، زنان و جوانان در ساختن فردایی بهتر و تحکیم بنیان‌های جامعه مدنی جهانی تأکید نماییم، افزود: خانواده بستر بی‌بدیل رشد جامعه بشری و اعتلای شخصیت فردی و اجتماعی انسان است که متأسفانه در روزگار ما به خصوص در جهان صنعتی، پایه‌های خانه و خانواده به شدت لرزان شده و خطر فروپاشی آن تهدید بزرگی برای زندگی سالم مادی، معنوی و عاطفی بشر است.
کد خبر: ۶۷۹۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ 14 November 2018

تابناک فارس به نقل از شی رازه:اسماعیل تبادار در کنگره بین المللی سلامت برای صلح در شیراز گفت: چراغ هستی آدمی با تمنای رستگاری روشن است و جوهر پیام پیامبران الهی و موضوع آموزش حکیمان و مربیان برجسته بشر نیز چیزی جز رستگاری نبوده است.

وی ادامه داد: آنچه در ساحت پیدای تاریخ، دل را می‌آزارد، محرومیت و سیاه‌بختی آدمیان است؛ محرومیت زنان و مردان و کودکانی که اسیر هوای قدرت‌های حاکم بوده اند و به رغم تاسیس سازمان ملل متحد که از دستاوردهای مثبت بشری است، از صلح واقعی مبتنی بر عدالت کمتر اثر دیده اند.

نماینده عالی دولت در استان فارس با تاکید بر این که وضعیت در جهان عقب‌ نگه داشته شده، اسفبار‌تر است و بسیاری از مردم این بخش جهان دچار قحطی، بی‌سوادی و بیماری اند، گفت: بررسی شرایط امروز آدمیان نشان می دهد که وضع سلامت جهان خوب نیست.

ریشه واقعی صلح در برقراری عدالت در جهان است

تبادار به پابرجایی فقر گسترده، میلیونها بی خانمان و مهاجر، پدیده روزافزون بیکاری و افزایش رفتارهای شرارت بار همچون بزهکاری و قاچاق مواد مخدر اشاره کرد و افزود: وحشت از خشونت هایی که اکنون نقاط مختلف جهان از جمله سوریه و یمن را درمعرض خطر قرار داده است تا شیوع تروریسم در دنیا، همگی نشانه هایی از ضعفها و نارسایی ها و اوضاع و احوال بد است که علـت بسـیاری از آنها، صرف نظر از خودکامگی حاکمان جور، بی توجهی به ریشـه واقعـی صـلح، یعنی برقراری عدالت در جهان است.

استاندار فارس با بیان این که بـرای صـلح جهانی، باید به آرمان دیرپای بشریت، یعنی عدالت، پاسخ گفت، اظهارکرد: مهمترین اصل صلح پایدار که به کرات مورد توجه قرار گرفته، دعوت به دوستی است.

تبادار با اشاره به این که جنگ و خشونت ریشه در فزون طلبی انسان هایی دارد که از نعمت عدالت و انسان دوستی بی بهره اند، یادآور شد: اکسیر اعظم که کیمیاگران در پی آن بودند، محبت و صلح است، همان چیزی که جوهر ادیان بوده و جالب تر آنکه بهشت جاودان از نظر قرآن مجید، خانه صلح یا دارالسلام است و پیامبر اسلام، پیامبر صلح و محبت و عدالت است.

توسعه فرهنگ صلح نیازمند پذیرش نقش سازنده ملت‌هاست

نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان این که در جهان کنونی که آکنده از منازعات و درگیریهای گسترده در سطوح ملی و منطقه ای است، صلح و آشتی و متعاقباً ترویج و آموزش فرهنگ آن، گمشده ای است که باید آن را در اعماق تار و پوِد آیین، رسوم و فرهنگ هر ملت با بهره گیری از فرآیند نظام آموزشی و تربیتی آن جامعه جستجو کرد، گفت: توسعه فرهنگ صلح نیازمند پذیرش نقش سازنده ملت‌ها و پرهیز از سلطه‌طلبی، یک جانبه‌گرایی، تقلیل و حذف است.

وی تصریح کرد: رویای جهان تک قطبی و تحت قیمومیت یک قدرت، جز پنداری باطل و نشانه عقب‌ماندگی صاحبان این پندار از سیر تاریخ نیست.

استاندار فارس با بیان این که ما مسلمانیم و در قرآن‎ آمده‌‌‎ است‎ که ‎رسالت‎ همه پیامبران دعوت‌‎ انسانها به‎ برقراری‎ عدالت است، ادامه داد: ما ایرانی‎ و از نوادگان کورش‎ کبیر هستیم که‎ 2500 سال‌‎ قبل در جهانی پر از قساوت و خشونت یک امپراتوری بر مبنای صلح و عشق بنا کرد و کتیبه‎‌اش‎ یکی از مهم ترین اسنادی‎ است‎ که‌‎ در تاریخ‎ حقوق‎ بشر باید مورد مطالعه قرار گیرد.

تبادار با اشاره به این که تمدن‌‎ و فرهنگ‎ ایران با بشردوستی‎ و ترویج‎ تسامح ‎و مدارا وپرهیز از خشونت‌‎ و خونریزی‎ و جنگ‎ آمیخته‌‎ و ممزوج‎ شده است، گفت: ستارگان آسمان ادب‎ ایران به ویژه ادبیات‎ عرفانی‎ ما از حافظ و مولوی‌‎ وعطار گرفته‎ تا سعدی و ناصر خسرو، سنایی‌‎ و نظامی نمایندگان‌‎ این فرهنگ‎ بشردوستانه‎ هستند.

نماینده عالی دولت در استان فارس با تاکید بر این که صلح تمام‌عیار، علاوه بر صلح میان انسان‌ها شامل صلح میان انسان و طبیعت نیز می‌شود، اظهار کرد: انسان باید از غلبه و استیلا بر طبیعت دست بردارد و در آینده، بیشتر بر هماهنگی میان انسان و طبیعت تأکید کند؛ حفظ محیط‌ زیست به مثابه میراث مشترک طبیعی از مهم‌ترین اولویت‌های قرن آتی است.

پایه‌های خانه و خانواده لرزان شده است

وی با بیان این که باید بر نقش خانواده، زنان و جوانان در ساختن فردایی بهتر و تحکیم بنیان‌های جامعه مدنی جهانی تأکید نماییم، افزود: خانواده بستر بی‌بدیل رشد جامعه بشری و اعتلای شخصیت فردی و اجتماعی انسان است که متأسفانه در روزگار ما به خصوص در جهان صنعتی، پایه‌های خانه و خانواده به شدت لرزان شده و خطر فروپاشی آن تهدید بزرگی برای زندگی سالم مادی، معنوی و عاطفی بشر است.

استاندار فارس تصریح کرد: همت جهانی باید برای مقابله با خطر فروپاشی خانواده ها برانگیخته شود تا مبادا چراغ این کانون گرم محبت و عاطفه و تربیت، در برابر تندبادهای سرد سودطلبی و هوس‌پرستی و ظاهربینی به خاموشی گراید.

تبادار با اشاره به این که صلح واقعی به مفهوم نبود جنگ به شرایطی آرام، بی‌دغدغه و خالی از تشویش، اطلاق می‌شود که حاصل صلح درونی است، ادامه داد: حرص، کینه‌توزی و خودخواهی علت اصلی خشونت و جنگ است و تا زمانی که افراد جامعه با چنین ضد ارزش‌های اخلاقی رفتار می‌کنند نمی‌توان امید صلح و سلامت از آن جامعه داشت.

نماینده عالی دولت در استان فارس افزود: قرآن صلح واقعی را صلح و سلم ایمانی و درونی و عدم پذیرش خطوات و وسوسه های شیطانی میداند و ایمان به خداوند را زمینه ساز ورود در صلح حقیقی وپایدار ذکر میکند.

تا زمانی که عدالت برقرار نشود صلح پایدار آرمانی خام است

تبادار افزود: متأسفانه امروزه علی رغم تصویب اسناد بین المللی و فعالیت بسیاری از صلح طلبان همچنان شاهد افزایش جنگ و خشونت در سراسر جهان هستیم و واقعیت جامعه بین المللی نشان میدهد تـا زمـانی کـه عـدالت در سـطح داخلی پیاده نشود و الگوهای آن در قالب یک فرهنگ ارزنده به سـطح بـین المللـی انتقـال نیابند، صلح پایدار آرمانی خام بیش نخواهد بود.

وی با بیان این که برنامه سازمان جهانی بهداشت با عنوان" سلامت به مثابه پلی برای صلح" و هم چنین تلاش های سازمان پزشکان بدون مرز و سازمان ملل متحد تا حدودی توانسته است نشان دهد که این رویکرد می تواند در صلح گستری بسیار موفق باشد، گفت: ارزش های انسانی و اخلاقی پزشکی و جایگاه مورد احترام فعالان و سازمان های عرصه سلامت در میان مردم، ایجاب می کند متخصصان سلامت برای صلح گستری و توسعه گفتمان صلح به عنوان یکی از مسئولیت های مهم حرفه ای خود تلاش کنند و ضمن توجه به امر درمان و کاهش آلام بیماران بتوانند در رسیدن به جامعه سالم موثر باشند.

تبادار با اشاره به این که کارکنان حوزه سلامت می توانند خلاقانه از هر ساز و کاری که در دسترس آنهاست برای کاهش رنج انسان از جنگ استفاده کنند و این تفکر را ترویج نمایند که با جنگ به عنوان یک مساله بزرگ سلامت عمومی و از راه پیشگیری رفتار شود، افزود: پیشگیری از جنگ و پیامدهای آن باید در برنامه درسی رشته های دانشگاهی مرتبط گنجانده شود.

نماینده عالی دولت در استان فارس تصریح کرد: لازم است ضمن توجه به سلامت عمومی در کشور بر رسالت فعالان این حوزه در تامین و تقویت عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، به خصوص ترویج فرهنگ صلح و دوستی تاکید داشته باشیم و با تکیه بر غنای فرهنگی و انسانی خویش تلاش نماییم تا فرصتی برای گسترش این گفتمان در سطح جهان ایجاد کنیم.

 تعدادی از دانشجویان حاضر در این مراسم با در دست داشتن دستنوشته‌هایی خواستار پایان دادن به جنایات جنگی در کشورهای یمن و سوریه شدند.

 

نخستین کنگره بین المللی سلامت برای صلح با حضور صاحب‌نظران و فعالان اجتماعی و فرهنگی و استادان دانشگاه شامگاه سه شنبه 22آبان‌ماه جاری در شیراز آغاز به کار کرد.
شبکه‌سازی سازمان‌های غیردولتی برای صلح از طریق سلامت، همکاری بین‌المللی سازمان‌های سلامت‌محور برای صلح، نقش دولت‌ها و نظام‌های ملی سلامت در ایجاد صلح، ارزش‌های انسانی، اخلاق پزشکی و صلح‌گستر، نقش متخصصان سلامت در صلح گستری و سلامت برای صلح در خاورمیانه ازجمله محور‌های اصلی این کنگره است. این کنگره روز جمعه 25 آبان ماه جاری به کار خود پایان می دهد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار