رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز گفت: بررسی آمارهای چند سال اخیر این سازمان نشان می دهد بیشترین علت بروز گازگرفتگی(مسمومیت با گاز منواکسید کربن) که 70 تا 80 درصد آن را شامل می شود به دلیل نقص در سیستم دودکش است.
کد خبر: ۶۷۹۴۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱ 13 November 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا:محمد هادی قانع سه شنبه در همایش آموزش پیشگیری از مرگ خاموش اضافه کرد: تنها در سال 96 بر اثر ناایمنی ها و بی توجهی به سیستم دودکش ها و وسایل گرمازا 16 مورد عملیات مقابله با گاز گرفتگی داشتیم.
وی ادامه داد: با تدابیر صورت گرفته تاکنون در سال جاری هیچ گونه حوادث ناشی از گاز گرفتگی به این سازمان گزارش نشده است.
قانع گفت: مرگ خاموش که به مرگ های مربوط به گازگرفتگی و مسمومیت با گاز منواکسیدکربن گفته می شود، بحران است و چشم انداز ما رساندن این حوادث از طریق آموزش و اطلاع رسانی به صفر است.
وی اضافه کرد: با شروع فصل سرما، تعداد حوادث ناشی ازکاربرد وسایل گرمایی در اماکن مختلف افزایش می‌ یابد و جان تعدادی از شهروندان را می‌گیرد و خسارت‌هایی به اموال آنان وارد می‌کند.
رئیس سازمان آتش‌ نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز افزود: شاید بتوان با اطلاع رسانی صحیح و بموقع و رشد آگاهی شهروندان از بروز بخشی از حوادثی که در این زمینه روی می‌دهد، جلوگیری کرد اما همه این حوادث ناشی از ناآگاهی مردم نیست و عوامل دیگری نیز دخالت دارند.
وی ادامه داد:غیر استاندارد بودن برخی وسایل گرمایی و تجهیزات مرتبط با این وسایل، رعایت نکردن مسایل ایمنی در ساختمان ‌ها، نقص در دودکش ها و. . . تأثیر قابل توجهی در بروز اینگونه حوادث دارد.
قانع گفت: سازمان آتش‌ نشانی خود را مسئول می‌داند تا مردم را هرچه بیشتر از خطرات استفاده از وسایل گرمایی در فصل سرما و حوادث ناشی از آنها، آگاه سازد از این رو کارشناسان پیشگیری این سازمان از شروع فصل سرما در طرح بازدید رایگان از دودکش های منازل که با هدف کاهش آمار تلفات ناشی از گازگرفتگی از ابتدای آبان ‌ماه 97 در کلانشهر شیراز آغاز شده است به منازل مراجعه و ناایمنی را برطرف می کنند.
وی افزود: اساسی ترین اقدام این سازمان، اطلاع رسانی است و این کار از طریق رسانه های مختلف مانند رادیو، تلویزیون، روزنامه ها و سایت ها و آموزش در مدارس و دانشگاه ها از ابتدای مهر ماه در تمام مدارس شهر آغاز شده است.
قانع گفت: سعی شده است دانش شهروندان برای آشنایی با خطرات گاز CO (منو اکسیدکربن) ارتقا داده شود همچنین این آموزش ها در تمام مساجد محله نیز توسط کارشناسان سازمان آتش نشانی انجام می پذیرد.
رئیس سازمان آتش نشانی شیراز افزود: برای ارتقای این فرهنگ هرچقدردر مورد ایمنی گفته و تکرارشود بازهم کم است. دانش و اطلاعات مردم پیش نیاز فرهنگ عمومی است، ما باید دانش و فرهنگ ایمنی را ارتقا دهیم، برای این منظور نیاز به مشارکت عمومی است.
همایش تخصصی آموزش پیشگیری از مرگ خاموش با حضور مدیران آموزش و پرورش ، نیروی انتظامی، بسیج، اتحادیه تعمیرات و فروش لوازم خانگی، شرکت گاز استان فارس، آتش نشانان داوطلب، پرسنل شهرداری شیراز و شهروندان در تالار آزادی شیراز برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار