رییس مرکز سیاستگذاری سلامت استان فارس گفت: کشیدن سیگار،استنشاق هوای آلوده، به کار بردن بی رویه ظروف پلاستیک و مصرف خودسرانه برخی گیاهان دارویی بلای جان بانوان است و در افزایش مرگ آنها تاثیر مستقیم می گذارد.
کد خبر: ۶۷۹۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶ 13 November 2018


تابناک فارس به نقل از ایرنا:دکتر کامران باقری لنکرانی سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه 30 آبان هفتمین کنگره بین المللی سلامت بانوان در شیراز برگزار می شود گفت: در این کنگره در قالب 40 سخنرانی عوامل خطرساز بیان شده و برخی از عوامل دیگر که سلامت بانوان را تهدید می کند به بحث گذاشته می شود.
رئیس مرکز سیاستگذاری سلامت استان فارس بیان کرد: از جمله مواردی که سلامت بانوان را تهدید می کند مصرف الکل است، در 20 درصد از حوادث رانندگی منجر به فوت ردپایی از مصرف الکل دیده شده است ، بانوان در این زمینه کمتر از مردان الکل مصرف می کنند اما روند مصرف افزایشی است.
لنکرانی همچنین نسبت به مصرف بی رویه ظروف پلاستیکی و استفاده بیش از حد و خودسرانه از گیاهان دارویی هشدار داد و گفت: اگر مصرف گیاهانی مثل گل گاوزبان بیش از یکبار در هفته انجام شود چه بسا منجر به نارسایی کبدی یا حتی منجر به ضرورت پیوند کبد شود.
وی کشیدن سیگار را از دیگر دلایل مرگ بانوان دانست و اضافه کرد:حتی مشاهده شده که روند مصرف سیگار و قلیان در بانوان باردار نیز روز به تزاید است، این روند برای سلامت بانوان بسیار خطر آفرین است و 4 درصد از مرگ و میر های ناشی از اختلالات تنفسی در کشور در بین بانوان میان سال مصرف کننده دخانیات ثبت شده است.
لنکرانی همچنین بر لزوم دقت نظر در رعایت برنامه غذایی تاکید کرد و افزود: هر غذای گران قیمتی لزوما غذای سالمی نیست ، بانوان در این زمینه باید دقت بیشتر کنند و از مصرف خوراک های به ظاهر سالم و گران قیمت پرهیز کنند،برخی از ماهی ها از جمله ماهی کوسه بسیار گران قیمت و چرب است، رسوب فلزات و سموم در این نوع ماهی می تواند عامل مرگ باشد.
وی همچنین بر لزوم ضرورت استنشاق هوای پاک به ویژه برای بانوان در سنین میانسالی تاکید کرد و گفت : 20 درصد از مرگ ناشی از بیماری های تنفسی ریشه در هوای آلوده دارد ، عربستان در این زمینه با 27 درصد و قطر با 37 درصد از کشور ما شرایط نامناسب تری دارند.
رئیس مرکز سیاستگذاری سلامت استان فارس همچنین گفت : در هفتیمن کنگره سلامت بانوان که از 30 آبان تا یکم آذر در شیراز برگزار می شود 40 سخنرانی و 330 مقاله ارائه می شود و دانشگاه UCL آمریکا نیز در ارائه مطالب علمی مشارکت دارد.

** شایعات در باره تعطیلی مرکز سیاستگذاری سلامت فارس بی اساس است
وی شایعات اخیر درباره توقف فعالیت یا تعطیلی مرکز سیاستگذاری سلامت فارس را بی اساس خواند و گفت: این مرکز با حضور متخصصان با قوت و مثل روال گذشته به فعالیت علمی ، پژوهشی و سیاستگذاری در حوزه سلامت ادامه می دهد.
باقری لنکرانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مرکزی طی سالهای گذشته ده ها کنگره و همایش ملی و بین المللی برگزار کرده که منشاء اثر بوده و اثرات برخی از اقدامات این مرکز منجر به اصلاح شیوه های غلط و همچنین جایگزینی روش های درست شده است.
رئیس مرکز سیاستگذاری سلامت استان فارس اضافه کرد: از جمله رویکردهایی که با ورود و دخالت مرکز سیاستگذاری سلامت در استان فارس اصلاح شد برگزاری کنگره های مربوط به سوانح و حوادث جاده است که در سالهای گذشته این رویکرد موجب شد مرگ و میر عابر پیاده در شیراز که روندی صعودی داشت متوقف شود و در سال گذشته به صفر برسد.
لنکرانی همچنین به برخی از شایعات مبنی بر خروج متخصصان از این مرکز پاسخ داد و گفت: متخصصان و برنامه ریزان حوزه سلامت در مرکز سیاستگذاری همچنان فعال هستند و از آن خارج نشده اند.
طی روزهای گذشته شایعاتی مبنی بر اختلاف نظر رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با رئیس مرکز سیاستگذاری سلامت در این استان در محافل رسانه ای شکل گرفت و افرادی ادعا کردند لنکرانی قصد خروج از مرکز سیاستگذاری دارد.
مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت (HPRC) وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1388در شیراز، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز با ریاست کامران باقری لنکرانی، تاسیس شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار