مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس:استان فارس دومین تولیدکننده مرکبات در کشور و نخستین نوع مرکبات فارس که پرتقال نافی است از 15 آبان وارد بازار می‌شود.
کد خبر: ۶۶۹۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹ 19 October 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم:کارشناسان بر این باورند که اگر نزدیک به 60 درصد از قیمتی که مصرف‌کننده برای خرید میوه و تره‌بار می‌پردازد، به کشاورز تعلق گیرد بازار کارکرد خوبی داشته است.

هدایت‌الله رحیمی، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس کارایی بازار بیشتر محصولات کشاورزی استان فارس را مناسب ارزیابی کرد و اظهار داشت: امسال نزدیک به 50 درصد از بهای محصولات کشاورزی به تولیدکننده تعلق گرفته است.

طبق قانون نظام صنفی، خرده‌‌فروش محصولات کشاورزی تا 30 درصد و عمده‌فروش 8 تا 10 درصد می‌توانند به قیمت محصول اضافه کنند و 60 درصد از قیمت در محصولات تازه‌خوری سهم تولیدکننده است. رحیمی گفت: در غیر این صورت قیمت از تعادل خارج شده است و نقش واسطه‌ها افزایش یافته است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: امسال در بازار سیب، انار و بسیاری از محصولات صیفی، سبزی و گلخانه‌ای استان شاهد کمترین واسطه‌گری در این بازار بودیم. استان فارس سومین تولیدکننده سیب در کشور پس از ارومیه و تهران است و حجم بالایی از این محصول در سایر استان‌های کشور به فروش می‌رسد.

رحیمی با بیان اینکه عدم تعادل در قیمت لیموی جهرم به دلیل تنش‌هایی بود که در زمان برداشت لیمو در حمل و نقل کشور ایجاد شد، پیش‌بینی کرد که با توجه به شرایط و حجم محصولات و امکان صادرات، قیمت این محصول نیز متعادل شود و بازار با حضور حداقل واسطه‌ها همراه باشد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: افزایش واسطه‌ها سبب افزایش قیمت می‌شود که تولیدکننده از این افزایش قیمت سودی نمی‌برد.

رحیمی با اشاره به نقش صادرات در مدیریت مازاد تولید، گفت: در صورتی که محصولات به اندازه در بازار وجود داشته باشد عوامل بازار محصول را مستقیم از تولیدکننده خریداری می‌کنند و با کنار رفتن واسطه‌ها قیمت متعادل شده و بیش از 60 درصد قیمت محصول نصیب کشاورز می‌شود.

وی عنوان کرد: استان فارس دومین تولیدکننده مرکبات در کشور و نخستین نوع مرکبات فارس که پرتقال نافی است از 15 آبان وارد بازار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار