یکی از صنایعی که در سال جاری تحت تاثیر افزایش نرخ ارز قرار گرفته صنع تخودروسازی است و نوسانات ارزی موجب شده تا خودروسازان و قطعه‌سازان با مشکلاتی برای تامین مواد اولیه مواجه شوند و هزینه‌های تولید افزایش یابد.

از سوی دیگر تقاضای مردم برای تبدیل ریال، بازار خودرو را نیز همگام با سایر بازار‌ها مانند ارز، سکه و مسکن با تلاطم مواجه کرد و افزایش تقاضا برای خرید، منجر به رشد قیمت خودرو در بازار آزاد شد که با توجه به ثبات نسبی قیمت رسمی خودرو شکاف قیمتی بین بازار و کارخانه نیز افزایش یافت.

مسئولان صنعت خودروسازی بر این باورند که ثبات قیمت خودرو، واحد‌های تولیدی آن‌ها را زیان‌ده کرده است. چندی پیش نیز دو خودروساز بزرگ کشور به صورت رسمی زیان‌دهی خود را اعلام کردند. خودروسازان از افزایش قیمت تمام شده خودرو گله‌مند بوده و خواستار تخصیص ارز با قیمت مناسب به صنعت خودروسازی و یا مجوز افزایش قیمت خودرو بوده‌اند، اما تاکنون در این رابطه تصمیم جدیدی اتخاد نشده است.

هم اکنون خودروسازان دوباره تقاضای افزایش نرخ‌ها را داده‌اند و خواستار تعیین قیمت در حاشیه بازار هستند و این در حالی است که نرخ‌ها در بازار آزاد تا حدود دو برابر رشد داشته است، از طرفی مشکل عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان به امید افزایش قیمت‌ها یکی از مواردی است که باعث شده شاهد افزایش نرخ‌ها طی سه ماه گذشته باشیم.

اکنون با توجه به درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو قرار شده موضوع افزایش قیمت خودرو در اولین جلسه کمیسیون صنایع مجلس با حضور وزیر صنعت بررسی شود. به گفته عضو کمیسیون صنایع مجلس، این کمیسیون بعد از اتمام تعطیلات مجلس با برگزاری جلسه‌ای نظرات موافقان و مخالفان افزایش قیمت خودرو را بررسی خواهد کرد و در نهایت به جمع بندی خواهد رسی