تابناک چهارمحال وبختیاری- رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: طرح‌های ملی دادرس و آگاه‌سازی و پیشگیری از معلولیت‌ها و غربالگری اختلالات ژنتیکی در استان در حال اجرا هستند .
کد خبر: ۶۷۹۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳ 13 November 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- بهنام اسماعیلی با اشاره به اجرای طرح ملی دادرس، اظهار کرد: این طرح به منظور آموزش و کاهش سطح آسیب‌پذیری و خسارات و تلفات ناشی از حوادث غیرمترقبه  مانند زلزله و سیل در مدارس استان اجرا می‌شود .
وی با بیان اینکه طرح ملی دادرس (دانش‌آموز آماده در روزهای سخت) در مدارس متوسطه اول در سطح استان اجرا می‌شود، افزود: این طرح با هدف افزایش سطح ایمنی، کاهش خطرپذیری و پیامدهای ناشی از وقوع حوادثی همچون سیل و زلزله در مدارس اجرا می‌شود .
اسماعیلی  تاکید کرد: هر آموزشگاه با تشکیل تیم‌های 14 نفره از دانش‌آموزان، مهارت‌های هشت گانه شامل پناه گیری و خروج اضطراری، ارزیابی و کنترل حیاتی، احیا قلبی و ریوی، حمل مصدوم، پانسمان و پانداژ، اتفای حریق و شکستگی و آتل بندی را به دانش‌آموزان، آموزش می‌دهد .
وی با اشاره به اینکه آموزش‌ها به مدت هشت جلسه به صورت عملی ارائه می‌شود، تصریح کرد: امسال 2380 دانش‌آموز متوسطه اول در  170 آموزشگاه تحت پوشش این طرح قرار گرفتند که با همکاری جمعیت هلال احمر استان از نیمه دوم آبان ماه اجرایی شده است .
اسماعیلی ادامه داد: دانش‌آموزان عضو تیم دادرس در المپیادهای شهرستانی شرکت کرده و از هر شهرستان دو تیم به مرحله استانی یافته و در نهایت دو تیم نیز از این مرحله انتخاب می‌شوند و به مرحله کشوری راه می‌یابند .
وی در خصوص اجرای طرح آگاه‌سازی و پیشگیری از معلولیت‌ها و غربالگری اختلالات ژنتیکی گفت: بخش آگاه‌سازی و پیشگیری از معلولیت‌ها دربرای دانش‌آموزان مدارس متوسطه دوم در پایه‌های دهم و یازدهم و اولیاء آنان از نیمه دوم آبان ماه آغاز شده و تا پایان سال تحصیلی ادامه دارد .
اسماعیلی تصریح کرد: در این طرح 22 هزار دانش‌آموز در 330 آموزشگاه دخترانه و پسرانه استان در پایه دهم به مدت پنج جلسه و در پایه یازدهم به مدت سه جلسه شرکت می‌کنند که در این جلسات پیشگیری از معلولیت‌ها، نابینایی، ناشنوایی و ناهنجاری‌های عضلانی اسکلتی و پیشگیری از حوادث آموزش داده می‌شود .
وی اضافه کرد: در بخش غربالگری و اختلالات ژنتیک نیز فرم‌های ارزیابی در قالب پرسشنامه در اختیار دانش‌آموزان و اولیاء قرار می‌گیرد که پس ازبررسی فرم‌ها،  دانش‌آموزانی که مستعد اختلالات ژنتیکی هستند، تشخیص داده شده وبه مراکز مشاوره تخصصی ارجاع داده می‌شوند .
اسماعیلی بیان کرد: این  طرح  از نیمه دوم آبان ماه در شهرهای شهرکرد، فارسان،  بروجن، بن، سامان و لردگان  آغاز شده و تا پایان سال تحصیلی ادامه دارد .
رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه این طرح با همکاری اداره کل بهزیستی استان در حال انجام است، خاطرنشان کرد: هدف از اجرای این طرح‌ آموزش و پیشگیری به منظور برطرف شدن مشکلات ساختار اسکلتی عضلانی  است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار