تابناک گزارش می دهد؛
وی خطاب به مدیران حاضر در جلسه عنوان کرد: در جایی که بحث کتاب و کتابخوانی است باید هزینه کنیم تا هزینه های بی فرهنگی بر ما تحمیل نشود.
کد خبر: ۶۷۱۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰ 23 October 2018

به گزارش خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد از دهدشت، جلسه هماهنگی پنجمین فراخوان معرفی پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب صبح امروز با حضور معاون فرماندار کهگیلویه، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان، بخشداران و شهرداران، مدیران اداری، روسای دانشگاه های پیام نور و مرکز علمی کاربردی، نماینده آموزش وپرورش، عضو شورای شهر و نیز نماینده سازمان مردم نهاد بلاد شاپور در سالن کنفرانس فرمانداری دهدشت برگزار شد.

در این جلسه معاون فرماندار کهگیلویه اظهار داشت: پایتخت کتاب ایران به شهر و روستاهایی تعلق میگیرد که بهترین طرح ها را در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی ارایه دهند.

وی افزود: چنانچه ما مدیران به عنوان کسانی که خدمات و اعتبارات را در اختیار داریم اگر نتوانیم در این زمینه گامی برداریم پس نباید از مردم عادی در این خصوص انتظاری داشته باشیم.

ابراهیم خنجری ابراز داشت: به عنوان مسئول وظیفه داریم در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی طرح ارایه داده و اقدامات مؤثری انجام دهیم تا جوانان و نوجوانان به این سمت و سو کشیده شوند.

وی ادامه داد: میزان سرانه مطالعه در هر جامعه ای که افزایش یابد یقینآ آن جامعه به سوی توسعه و پیشرفت حرکت خواهد کرد و چنانچه مطالعه در سطوح مختلف مورد غفلت قرار بگیرد، شک نکنید که آن جامعه پیشرفتی نخواهد کرد.

خنجری عنوان کرد: هدف از اجرای این برنامه در سطح کشور این است که ما بتوانیم سرانه مطالعه را بالا ببریم.

وی افزود: ما باید بتوانیم زمینه ها و امکانات را در سطح شهرها و روستاها فراهم کنیم تا این طرح نهادینه شود، در این خصوص نیز باید از ظرفیت های بومی و محلی در شهرها و روستاها استفاده شود.

معاون فرماندار کهگیلویه تصریح کرد: طرح بسیار خوبی است و می خواهیم چنانچه در این طرح موفقیتی کسب کردیم بر اساس آن بتوانیم در جامعه تغییری حاصل کنیم.

وی خطاب به مدیران حاضر در جلسه عنوان کرد: در جایی که بحث کتاب و کتابخوانی است باید هزینه کنیم تا هزینه های بی فرهنگی بر ما تحمیل نشود.

خنجری در پایان صحبت های خود گفت: ادارات و مدیران میتوانند در این زمینه با ما مشورت کنند تا بتوانیم در این زمینه گام های بلندی برداریم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه در این جلسه اظهار داشت: معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح "انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران" را با هدف توسعه فرهنگی و ترویج کتابخوانی از طریق حمایت از برنامه ها و پیشنهادهای نو و ابتکاری، اثر بخش و پایدار برگزار می کند.

وی افزود: " پایتخت کتاب ایران" عنوانی است که هر سال به یک شهر شرکت کننده که بر اساس نظر هییت داوران، بهترین برنامه را برای ترویج کتابخوانی ارایه کرده باشند، اعطا می شود.

سید ایرج کاظمی جو ابراز داشت: این طرح با مشارکت برخی از نهادهای دولتی و غیر دولتی از جمله کمیته ملی یونسکو، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نهاد کتابخانه های عمومی کشور، تشکل های نشر و دیگر نهادها و سازمان های فعال و علاقه مند در این زمینه اجرا می شود.

وی ادامه داد: شهر منتخب علاوه بر لوح تقدیر مقامات عالی رتبه کشوری، مجموعه ای از تسهیلات، اعتبارات و منابع فرهنگی دریافت خواهد کرد.

کاظمی جو عنوان کرد: برنامه های سال 1398 هر شهر در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی که با همکاری دستگاها و نهادهای دولتی و غیر دولتی تدوین و با امضای شهردار و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه می شود، قابلیت شرکت در طرح پایتخت کتاب ایران را دارد.

وی افزود: این جلسه در سال گذشته در این مکان برگزار شد و هیچ یک از مسئولین از آن جلسه استقبالی نکردند، دو طرح نیز سال گذشته از سوی شهرستان ارسال شد که اگر از سوی مدیران جدی گرفته می شدند قطعا این شهرستان به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می شد.

کاظمی جو بیان کرد: اعضای سازمان مردم نهاد بلاد شاپور سال گذشته طرحی تحت عنوان باجه اندیشه را در شهر دهدشت راه اندازی کردند که باعث شد مردم به صورت رایگان از این باجه کتاب به امانت ببرند و پس از مطالعه کتاب مجددآ آن را به باجه برگردانند.

وی افزود: اما پس از مدتی به دلیل سهل انگاری این باجه را به سرقت بردند، چنانچه مدیریتی در این شهرستان بود این طرح واقعا در سطح کشور مقام کسب میکرد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه ابراز کرد: در این فراخوان عشایر نیز میتوانند طرح ارایه بدهند و نیاز است که بخشداران با حضور دهیاران در این خصوص جلسه تشکیل دهند و تا پایان 15 آذرماه فرصت دارند طرح های خود را ارایه بدهند.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان کهگیلویه اظهار کرد: اداره کتابخانه های عمومی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مکمل یکدیگر هستند و در راستای فعالیت های فرهنگی همگام هستند.

عیسی روح الامین ابراز داشت: اداره کتابخانه های عمومی شهرستان از این طرح با آغوش باز استقبال می کند، در این خصوص به هر 4 کتابخانه های روستایی این طرح را ابلاغ کردیم و از مسولان کتابخانه ها درخواست کردیم که با همکاری دهیاران طرح های خود را ارایه دهند.

نماینده سازمان مردم نهاد بلاد شاپور نیز در این جلسه اظهار داشت: من احساس میکنم که این طرح فقط در بین مدیران اطلاع رسانی می شود و تعداد بسیار کمی از آنها از اجرای این فراخوان باخبر هستند.

وی افزود: من به عنوان عضوی از سمن بلاد شاپور و انجمن اهل قلم شهرستان حدود 2 سال است که از این طرح باخبر هستم.

مینا فروزان عنوان کرد: این فراخوان باید در سطح شهرستان از طریق نصب بنر اطلاع رسانی شود تا بتوانیم با همفکری و مشورت اقشار مختلف مردم طرح های بسیار خوبی را ارایه بدهیم.

نماینده سمن بلاد شاپور ادامه داد: مردم طرح ها و ایده های بسیار خوبی در این خصوص دارند و نیاز است که اطلاع رسانی شود.

بر اساس این گزارش، بعد از صحبت های نماینده سمن بلاد شاپور در جلسه، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه وعده داد که متن فراخوان را در تیراژ بالا چاپ کند و در اختیار این سمن قرار دهد تا با کمک اعضای سمن بلاد شاپور فراخوان این طرح مهم در بین مردم توزیع شود.

در پایان گفتنی است که مدیران و روسای دانشگاه آزاد دهدشت در جلساتی به این مهمی که باید یکی از اعضای فعال جلسه باشند، متآسفانه در جلسه غایب بودند.

البته این روند عدم حضور مدیران دانشگاه آزاد دهدشت در جلساتی که در فرمانداری برگزار می شوند مدتی است که جریان دارد و معلوم هم نیست که چنین روندی باید تا کی ادامه داشته باشد.

 

عکس و گزارش: سید مصطفی گنجی

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار