سرپرست تیم کاوش تپه پوستچی گفت: با توجه به آثار کشف شده در فصل سوم کاوش در این تپه،تاریخ شیراز به 7500 سال قبل می رسد و این نشان دهنده سکونت در دشت شیراز است.
کد خبر: ۶۷۲۵۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۹ 25 October 2018

 

حسنعلی عرب که دوم آبان در جمع خبرنگاران بازدید کننده از تپه پوستچی شیراز سخن می گفت ادامه داد: آثار به دست آمده از این تپه شامل نشانه های معماری، سفال، ابزارهای سنگی ، مهره ها و اشیای تراش خورده است. 
تپه تاریخی پوستچی با مساحت حدود ۴هکتار، در بلوار رحمت شیراز واقع است که چهارم اردیبهشت ۱۳۹۵ با شماره ۳۱۴۶۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
در فصل سوم کاوش که از چهاردهم مهر 97 آغاز شد و ادامه دارد آثاری مربوط به دوران نوسنگی مطالعه شده است. 
فصل نخست کاوش ها در سال 95 آغاز شد. 
سرپرست تیم کاوش درمنطقه تاریخی تپه پوستچی شیراز در مورد تاریخچه تپه های تاریخی در شیراز گفت:برای نخستین بار یک انگلیسی در سال 1968 در سفر به شیراز سه تپه باستانی شاقول بیگی 1و 2 و تپه کوتاهی را کشف کرد.
وی گفت:در فصل سوم کارها در سطح بوده و برای شناخت دوره هایی که در این محوطه قرار دارد اقدام کردیم،دوره هایی که در این بخش قرار دارد از لحاظ باستان شناسی مربوط به دوران باکون میانی و قدیم و شمس آباد است. 
این باستان شناس گفت:بررسی ها نشان می دهد در فاصله زمانی 7400 تا 6500 سال پیش استقرار در این محوطه وجود داشته است.
عرب افزود:در کاوش هایی که در محوطه ی بالایی تپه انجام شد، آثار بدست آمده چند تدفین از دوره های پیش از اسلام و آثار معماری از دوره باکون ها مربوط به 6500 سال پیش و در قسمت پایین تر آثار معماری و آثار دیگر و شواهد نشان می دهد که اینجا محوطه ای در ارتباط با محوطه های فارس و فراتر از آن خلیج فارس بوده است.
سرپرست تیم کاوش تپه پوستچی گفت:برای اکتشافات 10 سال زمان در نظر گرفته شده است و فصل آینده اکتشافات در سال 98 ادامه می یابد.
وی افزود:نیمی از تپه پوستچی بدلیل ساخت و ساز و عدم اطلاع از بین رفته است.
عرب گفت:از لحاظ تاریخی این محوطه بسیار حایز اهمیت است و می توان با استفاده از این داده ها دوران تاریخی ساکنین دشت و شهر شیراز را بازسازی کرد.
با توجه به کشف استخوان های جانوری کشف شده، مشخص شده مردمان این منطقه از لحاظ دامپروری حرفه ای بوده اند.

قدمت 7 هزار ساله تپه پوستچی هویت تازه ای به شیراز می بخشد
معاون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز اعتقاد دارد که قدمت 7 هزار ساله تپه پوستچی برای شهر شیراز بسیار اهمیت دارد زیرا با این هویتی که شیراز پیدا می کند، این شهر را به عنوان یکی از قدیمی ترین کانون های تمدن مطرح می کند.
ابراهیم گشتاسبی راد در بازدید خبرنگاران از سایت تپه پوستچی با اشاره به اهمیت دانستن قدمت تاریخ فلات ایران و نوع شکل گیری تمدن در آن دوران، گفت: دانستن اطلاعاتی که از سایت های باستانی از جمله تپه پوستچی می توان استخراج کرد به این هدف کمک می کند.
معاون فرهنگی شهردار شیراز با بیان اینکه اگر قرار است این مکان توسط شهرداری به سایت موزه تبدیل شود حتما باید به تملک این تشکیلات در بیاید، افزود: میراث فرهنگی با روند تخصصی این مکان را کاوش کند و سپس در اختیار شهرداری قرار دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار