معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌ریزی استان فارس با اشاره به بحث موازی کاری آماری مطرح کرد: طبق قانون توسعه مرکز آمار ایران منبع اعلام آمارها باید باشد، وقتی آمارهای متعددی از سازمان و ارگان‌های مختلفی عنوان می‌شود، باعث می‌شود مردم فکر کنند آن آمار کذب و دروغ است.
کد خبر: ۶۷۱۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 24 October 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: علی سلحشوری در نشست خبری به مناسبت روز جهانی آمار و برنامه‌ریزی با اشاره به ابلاغ یک هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی به فارس در سال 97، اظهار داشت: ۶۲۰ میلیارد تومان از این اعتبارات در قالب اعتبار تملک دارایی سرمایه استانی و 580 میلیارد تومان آن در قالب ردیف و تبادل منطقه‌ای بوده است.

وی با اشاره به تخصیص 54 درصدی اعتبارات در بخش تملک دارایی سرمایه استانی و تخصیص 81 درصدی از محل اعتبارات 3 درصدی نفت و گازی در 6 ماه نخست سال، افزود: در طول یک سال گذشته تخصیص این اعتبارات در بخش تملک دارایی استانی 41 درصد و در بخش 3 درصدی نفت و گازی حدود 46 درصد بوده است که نشان‌دهنده‌ی افزایش تخصیص‌ها شش ماه نخست سال نسبت به‌کل سال گذشته را دارد.

معاون هماهنگی برنامه‌وبودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس گفت: بابت عدم تخصیص اعتبارات سال گذشته به فارس در 6 ماهه نخست سال جاری ۹۹ میلیارد تومان و در 3 ماهه نخست سال جاری ۸۴ میلیارد تومان اعتبار به این استان تخصیص یافت.

سلحشور با اشاره به ابلاغ 850 میلیارد تومان در بخش اعتبارات تملک دارایی سرمایه ملی به فارس، تصریح کرد: ۲ هزار و ۴۶۰ طرح نیمه‌تمام استانی داریم که برای تکمیل آن‌ها به 2 هزار و ٢٢٠ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که طبق پیش‌بینی لایحه بودجه 98 بخشی از این پروژه‌ها باید با مشارکت بخش خصوصی و دولتی در جهت صرفه‌جویی سرمایه‌ها باشد.

وی با اشاره به نیاز 17 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ۱۵۸ طرح ملی نیمه‌تمام در استان، ادامه داد: در سال جاری از بین طرح‌های نیمه‌تمام ۲۴۴۸ پروژه شناسایی‌شده که به بخش خصوصی و اتاق بازرگانی واگذارشده است.

معاون هماهنگی برنامه‌وبودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس با اشاره به مشخص شدن 225 پروژه در 6 ماه نخست سال جهت واگذاری و واگذاری 100 پروژه، مطرح کرد: 21 پروژه از آن‌ها در فراخوان عمومی اعلام‌شده و 79 پروژه دیگر در هفته‌ی آینده به فراخوان گذاشته می‌شود.

سلحشوری بیان کرد: امسال 58 پروژه باصرفه جویی 25 میلیارد ریالی توسط بخش خصوصی به بهره‌برداری رسید و یک پروژه نیمه‌تمام دیگر با صرفه‌جویی 330 میلیارد ریالی توسط بخش خصوصی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به واگذاری 15 پروژه با صرفه‌جویی 15 میلیارد ریالی به خیرین، خاطرنشان کرد: تاکنون 74 پروژه واگذارشده که درمجموع 370 میلیارد ریال صرفه‌جویی سرمایه‌ای داشته است.

معاون هماهنگی برنامه‌وبودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس با اشاره به بخشنامه حمایتی از پیمانکاران به دلیل نوسانات قیمت ارز، عنوان کرد: بر اساس این بخشنامه قدرت خرید پیمانکاران از ٨ درصد به ١٥ درصد افزایش خواهد یافت که بسته‌های حمایتی از پیمانکاران نیز در دست اجرا بوده و همچنین پیمانکاران در ارتباط با پرداخت مطالبات قبلی خود دغدغه‌ای نداشته باشند.

موازی کاری در آماردهی به کشور آسیب می‌زند

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌ریزی استان فارس گفت: به دنبال ارتقای فرهنگی آماری و بوم سازی آماری هستیم؛ ویژگی یک دولت خوب پاسخگویی و شفافیت آماری آن است.

عبدالحمید سنگی بابیان این‌که کاری که آمار انجام می‌دهد افزایش اعتماد عمومی، ایجاد فهم مشترک از موضوعاتی مثل رونق اقتصادی است، افزود: آمار مانع از بروز شایعات در جامعه می‌شود و با ایجاد شفافیت از رانت جلوگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: هر داده آماری سه ویژگی شامل بی‌طرفی، دسترسی برابر همه مردم به اطلاعات و اخلاق حرفه‌ای آماری دارد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌ریزی استان فارس با اشاره به بحث موازی کاری آماری مطرح کرد: طبق قانون توسعه مرکز آمار ایران منبع اعلام آمارها باید باشد، وقتی آمارهای متعددی از سازمان و ارگان‌های مختلفی عنوان می‌شود، باعث می‌شود مردم فکر کنند آن آمار کذب و دروغ است.

سنگی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال بانک مرکزی یک وظیفه دارد و آن‌هم کنترل نرخ تورم است، این بانک در رابطه با نرخ تورم نمی‌تواند آمار منتشر کند را که دستگاه متولی این امر خودش است و یک دستگاه بی‌طرف باید این نرخ را اعلام کند.

وی بابیان این‌که مرکز رسمی آمار ایران باید به‌عنوان مرکزیت آمار شناخته شود، عنوان کرد: آمار رسمی سرمایه اجتماعی است و اگر دغدغه کشور راداریم نباید با موازی کاری بگذاریم مردم به آن شک کنند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌ریزی استان فارس بیان کرد: میزان کار انجام‌شده در بدترین حالت ممکن یک ساعت در هفته ولی به‌صورت میانگین ۴۴ ساعت در هفته است که در این آمار حتی اگر کسی یک ساعت کارکرده باشد هم محسوب می‌شود تا بتوان به برآوردی قابل‌اعتماد از عدد متناظر با GDP واقعی کشور به دست بیاید تا داده‌های موردنیاز برای تحلیل روابط بین رشد اقتصادی و اشتغال و بیکاری فراهم شود.

سنگی خاطرنشان کرد: هر دستگاهی که در رابطه با آمار دهی با سازمان برنامه‌وبودجه همکاری نکند، از سازمان برنامه‌وبودجه با آن‌ها برخورد می‌شود و از بودجه آن‌ها کاسته می‌شود.

وی در رابطه با میزان عدم همکاری دستگاه‌ها در استان جهت اعلام آمار، گفت: در حال حاضر با دستگاه‌های استانی درگیری نداریم و بیشتر درگیری‌ها و مقاومت‌ها در برابر سازوکار جدید آماری در تهران و بین مرکز آمار ایران و وزارتخانه‌ها است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌ریزی استان فارس افزود: البته هنوز در سطح استان اجرایی نشده است که با شروع تغییرات دچار درگیری‌ها و مقاومت‌هایی خواهیم شد.

برچسب ها: موازی کاری ، آسیب ، کشور
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار