رئیس کارگروه صنایع غذایی و تبدیلی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران تاکید کرد: به دلیل وجود منابع طبیعی در مازندران و کشور، نباید در استفاده از محصولات تراریخته عجله کرد.
کد خبر: ۶۷۰۴۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶ 21 October 2018

رضا اسماعیل‌زاده‌ کناری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که محصولات تراریخته، محصولاتی هستند که بر روی آنها به منظور بهبود کمیت یا کیفیت دستکاری ژنتیکی انجام می‌شود، اظهار کرد: گاهی اوقات به یک محصول به میزان فراوان نیازمند هستیم و یا این‌که آن محصول مشکل تغذیه‌ای دارد که برای رفع آن، از دستکاری ژنتیکی استفاده می‌کنند.

وی با بیان این‌که به طور مثال دلیل تراریخته بودن گندم‌های هیبریدی، افزایش عملکرد آنها در واحد سطح برای برداشت بیشتر محصول است، تصریح کرد: برای برنج نیز به منظور افزایش کمیت، از دستکاری ژنتیکی بهره می‌گیرند.

رئیس کارگروه صنایع غذایی و تبدیلی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران با اشاره به این‌که روغن‌ کلزا به دلیل دارا بودن اسید اروسیک و حجم تغذیه‌ای بالا، مشکلات زیادی را ایجاد می‌کردند، گفت: به منظور رفع این مشکل به دنبال دستکاری ژنتیکی، مشکل حجم تغذیه‌ای برطرف شد و روغن کلزا تراریخته به نام کانولا به دست آمد.

اسماعیل‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از محصولات تراریخته، فرصت است یا تهدید، تصریح کرد: در ارتباط با مواد غذایی استفاده از دستکاری‌های ژنتیکی، یک مزیت تغذیه‌ای محسوب می‌شود.

وی افزود: البته برخی از تراریخته ها به موقع وارد شدند و بحثی نسبت به آنها مطرح نیست، اما در خصوص گسترش این مواد در مازندران و کشور، نباید عجله کرد چرا که هنوز منابع مهمی وجود دارد که می‌توان به صورت طبیعی از آن استفاده کرد.

سرپرست پژوهشکده علوم و صنایع غذایی مازندران با اشاره به این‌که مواد غذایی در دنیا در حال گسترش است، گفت: به طور ناخواسته در آینده به دلیل کمبود منابع، باید از محصولات تراریخته در کشور استفاده شود.

اسماعیل‌زاده با بیان این‌که هیچ دلیل مستندی مبنی بر مضر و یا بیماری‌زا بودن محصولات تراریخته منتشر نشده است، اظهار کرد: به عنوان مثال روغن کانولا یکی از پایدارترین روغن‌های موجود و مناسب برای سرخ کردن و استفاده است و با وجود تراریخته بودن مزیت‌های بیشمار طبیعی نسبت به سایر روغن‌های موجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار