معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: اکثر مراکز جمعیتی استان در شهرها و روستاها به شکل خودجوش و بر اساس پتانسیل های محیطی شکل گرفته و به همین دلیل موجب شده نسبت به مسائلی همچون وجود گسل ها غفلت شود و برخی مراکز جمعیتی برروی گسل ها قرار گیرد.
کد خبر: ۶۷۱۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷ 23 October 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا: عنایت الله رحیمی سه شنبه در شورای فنی استان در شیراز افزود: فعالیت برخی از این گسل ها در دورانی از تاریخ خسارت های بسیاری را به استان فارس وارد کرده است که از جمله می توان به زلزله 6.9 (شش و نه دهم) ریشتری سال 1355 قیر و کارزین اشاره کرد که در آن زمین لرزه متاسفانه بیش از پنج هزار نفر از هموطنانمان کشته و افزون بر یک هزار و 700 نفر نیز مصدوم شدند.
رحیمی با اشاره به وجود گسل های فعال در فارس افزود:در برنامه ریزی های جدید سعی بر آن شده که با توجه به این خصوصیت ذاتی استان، اگر مکانی برای استقرار جمعیت در نظر گرفته می شود دور از گسل ها باشد.
وی فارس را استانی بسیار گسترده و برخوردار از معادن، کوه ها و دشت هایی با اراضی مستعد کشاورزی دانست و ادامه داد: طبیعی است که در کنار چنین استعدادهایی، جمعیت هایی در شهرها و روستاها مستقر می شوند که تعدادی از این جمعیت ها دارای رشد ارگانیک و بدون برنامه ریزی قبلی و تعدادی هم دارای رشد برنامه ریزی شده هستند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس بیان کرد:یکی از پدیده های جدید شکل گرفته در این استان، رانش و فرونشست زمین و زمین لرزه های ضعیف است که کارشناسان یکی از علت های بروز پدیده فرو نشست زمین را برداشت های بی رویه از منابع آبی زیرزمینی ذکر می کنند.
رحیمی اعلام کرد:بر اساس گزارش های وزارت راه و شهرسازی، این استان در زمینه رعایت اصول شهرسازی و مقررات ملی ساختمان از استان های پیشرو کشور است.
وی افزود: بر همین اساس طی سال های گذشته تلاش شده که شناخت نسبتا خوبی از مجموعه ساختارزمین در استان فارس به دست آید و بر اساس نقشه هایی که در گذشته توسط مرکز زمین شناسی تهیه شده و فعالیت هایی که دانشگاه شیراز در زمینه پهنه بندی زلزله در شهر شیراز در دستور کار قرار داده، بتوان استفاده فنی لازم را برد.

برچسب ها: گسل ، استان فارس ، خسارت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار