سومین جلسه علنی دادگاه رسیدگی به پرونده 11 متهم اخلال در نظام اقتصادی از طریق اختلاط خاک با گندم و محتکران آرد در شعبه ویژه بررسی جرائم مفسدان و اخلالگران اقتصادی در دادگاه انقلاب شیراز برگزار شد.
کد خبر: ۶۷۷۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰ 06 November 2018

تابناک فارس به نقل از ایسنا: صبح سه‌شنبه 15 آبان سومین جلسه علنی دادگاه رسیدگی به اتهامات 11 متهم پرونده مخلوط کردن خاک و گندم و احتکار آرد، به ریاست قاضی سید محمود ساداتی و مستشاری محسن رجایی‌نیا و علی فرهادی‌پور برگزار شد.

در این جلسه دادگاه بعد از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، سید محمود ساداتی با اشاره به علنی بودن این جلسه، با استناد به مفاد قانون تاکید کرد که انتشار نام و تصویر متهم فاقد ممنوعیت قانونی است‌.

ساداتی خاطرنشان کرد که در این جلسه برای سومین بار به اتهام 11 نفر به جرم اخلال در امر توزیع مایحتاج عمومی و کالای استراتژیک گندم با شن و ماسه و سایر ناخالصی‌ها دستگیر شده‌اند، رسیدگی خواهد شد .

کوروش زارعی، معاون دادستان و سرپرست دادسرای انقلاب اسلامی شیراز به عنوان نماینده دادستان به قرائت کیفرخواست پرداخت و در دفاع از کیفرخواست صادره علیه متهمان با اشاره به روند شناسایی و بررسی سیلوهای انبار گندم بیان کرد: هرساله شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران که زیرمجموعه جهاد کشاورزی است، اقدام به خرید تضمینی گندم می‌کند.

وی گفت: به استناد گزارش‌ها و تحقیقات انجام‌شده، اقدامات متهمان در این پرونده از طریق اخلال در توزیع آرد و گندم همراه با ناخالصی‌های باعث تضییع میلیاردها ریال در بخش‌های مختلف شده است.

در این پرونده به اتهام 11 نفر به نام‌های منوچهر پورفرد فرزند عبدالله، اسمعیل نصراللهی فرزند حمزه، حسن مزارعی فرزند شاه میرزا، مهدی رضایی فرزند رمضان، محمدهادی محمدی فرزند عباس، ناصر حبیبی‌نسب، عسکر براتی معروف به افرا فرزند نادعلی، امیر کمالی سروستانی معروف به اشکان فرزند محمدحسین، محمد ثاقب‌پور فرزند احمد، حسن منصوری فرزند غلامحسین، محمود پورمند فرزند احمد که به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در امر توزیع مایحتاج عمومی کشور در شیرز دستگیر شده بودند، رسیدگی شد.

مهدی جمالی، نماینده اداره غله در این جلسه علاوه بر پخش فیلم تهیه شده از سیلوی خوشه طلایی سروستان، توضیحاتی را برای ریاست دادگاه بیان کرد و گفت: فیلم مذکور در تاریخ 16 بهمن 95 تهیه شد و از سیلوی خوشه طلایی سروستان گرفته شده و بارگیری شده و کامیون متعلق به همین سیلو و هولوگرام شرکت خوشه طلایی سروستان روی آن نصب و مقصد آن کارخانه آرد سنبله شیراز بوده است‌.

وی اضافه کرد: این فیلم نشان از تخلیه حجم انبوهی خاک به جای گندم داررد.مسئول آزمایشگاه بررسی کرده 1160 کیلو خاک در کامیون اول و 850 کیلو ماسه در کامیون دوم مشاهده شده و مستندات به اداره اطلاعات در تاریخ 18 بهمن 95 ارسال شد و شماره کامیون هم ایران 83 – 393 ع 26 بوده است‌.

قاضی ساداتی از نماینده اداره غله خواست تا در مورد اقداماتی که در برابر این تخلفات انجام داده‌اند توضیح دهد و نماینده اداره غله اظهار کرد: این تخلفات به شیوه خاصی انجام می‌شد و در مقابل ما نبوده که با برخورد ما مواجه شود و فیلم بدون اطلاع آنها تهیه شده است. از افت محموله متوجه تخلف شدیم و آن را پیگیری کردیم، هر دوی این کامیون‌ها به کارخانه آرد سنبله شیراز ارسال شد.

جمالی ادامه داد: این سیلو گندم‌ها را از تعاونی روستایی دریافت و به سیلو منتقل می‌کند و براساس قرارداد فی ما بین گندم‌ها را در سیلو ذخیره و اجاره دریافت می‌کنند و نماینده ما مستقر است و تحت کنترل ایشان تمام موارد مربوط به افت و غیره را بررسی و ثبت می‌کند.

جمالی خاطرنشان کرد: در فیلم دیگری نیز یک محموله از سیلوی خوشه طلایی سروستان بارگیری شده و در حال تخلیه در کارخانه آرد آسیا است‌.

جمالی همچنین در پاسخ به قاضی رجایی‌نیا که پرسید شما برای نظارت و جلوگیری از این اقدامات چه کردید؟ گفت: رویکرد دولت این است که اگر تعاونی و بخش خصوصی از روستاییان گندم نخرید ما باید این کار را انجام دهیم‌.

جمالی اضافه کرد: به بخش خصوصی اعتماد شد و قراردادی فی مابین نوشته شد و حدود اختیارات ما این است که ما زیر کندو را پلمپ می‌کنیم البته این کار بعد از سال 95 انجام شد ولی اگر ظرفیت خالی داشته باشند، می‌توانند گندم از طریق سیستم وارد گندم ما کنند. من با معاون وزیر صحبت کردم و گفتم به بخش خصوصی گندم دادیم و این عارضه وجود دارد و یک مساله بخش حاکمیتی است که نباید قراردادی بسته شود.

نماینده ستاد غله فارس اظهار کرد: زمانی که می‌خواستند به سیلوهای خصوصی مجوز بدهند بنده نظر کارشناسی خود را اعلام کردم که مواخذه شدم و مخالف تحویل گندم به سیلوهای خصوصی بودم.

مسئول حراست شرکت غله منطقه سه فارس و کهگیلویه و بویراحمد نیز در جایگاه قرار گرفت و گفت: سال 95 به ما اعلام کردند سیلوی خوشه طلایی سروستان دچار مشکل است.شرکت‌های خارج از استان گزارش‌ها را اعلام کردند، بر آن شدیم که این مسئله را پیگیری کنیم. دو بحث پیگیری جاده‌ای و نظارت بر سیلو مطرح بود که جاده‌ای که به نتیجه نرسیدیم که بخواهیم اسکورت کنیم و وقت‌گیر و سخت بود و اجازه نداشتیم، در مورد رصد سیلو هم وقتی به کارخانجات خودمان فرستادیم آنها هم اعلام کردند گندم‌هایی که از این سیلو خارج می‌شود مشکل دارد.

او اضافه کرد: من این را به دستگاه‌های امنیتی گزارش کردم و دستگاه‌های نظارتی با هماهنگی روی این قضیه کار کردند و به دستور قضایی بنا شد انبارگردانی‌ها انجام شود.

قاضی ساداتی خطاب به مسئول حراست شرکت غله منطقه سه بیان کرد: شما فرمودید ما از استان‌های دیگر گزارش دریافت کردیم که گندم‌ها مشکل دارد و این نشان می‌دهد شما نظارت دوره‌ای نداشتید.

مسئول حراست شرکت غله منطقه 3 پاسخ داد: دستگاهی که این آقایان اطلاعات را روی آن نصب کرده بودند، سیار بود و ناظر ما متوجه آن نشده است‌.

قاضی ساداتی تاکید کرد: اگر دستگاه‌های نظارتی ما به دقت به وظایف خود عمل می‌کردند، شاهد زندانی شدن برخی افراد و سایر مشکلات ناشی از آن نبودیم و قبول کنید که نظارت نبوده و نباید توجیه کنیم اگر دستگاه‌های نظارتی کار خود را در مجموعه غله انجام داده بودند، شاهد حضور این آقایان در مقابل میز دادگاه نبودیم‌.

عسکر براتی، صاحب ذرت خشک‌کنی و گندم و علوفه و جو که به صورت دلالی کار می‌کند به عنوان یکی از متهمان در جایگاه قرار گرفت و قاضی ساداتی کیفرخواست صادره علیه وی را قرائت و اتهام وی را اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی و گندم در استان فارس عنوان کرد و گفت: شما به عنوان دلال نقش فعال داشته و گندم‌های مازاد بر مصرف کشاورزان در منطقه فیروزآباد با ناخالصی‌ها خریداری و با ناخالصی‌ها به سیلوهای دیگر و کارخانه سپیدان تخلیه کرده و مبلغ زیادی هم به بیت‌المال طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری خسارت وارد کرده‌اید.

متهم براتی در دفاع از خود بیان کرد: من از سال 87 تاکنون گندم خریداری کرده و مراکز خرید دولتی و سیلوهای خصوصی در صورت سالم بودن گندم، آن را از من تحویل می‌گرفتند.

قاضی ساداتی تصریح کرد: گزارش‌ها حاکی از این است که 3 میلیارد و 707 میلیون ریال خسارت به بیت‌المال خسارت وارد کردید.

براتی پاسخ داد: کارشناس سیلو و نماینده غله حضور داشتند، من بابت تحویل گندم پاداش هم گرفتم.

قاضی ساداتی مکالمات براتی با شرکت غله را قرائت کرد که در این مکالمات براتی اعلام کرده که گندم‌ها ناخالصی دارد و انتظار داشته که اداره غله قبل از بازرسی، زمان حضور بازرسان خود را اعلام کند!

رئیس دادگاه خطاب به نماینده غله پرسید: آیا شما مجوزی برای دلالی ایشان در حوزه غله داده‌اید؟ ایشان شرکت در حوزه مواد غذایی ثبت کرده است که غیر از گندم است‌.

جمالی پاسخ داد: خیر آقای مزارعی مجوزی برای خرید و فروش گندم ندارد و شرکت آرد هم مجوزی برای فروش گندم نداشته است.

قاضی ساداتی خطاب به متهم مزارعی بیان کرد: شما به چه حقی و با چه مجوزی اقدام به خرید و فروش گندم کردید؟

متهم گفت: گندم خریداری شده آزاد بوده و من در تهران زندگی می‌کنم و تلفنی این معامله‌ها را انجام می‌دادم و آقای پورفرد را می‌شناختم‌.

قاضی ساداتی: شما گندم خریداری شده را دوباره وارد چرخه خرید و فروش تضمینی دولت کرده‌اید و مجددا به دولت فروخته‌اید و 8 میلیارد به دولت ضربه وارد کرده‌اید؛ شما علیرغم اینکه مهندس کشاورزی هستید و 10 سال در اداره غله کار کردید و کارخانه آرد حق ندارد گندم بفروشد چرا از کارخانه آرد، گندم خریداری کردید؟

مزارعی اظهار کرد: آن گندم متعلق به اداره آرد و آزاد بوده و نرخ بیرون و آزاد به من گندم را فروخته‌اند.

به گزارش ایسنا، در این جلسه برای سومین بار هر 11 متهم به همراه وکلای خود حضور داشتند و ضمن ارائه دفاعیات و مستندات خود در رد اتهامات وارده، خواستار صدور حکمی منصفانه از سوی مراجع قضایی شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار