کهنسال: پیامدهای بهبود سواد سلامت را شامل توسعه دانش سلامت و درک بیشتر عوامل سلامت، همچنین افزایش خودکارآمدی در ارتباط با وظیفه تعریف شده بیان کرد و یادآور شد: افرادی که دانش تغذیه ای کافی دارند، انتخاب های غذایی سالم تری دارند و سواد تغذیه ای نیز، پیش نیازی برای کسب و افرایش دانش و مهارت های تغذیه ای و همچنین ارتقای عادات غذایی سالم است.
کد خبر: ۶۶۹۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲ 17 October 2018

تابناک فارس به نقل از برنا: کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: سواد تغذیه به عنوان یکی از دلایل تفاوت رژیم های غذایی فردی ذکر شده و مطالعه ها نشان می دهد افرادی که سواد تغذیه بالاتری دارند، چون از ارتباط بین رژیم غذایی نامناسب و برخی بیماری ها آگاهی بیشتری دارند، از رژیم غذایی سالمتری برخوردارند.
«عاطفه کهنسال» سواد تغذیه ناکافی را سبب افزایش بار بیماری ها در جامعه و کشورهای فقیر و افزایش نابرابری های سلامتی و اقتصادی بیان کرد و افزود: سواد تغذیه ای به عنوان درجه ای که افراد توانایی دریافت، پردازش و درک اطلاعات تغذیه ای پایه مورد نیاز برای تصمیم گیری رژیمی دارند، تعریف می شود.
این کارشناس تغذیه، توضیح داد: سواد تغذیه، فراتر از داشتن مهارت های پایه خواندن و نوشتن، شامل مهارت های موردنیاز فردی برای درک و تفسیر اطلاعات پیچیده در مورد مواد غذایی و مواد مغذی موجود در آنهاست.
«کهنسال» با توجه به مطالعه های انجام شده، مهارت های سواد تغذیه ای را شامل پیگیری استانداردهای تغذیه ای، تفسیر برچسب های غذایی، درک نیازهای رژیمی، تصمیم گیری های مناسب و آگاهانه در مورد رژیم غذایی و اجزای وعده غذایی، درک ارتباط بین تغذیه و سلامت، درک درست از محتوای درشت مغذی های مواد غذایی شامل کربوهیدرات، پروتئین، چربی، مهارت اندازه گیری مواد غذایی و دسته بندی غذاهای مشابه، عنوان کرد.
وی با بیان اینکه اطلاعات رژیمی و تغذیه ای می تواند به راحتی به کمک منابع مختلف در دسترس قرار گیرد و مردم می توانند غذاهای خود را از گزینه های بسیاری انتخاب کنند، اضافه کرد: تصمیم گیری در مورد انتخاب مواد غذایی سالم با توجه به افزایش دسترسی به محصولات غذایی فرآیند شده در سوپر مارکت ها، گسترش رستوران ها و فست فودهای ارائه دهنده وعده های غذایی ارزان قیمت، پیچیده شده است.
این کارشناس تغذیه با این توصیه که افراد باید مسوولیت بیشتری برای خودمدیریتی سلامت خود داشته و تصمیم های آگاهانه برای سلامت خود بگیرند، تاکید کرد: گسترش بیماری های مرتبط به تغذیه، نشان دهنده نبود دانش، انگیزه و یا منابع بین جمعیت است و در بسیاری از موارد، ممکن است ریشه در سواد سلامت ضعیف در مورد مواد غذایی و تغذیه داشته باشد.
«کهنسال» عنوان کرد: سواد سلامت در مورد رژیم غذایی یا همان سواد تغذیه ای، می تواند در برنامه های آموزش تغذیه و رفتارهای غذایی اهمیت ویژه ای داشته باشد و عنصر کلیدی برای ترویج عادت های غذایی سالم و همچنین ارتقای سلامت عمومی باشد.
وی پیامدهای بهبود سواد سلامت را شامل توسعه دانش سلامت و درک بیشتر عوامل سلامت، همچنین افزایش خودکارآمدی در ارتباط با وظیفه تعریف شده بیان کرد و یادآور شد: افرادی که دانش تغذیه ای کافی دارند، انتخاب های غذایی سالم تری دارند و سواد تغذیه ای نیز، پیش نیازی برای کسب و افرایش دانش و مهارت های تغذیه ای و همچنین ارتقای عادات غذایی سالم است.

برچسب ها: تغذیه ، سلام ، جامعه ، رستوران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار