نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس:کمک حاکمیتی در این بخش هم به نفع خودش است و هم جامعه زیرا با کتابخوانی فرهنگ جامعه هم بالاتر می‌رود؛ در یک جامعه کتابخوان، آمار پرونده‌های دادگاه، نزاع‌های خیابانی، خشونت‌های اجتماعی و مشکلات روحی و روانی کمتر می‌شود و هزینه‌های رسیدگی به این امور برای حاکمیت کمتر خواهد شد.
کد خبر: ۶۶۹۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶ 19 October 2018


تابناک فارس به نقل از خانه ملت:اصغر مسعودی درباره وضعیت کتاب و کتابخوانی در کشور گفت: آن چه می‌تواند به رونق نشر کمک کند، کمک دولتی است؛ مثلا ببینید چند کتابخانه عمومی در کشور وجود دارد یا چه تعداد کتابخانه در مدارس داریم؛ ولی نگاهی به تیراژ کتاب‌ها نشان می‌دهد حدود 500 یا هزار جلد و گاهی هم از این مقدار کمتر است و تناسب لازم در این میان وجود ندارد.

نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر به تناسب کتابخانه‌های تخصصی و غیرتخصصی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هر ناشری برای هر مدرسه‌ای یک جلد کتاب هم خریداری کند، مشاهده خواهد شد که چه بازار بزرگی در تولید و نشر و توزیع کتاب شکل می‌گیرد و همین امر تا چه اندازه می‌تواند در رونق فرهنگ مطالعه مثمرثمر باشد.

جامعه کتابخوان، خشونت‌های اجتماعی کمتری دارد

وی تاکید کرد: کمک حاکمیتی در این بخش هم به نفع خودش است و هم جامعه زیرا با کتابخوانی فرهنگ جامعه هم بالاتر می‌رود؛ در یک جامعه کتابخوان، آمار پرونده‌های دادگاه، نزاع‌های خیابانی، خشونت‌های اجتماعی و مشکلات روحی و روانی کمتر می‌شود و هزینه‌های رسیدگی به این امور برای حاکمیت کمتر خواهد شد.

مسعودی انتقاد کرد که در این حوزه بدون برنامه کار شده و عملکردها هدفمند نبوده است؛ مشکلات عدیده کشور در زمینه‌های مختلف هم به این دلیل بوده که در این زمینه کوتاهی شده است.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به اختصاص ارز دولتی برای کاغذ و تاثیر آن در صنعت کتاب، گفت: جلسه‌ای در کمیسیون فرهنگی مجلس با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت و معدن و تصمیمات آن باعث شد التهاب بازار کاغذ تا حدی کم شود؛ با این حال آنچه از رضایت‌بخش بودن این نتیجه کم می‌کند، عدم نظارت کافی برای توزیع ارز دولتی است.

پرداخت به انتشاراتی‌ها به تناسب مصرف دو سال گذشته آنها باشد

مسعودی بیان کرد: اگرچه اختصاص ارز دولتی می‌تواند به خوبی بازار را کنترل کند ولی نگرانی‌هایی وجود داشت که ممکن است یک عده خاص از این ارز استفاده کنند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود به تناسب مصرف یک یا دو سال گذشته انتشاراتی‌ها به آنها کاغذ یا ارز دولتی اختصاص داده شود.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: البته با توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی لازم است از شیوه‌های نوینی برای تولید کاغذ استفاده شود که کاغذ متکی به واردات نباشد زیرا مواد اولیه تولید کاغذ در کشور وجود دارد و اگر اتکای خود را در این زمینه به خارج کم کنیم، می‌توان از بار مشکلات کم کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار