کد خبر: ۶۷۳۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴ 30 October 2018

تابناک / سیاهکل ؛ سرزمین گیل و دیلم به لحاظ طبیعت بکر و زیبا و آثار تاریخی فراوان همواره میزبان گردشگران داخلی و خارجی در تمامی ایام سال است.

وجود اختلاف ارتفاع موجود در شهرستان سیاهکل که آن را هم در جلگه و هم کوهستان کشیده باعث شکل گیری فرهنگ و تمدن متفاوتی در این شهرستان تاریخی و سرسبز شده است .
وجود بخش دیلمان که مینیاتوری از دیلمستان بزرگ است همواره گردشگران زیادی را در تمام ایام سال به سوی خود می کشاند. 
دیلمستان بزرگ در گذشته از زنجان شروع شده و رودبار ، مازندران و قسمت هایی از قزوین را در بر می گرفت که طبق کاوش های غار یسلمان که در بخش دیلمان وجود دارد ؛ قدمت این منطقه به دوران پارینه سنگی یعنی 200 تا 250 سال قبل میلاد مسیح تخمین زده اند. 
طبیعت زیبا همواره با آثار تاریخی به جا مانده از گذشته این سرزمین علاقه مندان زیادی را به سوی خود کشانده است. 
وجود جاده سرسبز سیاهکل به دیلمان و آبشار زیبای لونک که گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند در این مسیر باعث دو چندان شدن زیبایی منطقه دیلمان شهرستان سیاهکل شده است.
جدای از طبیعت بکر و زیبای سیاهکل ، وجود آثار تاریخی که شامل بناهای تاریخی و محوطه های تاریخی می باشد که توریست های زیادی هر ساله از آن دیدن می کنند .
رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان سیاهکل به ایرنا گفت حدود 323 اثر تاریخی تا اکنون در شهرستان سیاهکل شناسایی شده اند.
محمد باقری ادامه داد: از این آثار که هم شامل بناهای تاریخی و هم محوطه های تاریخی می باشند ، حدود 55 اثر در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده اند.
وی گفت تعدادی از این آثار شامل محوطه ها یا همان غار و قبرستان های ثاریخی می باشند که شامل گورستان خسروخانی در دیلمان و گورستان ایشکوه در روستای ایشکوه از بخش دیلمان و سایر گورستان های شناسایی شده می باشند. 
باقری ادامه داد تمام گورستان های تاریخی در بخش دیلمان وجود دارند و قدمت خیلی از آنها به عصر آهن با قدمت 1500 سال قبل میلاد و تا دوران اشکانیان و ساسانیان است. 
وی تصریح کرد: حدود 10 بنای تاریخی در شهرستان سیاهکل وجود دارد که در بخش مرکزی خانه سرهنگ عضدی ، تی تی کاروانسرا و بقعه زیارتگاه و تعدادی دیگر و در بخش دیلمان برج گرماور ، حمام دیلمان و بقعه ی امامزاده تورار از مهمترین آنها هستند. 
وی با اشاره به این که همه بناهای تاریخی موجود در شهرستان سیاهکل به دوران اسلامی برمی گردند افزود: مهمترین بنای تاریخی سیاهکل بقعه امامزاده تورار واقع در بخش دیلمان است که سال گذشته مرمت و بازسازی شد. 
رئیس میراث فرهنگی و گردشگری سیاهکل افزود: تمامی بناهای تاریخی سیاهکل جز در دو مورد باقی مانده نیازمند مرمت و بازسازی هستند که متاسفانه ما برنامه ای برای مرمت آنها در امسال نداریم چرا که بودجه کافی در دسترس نیست. 
وی اظهار داشت: تمام سعی خود را کرده ایم که تا آنجایی که بودجه به ما اجازه می دهد آثار تاریخی را مرمت و بازسازی کنیم. 
باقری در مورد مرمت بقعه های تاریخی افزود: با رایزنی انجام شده با سازمان اوقاف قرار است بقعه های تاریخی از طریق درآمد خودشان بازسازی و مرمت شوند. 
وی در مورد اینکه سالانه چند نفر از بناهای تاریخی دیدن می کنند گفت :به دلیل عدم وجود بلیط فروشی در محل بناهای تاریخی آمار دقیقی در دست نیست اما افراد زیادی از داخل و خارج از این مناطق دیدن می کنند.
وی در مورد تی تی کاروانسرا گفت: این بنا مربوط به دوران صفویه می باشد که محل رفت و آمد کاروانیانی بود که از گیلان به سمت قزوین و بخش مرکزی ایران می رفتند . این بنای زیبا در مسیر جاده سیاهکل به دیلمان قرار دارد و افراد زیادی به دلیل در دسترس بودن بنا از آن دیدار می کنند. 
وی درمورد حمام دیلمان هم گفت این حمام کارهای کاوش و مرمت آن از سال 81 انجام شده و برای دیدار عموم در اختیار شهرداری دیلمان قرار گرفته و قرار بود که به طور دائم باز باشد اما اکنون فقط در ایام عید نوروز باز است.
وجود بناهای تاریخی با قدمت و همچنین طبیعت سرسبز و بکر در شهرستان سیاهکل باعث شده گردشگران زیادی از این منطقه از سرزمین گیل و دیلم دیدن کنند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار