کارشناس ارشد اپیدمولوژی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت:دیابت منجر به سکته قلبی، نابینایی، قطع عضو، سکته مغزی و نارسایی کلیه می شود.
کد خبر: ۶۷۹۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷ 13 November 2018


تابناک فارس به نقل از ایرنا:زینب حیدری سه شنبه به مناسبت هفته ملی دیابت  اظهارداشت:هایپرگلیسمی یا افزایش قند خون، شایعترین علامت دیابت کنترل نشده است ودرطول زمان منجربه آسیب های جدی به بسیاری از دستگاه های بدن، به ویژه اعصاب و عروق خونی می شود.
وی بیان کرد:علائم این بیماری شامل دفع بیش ازحد ادرار (پرادراری)،تشنگی (پرنوشی)،گرسنگی دائمی (پرخوری)، کاهش وزن، تغییرات بینایی و خستگی است.
وی با اشاره به اینکه این علائم ممکن است به طور ناگهانی رخ دهد اضافه کرد: برای کمک به جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 و عوارض آن باید به وزن نرمال بدن دست یافت.
حیدری بیان کرد:افزایش میزان فعالیت بدنی بدین منظور حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط به طور منظم حداقل پنج روز در هفته باید انجام پذیرد ضمن اینکه فعالیت بدنی بیشتر برای کنترل وزن الزامی است.
به گفته وی مداخلات امکان پذیری همچون کنترل قند خون ،کنترل فشار خون، مراقبت از پا و کنترل چربی خون برای تنظیم سطح کلسترول باعث صرفه جویی در هزینه های افراد دیابتی می شود.
دیابت یک بیماری مزمن است و زمانی رخ می دهد که لوزالمعده انسولین کافی تولید نمی کند یا بدن به طور موثر از انسولین تولید شده نمی تواند استفاده کند.
اسامی روزهای هفته ملی دیابت چنین است: شنبه 19 آبان دیابت، رسانه و خانواده،یکشنبه 20 آبان دیابت، آموزش و خانواده،
دوشنبه 21 آبان دیابت، تغذیه و خانواده، سه شنبه 22 آبان دیابت، سازمان های مردم نهاد و خانواده، چهارشنبه 23 آبان دیابت، غربالگری و خانواده، پنجشنبه 24 آبان دیابت، مشارکت های محلی و خانواده،جمعه 25 آبان دیابت، فعالیت بدنی و خانواده.
شهرستان فسا در فاصله 130کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

برچسب ها: بهداشت ، دیابت ، پزشکی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار