مدیرگروه مسمومیت بیمارستان حضرت علی‌اصغر(ع):یانگین مراجعات روزانه به بخش مسمومیت‌های بیمارستان علی‌اصغر(ع) شیراز را 19 نفر اعلام و با بیان اینکه شمار مسمومیت‌های دارویی و شیمیایی در فارس افزایش داشته است، اضافه کرد: به طور میانگین جمعیتی بیش از 2600 نفر ماهیانه در این مرکز درمانی پذیرش می‌شوند که از این تعداد 550 تا 600 نفر از آنان را مسمومان دارویی و شیمیایی تشکیل می‌دهند. ‌
کد خبر: ۶۷۶۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰ 05 November 2018

تابناک فارس به نقل از ایسنا:حسین صناعی‌زاده در جمع خبرنگاران گفت: بیمارستان حضرت علی‌اصغر(ع) تنها مرکز ارائه دهنده خدمات تخصصی در حوزه مسمومیت‌های دارویی و شیمیایی در فارس است، اگر چه پاسخگوی مراجعان از جنوب کشور نیز محسوب می‌شود.

او میانگین مراجعات روزانه به بخش مسمومیت‌های بیمارستان علی‌اصغر(ع) شیراز را 19 نفر اعلام و با بیان اینکه شمار مسمومیت‌های دارویی و شیمیایی در فارس افزایش داشته است، اضافه کرد: به طور میانگین جمعیتی بیش از 2600 نفر ماهیانه در این مرکز درمانی پذیرش می‌شوند که از این تعداد 550 تا 600 نفر از آنان را مسمومان دارویی و شیمیایی تشکیل می‌دهند.

این متخصص مسمومیت گفت: مسمومیت با اختلاط داروهایی نظیر متادون و ترامادول، سموم شیمیایی مانند حشره‌کش‌ها، سموم دفع آفات نباتی، علف‌کش‌ها و انواع گزش، از مواردی مراجعه کننده به این مرکز درمانی است.

صناعی‌زاده با بیان اینکه در گذشته توصیه می‌شد به محض برخورد با بیمار مسموم، فرد را به استفراغ وادار کنیم، تصریح کرد: این روش منسوخ شده و مناسب ترین اقدام، انتقال بیمار به نزدیک ترین مرکز درمانی است‌.

مدیرگروه مسمومیت‌های بیمارستان حضرت علی‌اصغر(ع) شیراز، شستشوی معده را از دیگر روش‌های قدیمی مواجهه با مسمومیت‌ها بیان و اضافه کرد: این روش امروزه در مورد اکثر افراد دچار مسمومیت تجویز و توصیه نمی‌شود، این روش امکان دارد به دلیل حل شدن قرص، کپسول و مواد جامد سمی، وضعیت بیمار را بدتر کند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز با یادآوری اینکه امروزه در کشور، مرگ ناشی از مسمومیت با قرص برنج حدود 80 تا 90 درصد کل بیماران گزارش شده است، گفت: بر اساس آمار این بیمارستان، مرگ ناشی از مسمومیت با قرص برنج به حدود 20 درصد کل موارد مسمومیت محدود شده است؛ حال آنکه قرص برنج ظرف مدت سه تا چهارساعت بعد از مصرف، فرد را دچار اختلال در سیستم قلبی عروقی می‌کند؛ اما با اقدامات درمانی به‌موقع می‌توان در نجات جان فرد موفق عمل کرد.

صناعی‌زاده به افراد توصیه کرد که در مواجهه با فرد دچار مسمومیت شده، از روغن کرچک به عنوان اقدام پیش بیمارستانی استفاده شود، گفت: خوراندن روغن کرچک به فرد مسموم یک راهکار مهم محسوب می‌شود.

پزشک متخصص مسمومیت‌ها در خصوص اقدامات مفید در هنگام مواجهه با مارگزیدگی نیز گفت: ابتدا باید خونسرد بود و فرد را به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل کرد تا اقدامات درمانی نظیر تزریق پادزهر انجام شود؛ به هیچ عنوان نباید از روش‌های قدیمی نظیر بستن قسمت بالای مارگزیدگی یا تیغ زدن و مکیدن محل نیش، سعی در خارج کردن سم از بدن فرد داشت زیرا این اقدامات وضعیت را بدتر خواهد کرد.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز با یادآوری اینکه عقرب گزیدگی نیز از موارد شایع در استان‌های جنوبی کشور محسوب می‌شود، گفت: از 12 نوع عقربی که در ایران از نظر پزشکی اهمیت دارند، گزش 2 نوع عقرب "گادیم و سیاه با دم قطور" در صورت تاخیر در انتقال فرد به مرکز درمانی می‌تواند باعث مرگ فرد شود.

این پزشک متخصص با اعلام اینکه مواردی از گزش عقرب گادیم که در شهرستان‌های داراب، کوار، فیروزآباد، دهدشت، بوشهر و اطراف سد درودزن و مناطق گرمسیر فارس گزارش شده است، گفت: گزش این عقرب بدون درد است و معمولا فرد آن را بی اهمیت تلقی کرده و دیر برای درمان اقدام می‌کند و با مشکل روبرو می‌شود.

صناعی‌زاده با بیان اینکه مواردی از گزش عقرب سیاه با دم قطور در اطراف شهرستان‌های جهرم و نورآباد مشاهده شده است، گفت: ماهیانه حدود 20 نفر به دلیل مارگزیدگی، عقرب گزیدگی، گزش زنبور یا گزش‌ عنکبوت یا گزش‌های نامشخص، مراجعه می‌کنند و درمان می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار