یک کارشناس مسائل هسته ای آمریکایی با یادآوری اینکه ایران بدترین شرایط اقتصادی را نیز در گذشته از سر گذرانده، تاکید کرد که تحریم هایی که مقام های واشنگتن آن را سخت ترین تحریم ها توصیف می کنند، نمی تواند تهران را به زانو درآورد.
کد خبر: ۶۷۶۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳ 06 November 2018

تابناک فارس به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز: مارک فیتزپاتریک کارشناس مطرح آمریکایی در مسائل هسته ای به تحریم های آمریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت: قطعا این تحریم ها تاثیرات منفی اقتصادی خواهد داشت اما نمی تواند ایران را به زانو درآورد.
رئیس موسسه مطالعات راهبردی آمریکا افزود: ایران با بدترین شرایط اقتصادی در گذشته روبه رو بوده و توانسته از آن عبور کند. ایران کشور انعطاف پذیری است، لذا اگر آسیب نیز ببینید، این آسیب در حدی نخواهد بود که این کشور را به درخواست مذاکره با آمریکا بکشاند.
همچنین «بیضا اونال» کارشناس ارشد اندیشکده چتم هاوس گفت که همراهی نکردن متحدان اروپایی واشنگتن با تحریم های واشنگتن علیه ایران باعث می شود این تحریم ها کمترین تاثیر را داشته باشند.
اونال به سازوکار مالی ویژه اتحادیه اروپا برای تضمین همکاری های مالی با ایران و همچنین عقب نشینی کاخ سفید در اعطای معافیت از تحریم ها به 8 کشور واردکننده نفت از ایران اشاره کرد و ادامه داد: این دو موضوع بسیار مهم هستند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.
دولت ترامپ دور اول تحریم های آمریکا علیه ملت ایران را در 15 مرداد ماه و در دوم آن را که بیشتر شامل تحریم های نفتی است روز گذشته 14 آبان اجرایی کرد.
ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است اما تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت.
تحریم هایی که آمریکا یک جانبه علیه ملت ایران اعلام می کند، از مدت ها قبل شروع شده و جامعه جهانی با آنها همراهی نکرده تا جائیکه ترامپ مجبور شده است از برخی از آنها عقب نشینی کند. در این مورد می توان به اظهارات رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه و رئیس بانک مرکزی ایران اشاره کرد.
حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است هیچ تحریمی نیست که آمریکا بخواهد بعدا انجام دهد، بعضی از افرادی که در آمریکا به دنبال تحریم ایران بودند بیش فعال بودند؛ بنابراین هیچ چیز جدیدی برای نوامبر ( 13 آبان ماه) وجود ندارد که انجام دهند و این یک موضوع کاملا تبلیغی و روانی است.
خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی با اشاره به مخالفت کشورها با تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران نوشت: بسیاری از کشورهای خریدار نفت ایران آشکارا تحریم های آمریکایی را نقض می کنند یا خواستار معافیت از تحریم های ضدایرانی آمریکا هستند.
آخرین خبرها حاکی هستند که آمریکا تاکنون مجبور شده است دست کم هشت کشور را از تحریم نفتی علیه ایران معاف کند.

برچسب ها: تحریم ، ایران ، واشنگتن
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار