پوست یکی از عضو‌های حساس بدن است که سلامت آن تاثیر زیادی در زیبایی افراد دارد، اما برخی افراد برای زیباتر شدن و یا برطرف کردن مشکلات پوستی خود به جای اینکه به سراغ پزشکان متخصص پوست و مو بروند، فریب آرایشگران غیرحرفه‌ای و سودجو را خورده و علاوه بر اینکه سلامت خود را تهدید می‌کنند پول زیادی هم برای آن پرداخت می‌کنند.
کد خبر: ۶۷۶۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵ 07 November 2018
متاسفانه برخی آرایشگران متخلف با دخالت در کار پزشکان پوست و مو، اقدام به ارائه خدمات درمانی پوست که هیچ گونه مهارتی در آن ندارند می‌کنند.

به گزارش تسنیم، پوست یکی از عضو‌های حساس بدن است که سلامت آن تاثیر زیادی در زیبایی افراد دارد، اما برخی افراد برای زیباتر شدن و یا برطرف کردن مشکلات پوستی خود به جای اینکه به سراغ پزشکان متخصص پوست و مو بروند، فریب آرایشگران غیرحرفه‌ای و سودجو را خورده و علاوه بر اینکه سلامت خود را تهدید می‌کنند پول زیادی هم برای آن پرداخت می‌کنند.

اما طرف دیگر قضیه مربوط به آرایشگرانی است پای را از گلیم خود درازتر کرده و با قراردادن چندین تجهیز در محل کار خود در امورات درمانی پزشکان متخصص دخالت می‌کنند. بیشتر این آرایشگران هیچ دوره آکادمیک را نگذرانده‌اند، اما با تبلیغات فریباکارانه‌ای که انجام می‌دهند خانم‌های جوان را به سمت خود جذب کرده و پول زیادی هم بابت خدمات غیرحرفه‌ای و ناشیانه خود از مشتریان دریافت می‌کنند.

هفته گذشته بود که نصب تبلیغی برروی دیوار شهر، توجه مرا به خودش جلب کرد و برایم انگیزه‌ای شد تا به سراغ چند و، چون ماجرا بروم.

بر روی این بنر تبلیغاتی نوشته شده که انواع خدمات تخصصی پوست مانند جوانسازی پوست، لکه‌برداری، خال‌برداری، چربی زدایی، لایه برداری، رفع چین و چروک صورت و ... در یک سالن زیبایی که آدرسی هم برای آن قید نشده، انجام می‌شود.

راه ارتباط مشتریان با این آرایشگر غیرحرفه‌ای و متخلف از طریق شماره تماسی است که در زیر برگه تبلیغاتی درج شده است.

بلافاصله با شماره تماس می‌گیرم، خانمی تلفن را پاسخ می‌دهد، خودم را به عنوان مشتری معرفی می‌کنم، و از او می‌خواهم در خصوص خدماتش توضیح بیشتری بدهد.

این فرد متخلف به خبرنگار تسنیم گفت: هرگونه خدماتی که مربوط به زیبایی و جوان سازی پوست است در سالن زیبایی ما انجام می‌شود و بدون شک شما هم پس از انجام خدمات، از کیفیت کار ما راضی خواهید بود.

وی تصریح کرد: دارای جدیدترین تجهیزات هستیم و خدمات درمانی ما در کوتاهترین زمان ممکن برای مشتریان اثربخش خواهد بود.

این خانم جوان ابراز کرد: نزد یک پزشک متخصص پوست در تهران آموزش دیده ام و به چم و خم کار آشنایم، بنابراین به شما اطمینان می‌دهم که نتیجه دلخواه را بر روی پوست خود مشاهده خواهید کرد.

وی در خصوص هزینه انجام این خدمات، اظهار داشت: هزینه خدمات با توجه به نوع خدمات و تعداد جلساتی که برای هر فرد لازم است، متفاوت است، اما شک نداشته باشید که قیمت‌های ما از هزینه‌هایی که به پزشکان پوست و مو پرداخت می‌کنید کمتر است.

وقتی از او سوال می‌کنم که چرا آدرس خود را درج نکرده‌اید، پاسخ می‌دهد: برای فرار از مالیات مجبور هستیم سالن خود را در نقاط حاشیه‌ای شهر و به دور از چشم راه اندازی کنیم.

در نهایت از من می‌خواهد شماره تماسم را در اختیارش قرار دهم تا در روز و ساعتی که خودش تعیین می‌کند، آدرس مکانش را اعلام کند.

مکالمه‌ام را با او پایان می‌دهم و به سراغ مسئولانی می‌روم که وظیفه شان نظارت بر فعالیت‌های آرایشگران و مبارزه با تخلف آن‌ها است.

اجازه ورود به اماکن بدون مجوز را نداریم

رئیس گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: وظیفه ما نظارت بر بهداشت مراکز عمومی و سالن‌های زیبایی است، اما به سادگی اجازه ورود به اماکن غیرمجاز را نداریم.

حسینعلی نوروزی اظهار داشت: وقتی یک آرایشگر متخلف در منزل و یا زیرزمین خود اقدام به انجام خدمات غیر مجاز و غیرحرفه‌ای مانند خدمات مربوط به سلامت پوست می‌ذرلکند، ما به راحتی اجازه ورود به منزل شخصی این افراد را نداریم.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر شاهد فعالیت برخی آرایشگران در خارج از حیطه تخصص مجاز خود، بوده‌ایم، اما زمانی می‌توانیم با آن‌ها برخورد کنیم که آن‌ها در سالن‌های مجوز دار اقدام به انجام این دسته از خدمات کنند.

رئیس گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: در درجه اول، این خود مردم هستند که باید نسبت به سلامتی خود حساس باشند و اجازه ندهند غیر از پزشک متخصص، کسی دیگری برای درمان مشکلات پوستی آن‌ها اقدام کند.

نوروزی ابراز کرد: کارشناسان ما به شکل فصلی از تمام سالن‌های زیبایی مجوز دار بازدید می‌کنند و در صورت مشاهده هرگونه رفتار غیرحرفه‌ای و یا عدم رعایت موارد بهداشتی، با آن‌ها برخورد و یا به مراجع قضایی گزارش می‌دهند.

وی افزود: آرایشگاه‌ها از مراکز حساسی هستند که عدم رعایت موارد بهداشتی در آن به قیمت از دست دادن سلامتی مراجعه کنندگان تمام می‌شود بنابراین خود مردم باید به آرایشگران هشدار دهند و از مراجعه به آرایشگاه‌های متخلف خودداری کنند.

از مراجعه به آرایشگاه‌های بدون آدرس خودداری کنید

رئیس گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه از مراجعه به سالن‌های بدون آدرس خودداری کنید، ابراز کرد: این سالن‌ها، سالن‌های غیرمجازی هستند که اگر در آن تخلفی شکل بگیرد و کسی سلامتی‌اش را از دست دهد، نمی‌تواند از آن‌ها شکایت کند، چراکه اماکن آن‌ها موقتی و سیار است و می‌توانند در کوتاهترین مدت زمان ممکن، محل فعالیت خود را تغییر دهند.

آرایشگران فقط مجاز به پاکسازی پوست با محصولات طبیعی هستند

رئیس اتحادیه آرایشگران همدان گفت: آرایشگران آموزش دیده فقط مجاز به پاکسازی پوست با استفاده از محصولات طبیعی هستند.

طیبه چاپاریان اظهار داشت: هفته‌ای یک مرتبه بر روی تمام آرایشگاه‌های مجوز دار نظارت می‌کنیم و با موارد تخلف برخورد جدی و قانونی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ سالن زیبایی اجازه انجام میکرودرم را ندارد، تصریح کرد: استفاده از هرگونه مواد شیمیایی بر روی پوست ممنوع است و از مردم میخواهیم با مشاهده هرگونه تخلف با بازرسان اتحادیه تماس بگیرند و محل تخلف را اعلام کنند.

رئیس اتحادیه آرایشگران همدان گفت: صدور مجوز ارائه خدماتی مانند کاشت ناخن، آرایش‌های دائمی و ...، تنها با ارائه مدارک فنی حرفه‌ای به اتحادیه انجام می‌شود. البته قبل از شروع فعالیت باید از سلامت تجهیزات آن‌ها مطمئن شویم.

آرایشگران غیرمجاز ۲۵ میلیون تومان جریمه می‌شوند

چاپاریان با بیان اینکه تا کنون هرگونه مشکلی که برای مراجعه کنندگان پیش آمده است مربوط به آرایشگران غیرمجاز و بدون مجوز بوده است، ابراز کرد: تمامی آرایشگران غیرمجاز متخلف بیش از ۲۵ میلیون تومان جریمه می‌شوند.

وی از مردم خواست به تبلیغات افراد سودجو اعتنایی نکنند و از مراجعه به افرادی که فقط با دادن یک شماره تماس آن‌ها را به سالن‌های بدون آدرس خود دعوت می‌کنند، خودداری کنند.

مشکلات پوستی جبران ناپذیر، نتیجه مراجعه به افراد غیرمتخصص

یک متخصص بیماری‌های پوست و مو در همدان گفت: متاسفانه این روز‌ها شاهد دخالت آرایشگران متخلف در کار پزشکان پوست و مو هستیم که غافل از عوارضی که برای مشتریان به دنبال دارد، اقدام به انجام کار‌های غیرحرفه‌ای می‌کنند.

دکتر غلامرضا عشقی اظهار داشت: وقتی مردم به جای مراجعه به پزشکان متخصص که چندین سال مباحث مربوط به رشته تخصصی خود را مطالعه و تجربه کرده اند، به سراغ افراد غیرحرفه‌ای و مراکز غیرمجاز می‌روند باید بدانند که عوارض جبران ناپذیری را متحمل خواهند شد.

وی تصریح کرد: باید رسانه‌ها به کمک ما بیایند تا به مردم آموزش دهیم که به دنبال روش‌های درمانی غلط و غیر علمی نروند و مشکلی را بر روی مشکلات خود افزوده نکنند.

این متخصص بیماری‌های پوست و مو گفت: ایجاد ضایعات پوستی، عفونت‌های خفیف تا شدید و عمقی، ابتلا به قارچ، قرمزی و تورم پوست از شایع‌ترین عوارض مراجعه به افراد غیرمتخصص و انجام درمان‌های غیرحرفه‌ای است.

عشقی با تاکید بر اینکه مردم گول خدمات ارزان قیمت این مراکز غیرمجاز را نخورند، تصریح کرد: لیفت صورت یا پاکسازی صورت از اقدامات شایعی است که در مراکز غیرتخصصی انجام می‌شود و معمولا مردم از قیمت آن راضی هستند، اما باید بدانید که استفاده از دستگاه‌های نامناسب و غیرحرفه‌ای عامل اصلی ارزان بودن این خدمات است.

وی با بیان‌اینکه هیچ فردی غیر از پزشکان پوست و مو مجاز به انجام میکرودرم نیستند، ابراز کرد: صد‌ها مراجعه کننده داشته ام که به دلیل استفاده از خدمات غیر حرفه‌ای دچار عارضه شدند و برای ترمیم پوست خود به ما مراجعه می‌کنند.

این متخصص بیماری‌های پوست و مو گفت: وقتی یک فرد دچار عوارض یک رفتار غیرحرفه‌ای بر روی پوست صورت خود می‌شود بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه می‌کند و می‌خواهد در کوتاهترین زمان مشکلش برطرف شود، اما این درحالی است که باید هزینه و وقت زیادی را صرف درمان خود کنند و البته برخیف عوارض در مدت زمان کوتاه برطرف نمی‌شود.

عشقی با تاکید بر اینکه این خود مردم هستند که موجب گسترش فعالیت مراکز غیر تخصصی پوست می‌شوند، ابراز کرد: اگر مردم برای درمان مشکلات پوستی خود به غیر از متخصصان پوست مراجعه نکنند بدون شک این مراکز سودجو هم به فعالیت‌های خود خاتمه می‌دهند.

وی به خدماتی مانند کاشت ناخن اشاره کرد و افزود: کاشت ناخن یک جنبه درمانی دارد و بیشتر برای دسته‌ای از بیماران پوستی استفاده می‌شود، اما متاسفانه قشر کثیری از جوانان ما متقاضیان کاشت ناخن در سالن‌های زیبایی هستند که بدون شک این اقدام نیز خالی از عارضه نبوده و در کاشت غیرحرفه‌ای آن احتمانل عفونت ناخن وجود دارد.

وقتی بانوان و به ویژه قشر جوان جامعه به بهانه گرایش به زیبایی، حاضرند هزینه‌های گزافی را به افراد غیرمتخصص پرداخت کنند و جیب‌هایشان را پرکنند، بدون شک آن‌ها نیز انگیزه شان برای فعالیت بیشتر و رشد قارچ گونه شان بیشتر می‌شود و تنها قربانیان این رفتار غیرتخصصی هم خود مردم خواهند بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار