درخت مرکبات دارای شاخ و برگ زیاد و گل‌های سفید مایل به رنگ ارغوانی و دارای عطر و شهد فراوان است.
کد خبر: ۶۷۴۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱ 30 October 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:مرکبات از نظر ارزش غذایی حاوی املاح معدنی از جمله کلسیم، سدیم، فسفر، آهن، ریبوفلاوین، پتاسیم، اسکوربیک اسید، نیاستن، پروتئین، کربوهیدرات و ویتامین است که ارزش دارویی و غذایی دارد و در تامین سلامت انسان نقش مهمی را ایفا می‌کند.

مرکبات از مهمترین میوه‌های نیم گرمسیری بوده، که خواستگاه اصلی آن ایران، هند، چین، ژاپن و برخی کشور‌های آسیای جنوب شرقی است.

استان فارس با دارا بودن شرایط اقلیمی آب و خاک مناسب استعداد بالقوه‌ای در تولید گونه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری دارد که این محصولات خارج از فصل در مناطق معتدل و همچنین محصولات گلخانه‌ای می‌تواند سهم مهمی را در تولید ناخالص ملی به خود اختصاص دهد، که سالانه با تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن مرکبات رتبه دوم کشوری را دارد که حدود ۱۵ درصد از سطح باغ‌های کشوری و ۱۶ درصد از کل تولید سالیانه محصول مرکبات باغی کشور مربوط به استان فارس است.

از مهمترین مرکبات می‌توان به پرتقال، نارنگی، لیمو ترش، لیمو شیرین گریپ فورت، بطاوی، نارنج و ترنج، بالنگ، بکرایی و کام کوات اشاره کرد که کشور ایران مقام هفتم را در میان کشور‌های تولید کننده مرکبات دارند و استان‌های گیلان و مازندران بیشترین سهم تولید مرکبات را دارند که بعد از آن استان‌های خوزستان، فارس، کرمان و هرمزگان از دیگر تولید کنندگان مرکبات در ایران هستند.

غلامرضا جباری کارشناس مسئول مرکبات مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه هدف حفظ باغات اقتصادی هستند، گفت: لایه روبی و کف شکنی چاه، جهیزات چاه و طرح پویش در باغات و سازه‌های ارزان قیمت بصورت سنتی و پایه است استفاده که باعث مصرف آب کمتر، تعریق، عمر اتصالات سالم می‌ماند و کیفیت و کمیت میوه‌ها بالا می‌رود.

کارشناس مسئول مرکبات مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه با برگزاری کلاس‌ها که با هماهنگی بخش ترویج برگزار می‌شود، تصریح کرد: برای باغداران کارگاه‌های آموزشی در عرصه باغات الگویی، وحدت رویه آبیاری، تغذیه، حرص و برداشت برگزار می‌شود.

جباری با بیان اینکه ۶۰ هزار هکتار از سطح باغ‌های استان فارس زیر کشت مرکبات است، افزود: موارد استفاده از مرکبات شامل تازه خوری، میوه‌های ضایعاتی در سیستم فرآوری، صنایع تبدیلی، دارویی، آرایشی، بهداشتی و خوراکی، تهیه اسناس برای موارد مختلف، تولید کمپوت و از ضایعات میوه برای خوراک دام نیز استفاده می‌شود.

بهرام دستانی کارآفرین برتر در زمینه باغداری نیز گفت : در ۵۰ هکتار باغ مرکبات دارد که نزدیک به ۱۸ هزار اصله درخت مرکبات در آن کاشته شده، که ۸۵ درصد پرتقال با ارقام نافی، تو قرمز، والنسیا و محلی، ۵ درصد گریپ فورت و ۱۰ درصد لیموی خارگی وجود دارد که سالانه یک ۵۰۰ تن پرتقال، ۴۰ تن گریپ فورت و ۵۰ تن لیموی خارگی برداشت می‌شود.
وی اظهار کرد: برای ۱۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم، ۱۶ نفر به صورت فصلی برای بسته بندی میوه در کارخانه و ۲۵ نفر به صورت دائم در باغ در فصل برداشت مشارکت دارند.

جباری کارشناس مسئول مرکبات مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تاکید کرد: مهمترین مشکلات باغداران را خشکسالی، پایین بودن کمیت و کیفیت آب که باعث شوری آن شده، گران بودن هزینه‌های تولید و نگهداری شامل خرید کود، هزینه پرداخت کارگری، هزینه حمل و نقل و تجهیزات چاه است.

وی بیان کرد: با پایه گذاری زنجیره‌های تولید و مشارکت اتحادیه‌های تعاونی، تشکل‌های باغداران و رنق اقتصادی برای آنان در نظر گرفته شده است.
جباری افزود: در موضوع حفاظت از باغ مرکبات اعتباری اختصاص یافته که شامل پوشش باغ‌ها برای جلوگیری از خساراتی مانند سرمازدگی، تنش دمایی بالا، کمک به تجهیز سیستم آبیاری برای ساخت سردخانه و انبار نگهداری محصول است.

مرکبات یک محصول اقتصادی بوده، که نقش مهمی را در اشتغال و تولید پایدار دارد و در واقع هم سویی با سیاست های اقتصاد مقاومتی از جمله ارز آوری و صادرات در شرایط فعلی باعث رونق اقتصادی می شود و فعال بودن تشکل ها و تعاونی های مرتبط با مرکبات یکی از نقاط قوت در بخش باغداری مرکبات است.

برچسب ها: مرکبات ، فارس ، قطب تولید
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار